Forever (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Heddy Honigmann

Onder de grond van één van 's werelds mooiste begraafplaatsen - het beroemde Parijse Père-Lachaise - ligt een indrukwekkend gezelschap van kunstenaars uit diverse windstreken en tijdperken zij aan zij. Sommigen - zoals Piaf, Proust en Chopin - worden vele jaren na hun dood nog altijd aanbeden. Anderen lijken haast vergeten, of worden slechts bezocht door een enkele liefhebber. Vechtend tegen de vergetelheid en de grilligheid van de geschiedschrijving leven zij voort in de bewondering van de levenden. De film laat de mysterieuze schoonheid, de kalmte en de troostende werking van deze bijzondere begraafplaats zien door de ogen van mensen van vlees en bloed. Velen komen vooral voor hun 'eigen' doden: man, echtgenote, vader of zoon. Andere bezoekers laten een briefje voor 'hun geliefde kunstenaar', gekraste woorden op een steen, of een bloem. En enkele bewonderaars vertellen over het belang van kunst en schoonheid in hun leven.

avatar van erik neuteboom
In de jaren '80 deze bijzondere, zeer rustieke begrafenis bezocht om graf van Jim Morrison te zien, daar zaten paar jonge hippies van nog geen 20 te huilen bij zijn graf! Verder kan ik me nog herinneren dat er een stenen beeld was van een edelman die op zijn graf lag, hij was nogal fors geschapen en je kon goed zien dat die plek veel was aangeraakt ..... ben benieuwd naar deze docu vanavond!

avatar van Mug
Mug
erik neuteboom schreef:
ben benieuwd naar deze docu vanavond!

huur/koop eens de dvd, ook Canvas vertoont helaas een verknipte versie.

avatar van erik neuteboom
OK, goede tip want een verknipte versie is natuurlijk jammer en inderdaad, officiële speelduur is 95 minuten en die docu op Canvas is 60 minuten.

avatar van verhoefem
Bizar mooi. Heel ontroerend.

Argh, ik had niet op de tijd in de tv-gids gelet en rekende dus op die 98 minuten......veel mooie mooie ontroerende momenten. Die van die gids b.v. die de laatste rustplaats van een slechts 28 jaar geworden zangeres ontdekte. Fan van haar muziek was geworden en nu voor haar graf zorgde waar hij nooit iemand zag behalve op haar 10 jarige sterfdag toen er een fan van verre was komen reizen.....Ben helaas haar naam vergeten: ze zong prachtig. Was blij dat ik niet weer dat graf van Jim Morrison en zijn patethische fans hoefden te zien. Vond die ene fan aan het begin wel genoeg.

Na deze docu was er een schitterende en beklemmende docu over arme fabrieksarbeiders in China. Niet in geknipt en zeer de moeite waard: The Last Train Home. Jammer dat ik die geen sterren kan geven. En ik wilde niet eens kijken maar bleef gekluisterd met afgeknepen keel zitten.....

Ik wil de Forever dvd best hebben en nog eens kijken, dan weet ik ook hoe die zangeres heet plus dat een zwak heb voor oude begraafplaatsen.

avatar van narva77
Lupussy Galore schreef:

Hoezo kan je die géén sterren geven? Omdat je hem niet kan vinden op MM?
Dat is logisch als je zoekt op "The Last Train Home"!

De docu heet nl. Last Train Home, dus zónder "The"....

avatar van speedy23
erik neuteboom schreef:
Verder kan ik me nog herinneren dat er een stenen beeld was van een edelman die op zijn graf lag, hij was nogal fors geschapen en je kon goed zien dat die plek veel was aangeraakt ..... !

Waar je het over hebt is geen edelman, maar de Franse jounalist & playboy Victor Noir (1848-1870).
Het wrijven over zijn (groot) geslachtsdeel (liefst door dames) zou geluk brengen in het liefdesleven.

Graf van Victor Noir.

avatar van erik neuteboom
Bedankt voor de info en voor de link met foto, leuk om te zien, duidelijk is dat er heel wat personen op zoek zijn geweest naar geluk in het liefdesleven

avatar van dj eye
Mooie documentaire, maar duurde te.

avatar van jimmydl
Aanvankelijk was ik geïnteresseerd in deze documentaire door Jim Morrison, maar zij maakte me bekend met een artiest die onbekend is en me vervolgens heeft gegrepen: Danielle Messia. Terloops wordt er 1 minuut besteed aan haar aanwezigheid onder grond. Het is een droevig verhaal van een vergeten artiest. Sommigen zijn wereldberoemd, terwijl zij in totale vergetelheid daar ligt- terwijl haar muziek m.i. wonderbaarlijk is. Het nummer La Main Gauche is van ongekende kwaliteit.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik heb iets met begraafplaatsen. Voor veel stedelingen kan het er een waar toevluchtsoord zijn. Zodra je de toegangspoort door bent daalt er een gevoel van rust over je heen. Het lawaai van de stad verstomt, heerlijke bloesemgeuren en ander appetijtelijk aroma verdrijven de stank van uitlaatgassen. Alsof je na een lange dag hard werken in een heet bad glijdt. Ook de geboorte- en sterfdatums van de overledenen doen iets met mijn geest.

Forever is een aardige documentaire over de oude begraafplaats in Parijs. Bijzonder is om te zien hoe oudere vrouwen er dagelijks met een emmertje sop de graven komen poetsen. Wel jammer is dat de documentaire niets vertelt over een paar beroemde inwoners van Père-Lachaise: Edith Piaf, Jim Morrison. Al was het maar een kort fragment. Het is zoiets als een film maken over het Louvre zonder de Mona Lisa te bespreken. Zonde.

Een mooie begraafplaats, al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik de begraafplaatsen van Londen mooier vind; ze zijn iets grimmiger van karakter: Highgate Cemetery.