Juarez (1939)

Drama / Romantiek

geregisseerd door William Dieterle
met Paul Muni, Bette Davis en Brian Aherne

De zojuist benoemde keizer Maximilian en zijn vrouw Carlotta arriveren in Mexico om de opstand onder de rebellerende president Benito Juraez te doen bedaren. Maximilian doet zijn uiterste best om het vertrouwen van de Mexicanen te winnen, maar dat lijkt onmogelijk. Abraham Lincoln ondersteunt Juarez en vraagt de Fransen om Maximilian hun steun te ontzeggen. Carlotta gaat daarop naar Frankrijk om Napoleon te vragen hen toch te blijven steunen.

avatar van madmax1
Voor zijn tijd een groots opgezette kostuum toneel achting drama met veel beelden binnenshuis
en dan is zwart wit niet ideaal, geïnteresseerd in de historie van Mexico, valt er op een paar gevechten van de rebellen weinig te beleven ,en in een romantisch geneuzel sterft de film in schoonheid,voor de liefhebbers.

avatar van Mochizuki Rokuro
Bette Davis is heel erg goed, maar de rest is veelal nietszeggend (Aherne), soms zelfs slecht (Muni). John Huston, die de eerste versie van het scenario schreef is geloof ik de rest van zijn leven over Muni blijven mopperen. Dat alles Muni-Muni-Muni was bij deze film, maar hij (de zwager van Muni herschreef het scenario trouwens) wel deze film verkloot had. Nu kon Huston wel vaker (stevig) kankeren, maar ik denk dat ik hem hier wel gelijk moet geven. Het is vlak en weinig enerverend. Met uitzondering dus van Davis met wie Huston enkele jaren later het nogal vergeten In This Our Life (1942) maakte. Jammer, zo weinig, ik denk dat de combi Huston/Davis best een goede was. Muni stond bij Davis trouwens op het lijstje 'favorieten' leer ik hier.

avatar van mrklm
Benito Juarez [Paul Muni], de president van Mexico, is niet bij iedereen geliefd, mede vanwege het feit dat hij geen Spanjaard is. Enkele van zijn vijanden heulen samen met de Franse keizer Napoléon III [Claude Rains] en zorgen ervoor dat de Oostenrijkse Maximilian [Brian Aherne] - de jongere broer van keizer Frans Joseph - samen met zijn vrouw Carlota [Bette Davis] naar Mexico komt. Maximilian is wijs gemaakt dat het volk gekozen heeft voor een republiek met hem aan het hoofd. President Juarez komt daarmee in een lastige positie en moet al zijn politieke intelligentie gebruiken om te voorkomen dat het Mexico dat hij heeft verenigd uiteen valt.
Oorspronkelijk gefilmd als tweeluik en dat verklaart allicht waarom sommige scènes wat langdradig zijn. Er is bovendien vrij weinig actie, maar de film is goed gecast. Aherne geeft perfect gestalte aan de naïeve monarch voor wie plichtsbesef boven alles komt te staan, Davis mag zichzelf uitleven wanneer ze Napoléon III om hulp smeekt en Paul Muni voorziet Juarez van de waardigheid van een zwijgzame, maar wijze president.