Crónica de una Fuga (2006)

Alternatieve titels: Buenos Aires 1977 | Chronicle of an Escape

Argentinië
Thriller

geregisseerd door Israel Adrián Caetano
met Rodrigo De la Serna, Pablo Echarri en Nazareno Casero

Beunos Aires, 1977. Een groep huurlingen werkend voor de fascistische Argentijnse regering kidnapt Claudio Tamburrini, keeper bij een B-league voetbal team, en brengt hem naar een verborgen gevangenenkamp. Claudio komt in een levende hel terecht en na vier maanden, vlak voor zijn executie, neemt hij een drastisch besluit.

Genomineerd voor een Gouden Palm in Cannes.

gezien op LAFF
begin redelijk hard. liepen wat mensen weg, weet ook niet waarom.
sufferds.
muziek is vooral briljant

Raffael77
Goede film. Wat een sadisten die kerels zeg. Goed dat ze ontsnapt zijn en mooi aanwezig waren bij hun rechtzaak.

avatar van ralfsjam
tjonge wat een goeie film!!! acteer prestatie zoals het altijd zou moeten. de film grijpt je vanaf het begin naar de strot en laat niet meer los. het laatste half uur is slopend om naar te kijken, je voelt als kijker de angst om gepakt te worden. een echte op het puntje van je stoel film met een onderwerp die zeer aangrijpend is! een film zoals je ze maar weinig ziet. ik geef nooit een 5! een 4.5 (maar tel daat maar een 0,4 bij op! AAANRAAADER....

Lang geleden dat ik zo een gevoelige spannende thriller/drama heb gezien , op het puntje van ne stoel gezeten.
Een dikke negen dus 4.5*

Bij vlagen bijzonder fascinerend: Wie waren deze mensen (zowel de gevangenen als de beulen)? En hoe gedragen ze zich? En hoe ontwikkelingen zich de onderlinge verhoudingen?

Maar aan de andere kant ook weer teleurstellend gewoontjes in zijn opbouw waarom weer zo'n biografietje aan het eind over hoe het met ze verder is gegaan - het beeld van twee van de gevangenen samen op straat dat het even helemaal stil terwijl hun ontheemdheid voelbaar is was voor mij voldoende geweest. Daarmee is de uitwerking van deze bij vlagen intrigerende en meeslepende film een beetje té braafjes voor mijn gevoel. En overheerst een beetje een vlakke nasmaak.

neo (crew)
Er zijn al vaker films gemaakt over de politieke situaties en ontvoeringen in Argetinië, zoals het de uit 1999 afkomstige Garage Olimpo. Ook Cronica de una Fuga is vrij indringend en werkt prima als politieke thriller. De score van Iván Wyszogrod is uitermate goed. Steeds zorgde deze muziek, vol met atmosferische klanken, spannende ritmes met veel percussie en flinke dreunende geluiden, voor zinderende momenten. En ook die combinatie met sound design. Een van de meest talentvolle nieuwe ontdekking van 2007 die Wyszogrod.

Blijft toch nog wat meer hangen dan ik gedacht had. 4 sterren

avatar van akka
Het verhaal vindt ik zeer mooi omdat de dreiging er wel is maar ik heb misschien 2 a 3 keer geweld gezien.
Ook een pluspunt dat het niet "veramerikaanst"was (de grote held enzo)

een plaats in mijn top 10 vond ik daarom ook zeer terecht

5.0

avatar van maxcomthrilla
Vooral een meeslepende en spannende film dankzij enerzijds de onmenselijke praktijken waaraan de gevangenen worden blootgesteld die af en toe vrij grof in beeld gebracht worden en anderzijds de spanningsboog die in de film wordt uitgesponnen. Niet dat het verhaal zo veelzijdig is of dat alles zo creatief is uitgewerkt. Wel omdat duidelijk is dat de film ergens naar toe werkt wat dat dan ook moge zijn. De film blijft vrijwel bespaard van allerlei zijlijnen en kan hierdoor wel wat herhalend voor menigeen overkomen.

