Hrafninn Flýgur (1984)

Alternatieve titels: When the Raven Flies | The Raven Flies | Revenge of the Barbarians

IJsland / Zweden
Drama / Actie

geregisseerd door Hrafn Gunnlaugsson
met Jakob Þór Einarsson, Edda Björgvinsdóttir en Helgi Skúlason

Ierland. Vikingen plunderen het land en zoeken zilver en slaven, en doden mannen en vrouwen op hun pad. Een jongen wordt gespaard wanneer een Viking medelijden met hem krijgt, in plaats van hem te doden. IJsland, twintig jaar later: De jongen keert terug om wraak op de moordenaars te nemen, de broers Tord en Erik.

Eindelijk de dvd te pakken...

Knappe film, met vele knipogen naar Leone.

avatar van jtsterkenburg
Officieel de allerslechtste soundtrack die ik ooit heb gehoord, anders had ik het nog wel beoordeeld als een aardig avonturenfilmpje, maar nu was elk moment dat de muziek ingezet werd een ware marteling. Alleen dat melancholische deuntje met een zingende mevrouw was heel erg mooi. De eerste scène was dan ook héél erg mooi. Was de hele film van die kwaliteit geweest had ie best 4,5 tot 5 sterren kunnen krijgen, nu slechts 1,5, voor het mooie IJslandse landschap.

avatar van Baggerman
Jaaah, die soundtrack....

Vooral in het begin was dat erbarmelijk, maar later werd het iets minder hinderlijk.

Maar voor de rest wel een leuk filmpje. Mooie locaties in IJsland en vooral die woningen van die Vikingen zagen er best overtuigend uit.

Overigens is de soundtrack vervangen voor een internationale release.

Op 15 september te zien in De Balie (Amsterdam) in het kader van Cinema Egzotik.

De Balie: Cinema Egzotik: Heroic History - debalie.nl

avatar van RuudC
In april te zien op het Roadburn festival in Tilburg, waarbij de soundtrack wordt gedaan door de IJslandse metalband Sólstafir.

Best geinig. Soundtrack was idd wel apart, maar paste er vreemd genoeg toch wel bij.
Ik vraag me wel af welke specifieke soundtrack die van mijn versie was als ik dit hierboven allemaal lees.

De link met westerns is inderdaad wel heel duidelijk.