Anni Ruggenti (1962)

Alternatieve titel: Roaring Years

Italië

geregisseerd door Luigi Zampa
met Nino Manfredi, Michèle Mercier en Gino Cervi

Een verzekeringsagent komt in 1937 in een Zuiditaliaans stadje, waar hij wordt aangezien voor een fascistische partijfunctionaris die incognito een inspectiebezoek zal gaan afleggen. Door een misverstand gaat hij door de officiële façade heen kijken en wordt zijn eigen politieke overtuiging aan het wankelen gebracht.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze anti-fasjistiese satire met Manfredi, Cervi, Moschin en Mercier ?
Zoals u reeds had begrepen gaat het hier om een bewerking van de revisor van gogalj die ook oa the inspector-general met Danny Kaye en het onsterfelijke meesterwerk de boezemvriend vermocht te inspireren, vreemd genoeg staat de Oekrainer niet vermeld in de credits voor het scenario, waar we wel oa Scola aantreffen.
Het verhaal is dus gekend, verzekeringsagentje Manfredi arriveert vanuit de hoofdstad in een provinciehol in Puglia waar Cervi ditmaal een fasjistiese burgemeester speelt en terzijde wordt gestaan door oa Moschin.
Cervi is gelukkig in het bezit van een wonderschone dochter, niemand minder dan Mercier , hier misschien sexier dan ooit, zeker als ze gehuld in onderwijzeressenuniform de Romeinse groet brengt.
De intrige volgt die van gogalj behoorlijk getrouw, en de clou op het eind zal niemand verrassen.
Score van Piccioni.