Wie echter een sfeervolle registratie verwacht van mensen die in de gevangenis moeten boeten op zowel fysiek als mentaal gebied voor al dan niet begane daden zit geramd. Een film die geen oordeel velt over mensonterende gebeurtenissen en ook niet ingaat op de beweegredenen van de fascisten om sommige gevangenen zo hard aan te pakken. De film is vooral uitgewerkt tot een kille registratie van een waargebeurd verhaal, de film deed soms zelfs wat docu - achtig aan. Ben het wel met Mochizuki Rokuro eens dat de eindaftiteling waarin je leest hoe het nou met iedereen vergaan is wat doorsnee is. Effectief 4*

avatar van brucecampbell
Schitterend film die op ware gebeurtenissen is gebaseerd, waarbij de acteurs zeer overtuigend waren.

avatar van Woltertjes
zeer indrukwekkende film. Vooral omdat het echt gebeurd is. Ook zit er constant spanning in waardoor het boeiend blijft. Mooie argentijnse film. is een aanrader.

avatar van Killerbert
zeker een indrukwekkende film, de spanning blijft ook in de hele film.
de acteurs zijn zeer overtuigend. het is zeker geen gemaakte film.

aanrader.

avatar van usr14112
Ik kan me toch niet helemaal vinden in de zeer lovende kritieken. Vond de film best goed maar niet indrukwekkend. Achteraf gezien was het een heel vlak verhaal. Het waarom en enige verdieping in de personages was er niet. Verhaal gaat over iemand die om onduidelijke redenen wordt vastgezet door een aantal gestoorde figuren van een losgeslagen veiligheidsdienst. Vervolgens wordt gemarteld (lichamelijk en psychisch) en dan weet te ontsnappen. Kon niet echt de spanning ontdekken, behalve dan bij de ontsnapping.

Op zich wel goed om dit soort wandaden nog eens zoveel jaar na dato te verfilmen.
Een ongelovelijke situatie, geeft me net als Das Leben der Anderen de bibbers.
Het begint erg goed en het einde is ook sterk, maar daar tussenin is het net alsof je naar een toneelstuk zit te kijken. De acteerprestaties vond ik niet zo geweldig en met de personages kreeg ik nauwelijks enige binding. De personages worden ook nauwelijks uitgediept.
Een beetje tegenvallend dus.

Viel me heel erg tegen. Heel erg allemaal hoe burgers door de politie van het militaire bewind in Argentinië worden vastgehouden en gemarteld, maar ik wezen is het gewoon een “wel aardige” ontsnappingsfilm die ondanks de politieke beladenheid maar niks meer wil worden.

avatar van Dimensie
usr14112 schreef:

Daar kan ik me 100% bij aansluiten.

avatar van J filmrecent
Helaas op ware feiten gebasserd,
prachtig verfilmd
maar stel je voor dat jij het bent.

Probeer zo de film te kijken.

Tot op heden nog steeds actueel, alleen in andere landen.
(zimbabwe,iran, pakistsn etc)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Claustrofobisch spannend drama dat zichzelf een beetje weggeeft met de titel. Wordt naar het einde toe al meer een thriller. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Goed.

avatar van valerio2003
stinissen schreef:
Een dikke negen dus 4.5*

Helemaal mee eens.
Wat was dit een prachtfilm.

avatar van pietpuk
Bizar dat dit zich nog geen 30 jaar geleden in Zuid Amerika afspeelde. De film is heftig maar het is geen uitschieter.

Indrukwekkende verhaal, zich afspelend tijdens het meedogenloze dictatoriale bewind van generaal Videla in Argentinië. Gebaseerd op echte gebeurtenissen, laat de film zien hoe de toenmalige regering te werk ging. Een gruwelijke, maar ook bijzonder vakkundig gemaakte film over martelingen, vernederingen, sadisme, leven en dood.
Lid van de toenmalige regering was Jorge Horacio Zorreguieta, de vader van prinses Maxima. Hij stelt dat hij van niets geweten heeft. Als onderdeel van de uitvoerende macht is dat gewoonweg niet voor te stellen. Wel voorstelbaar is dat onze kroonprinses haar vader trouw blijft. In 2007 hield koningin Beatrix een kersttoespraak over onderdrukking, tirannie, politieke vrijheid, respect en tolerantie. Toen deze toespraak werd uitgezonden was hare majesteit op vakantie bij de familie Zorrequieta. Dat is onbegrijpelijk, hypocriet en een klap in het gezicht van de slachtoffers en de moeders die nog altijd op zoek zijn naar hun verdwenen mannen en zonen.

