• 8.347.728 stemmen

Met onder meer: José Wilker, Betty Faria en Zaira Zambelli

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 11 juni 1981

Plot Bye Bye Brasil

"Television is their enemy as they go from the coast deep into the Amazon"

Brazilië in verandering. Sprongsgewijs is de cultuur en amusement van de 19e in de 21e eeuw terechtgekomen. Rondtrekkende kermisklanten passen zich aan en nemen afscheid van het folkloristische Brazilië. We volgen hun reis.

avatar van jan66

jan66

Aparte grappige 'artistiekerige' film.

De 'Caravana Rolidei', een klein groepje circusartisten onder leiding van Lord Cigano trekt door Brazilië en komt van alles tegen op hun reis; Van de A van Amazone, via de E van Erotiek net zo gemakkelijk naar de N van Nostredamus. Op weg naar Z, de 21e eeuw?

Een film opgedragen aan de Braziliaanse bewoners van de 21 eeuw...

De zwoele portugese taal en grappige muziek en teksten van Chico Buarque (Bye Bye Brazil) maken het compleet.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat verstaat u onder artistiekerig? In mijn woordenboek is dat een eufemisme voor de totale afwezigheid van production values, oftewel een kutfilm.

Dat is dit dus niet, integendeel. Gewoon een film voor en over gewone mensen die zoals dat in een roadmovie hoort ( het is trouwens eerder een komedie dan het volstrekt nietszeggende "drama" ) een dwarsdoorsnede moeten geven van de maatschappij, of toch grote gedeelten daarvan.

Dat de inspiratie hiervoor afkomstig is van het neo-realisme en mn Fellini zal duidelijk zijn, waarbij vooral de overeenkomsten met LDV opvallen.

Een stel kansloze kermisklanten zonder talent dus die zelfs in de achterlijke provincie worden weggeconcureerd door de teevee waar het klootjesvolk zich aan vergaapt.

Zoals gebruikelijk wordt dit alles voor de kijker toegankelijker gemaakt via de nodige liefdesverwikkelingen en wat vleugjes sex.

Deze film had dus een doorsnee neo-realistisch drama over verdoemde zielen kunnen worden, en zou dan slechts kijkvoer zijn geweest voor nihilistische intellectuelen in het decadente westen . Om het die laatste doelgroep nog minder naar de zin te maken richt Diegues zich gaarne op de onderbuik, alle -vooral visuele- grappen draaien om sex.

Middelpunt van die sex is exotisch danseresje Salomé ( Faria), die idd wel soort van sexy is maar helaas toch gezegend met de kleinste tieten die ik ooit in een film of zelfs irl heb gezien . Zo klein zelfs dat ik er toch juist gefascineerd naar zat te kijken.

Ten overvloede: de ondertoon van de film is wel degelijk serieus en kaart vraagstukken als binnenlandse massamigratie, de ontginning van het binnenland of het lot van de indianen aan, het shot van een stel troosteloze indianen in westerse kledij was niet echt komisch.

Behalve Buarque horen we trouwens ook nog Frank Sinatra voorbijzingen.

avatar van Sneakers35

Sneakers35

Leuke film en voor de roadmovie liefhebbers zeker een aanrader.

Bye bye Brazil is een film uit 1979 en de moeite waard, zowel vanwege de film als de muziek http://http://www.youtube.c...

De film gaat over een klein circus, Caravana Rolidei (klanknabootsing van Holiday), dat optreedt in steden en stadjes. De televisie rukt op en het reizende circus vindt steeds moeilijker publiek en trekt daarom steeds verder het Braziliaanse binnenland in. De film is een soort road movie, die een traditioneel Brazilië (nog steeds niet helemaal verdwenen) laat zien.

Tijdens een van de stops van het circus wordt een jonge accordeonist van het circus verliefd op een sexy danseres, Salomé (gespeeld door de bekende Betty Faria), en smeekt haar mee te gaan met het circus.

Voor deze film geldt onvermijdelijk dat hij wat gedateerd is, al is het thema modernisme versus traditie nog steeds actueel. Zoals gezegd een aanrader, vanwege het inkijkje in het traditionele (binnenland van) Brazilië en door de schitterende muziek van Chico Buarque de Holanda en Roberto Menescal.

De link waar dit allemaal staat http://ernste.net/brazilie/...