avatar van Awake78
Goede film, ruige/rauwe sfeer, dat wel. Maar dat past uitstekend bij de regie en profiel van de film. Laatste half uur was uitermate spannend!

avatar van P8rb
Ik vond het wel redelijk, maar zo enthousiast als de rest hier ben ik niet. Het begin en vooral het einde zijn erg interessant, tijdens de ontsnapping zit je op het puntje van je stoel maar alles wat daar tussenin zit is niks bijzonders. Heel hard ging het er daar uiteindelijk niet aan toe en ik kon op de 1 of andere manier moeilijk met de personages meevoelen. 3* nipt.

avatar van wendyvortex
Fantastisch begin en een fantastisch eind, maar het grootste deel van de film, het gedeelte in gevangenschap, wil maar niet tot ontwikkeling komen.
Goede so(m)bere sfeer, maar meeleven met de hoofdpersonen gaat maar moeizaam.
Jammer ook dat de film ook niet iets meer laat zien van Argentinië onder Videla.
Zeker de wat jongere kijkers zullen Videla's junta misschien niet meer kennen.
In Nederland vooral bekend door de oproep van oa Neerlands Hoop om het WK voetbal in 1978 (georganiseerd door de Argentijnen) te boycotten. Stukje van het WK is nog te zien in de scene in de keuken.
En de vader van Maxima was destijds minister van Landbouw en zou niets van de martelingen en "verdwijningen" weten.
Het lijkt mij sterk dat ie van niks wist als lid van de regering en getrouwe van Videla.
Verplichte kost dan maar voor iedereen die het zo zielig vondt dat de pa van Maxima niet op het huwelijk mocht zijn.

avatar van JJ_D
Schokkend gegeven, maar Adrián Caetano verlaat halverwege het ingetogen traject van de film om er een weinig spannende, haast groteske finale aan te breien.
In de folterscènes toont hij dat suggestie soms veel meer emotie te weeg kan brengen dan letterlijk te tonen wat er gebeurt, maar in het slot wordt er dan weer teveel geëxpliciteerd.
De film had dus korter en indrukwekkender kunnen zijn, mocht de film gestopt zijn bij de ontsnapping zelf. Verder nog altijd bijzonder relevant, dat maakt het verhaal zo angstaanjagend.

avatar van Spetie
Best een aardige film dit, maar ik had er eigenlijk nog wel wat meer van verwacht.

Dat het er in Zuid-Amerika soms niet zachtzinnig aan toe gaat wordt met deze film nog maar eens bewezen. Het begin van de film is veelbelovend, waarbij gelijk opvalt dat de camera erg dicht op de mensen zelf zit, wat er mijns inziens altijd toe bijdraagt dat je nog wat meer in de film zit. Wat de film daarna precies fout doet is eigenlijk moeilijk te zeggen, maar feit is dat de relatie tussen mij als kijker, en de gevangenen zelf nogal afstandelijk blijft. Het is echt een kille registratie van de martelingen en andere narigheden, die de hoofdrolspelers in hun gevangenschap moeten ondergaan.

Het was voor mij dan ook wachten tot het moment dat de ontsnapping begint. Die is dan gelukkig wel erg spannend en ook weer prima in beeld gebracht. Het is vooral jammer dat de karakteropbouw en uitdieping in deze film nogal ontbreekt, waardoor het mij dan uiteindelijk niet zo heel veel deed. Had de film dit wel gedaan, dan had het echt een topper kunnen zijn. Dat is nu echter niet het geval. Slecht is het zeker niet, maar meer dan een voldoende zit er helaas niet in.

Verrassend goede film! Zeer goede acteerprestaties en zeer boeiend verhaal. Een dikke 4!

avatar van Gameover
Raffael77 schreef:

En dus hoef ik de film niet meer te zien

avatar van Rednas 2
Een film die mij duidelijk heeft gemaakt dat het compleet zinloos is mensen zo'n lange tijd (geestelijk) te martelen, terwijl het zo duidelijk is dat ze niets weten. Onder dergelijke omstandigheden beken je uiteindelijk alles wat ze willen horen, ook al is het complete onzin. Geen slechte film, maar wat mij betreft ook geen topper. 3 sterren.

P8rb schreef:

Mee eens!