End of the Spear (2005)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Jim Hanon
met Louie Leonardo, Chad Allen en Jack Guzman

"End of the Spear" is het verhaal van de indiaan Mincayani, die deel uitmaakt van de zeer gewelddadige Waodani stam in de jungle van Ecuador. Lijfspreuk van deze stam is: doodt met de speer of je zult gedood worden door de speer. Op zekere dag worden in 1956 vijf missionarissen gedood door de Waodani. Dit blijkt het keerpunt in hun leven te zijn, zodanig dat ze op zeker moment vrede gaan zoeken met de indianenstammen die ooit hun rivalen waren. En als klap op de vuurpijl de nazaten in hun midden opnemen van de gedode missionaris Nate Saint, wiens zoon Steve, inmiddels opgegroeid tot volwassene, de Waodani is komen opzoeken om te vernemen hoe de laatste uren van zijn vader zijn verlopen.

avatar van film-gek
Ik vond dit eerst een hele goede film, maar toen ik meer en meer me er in ging verdiepen kwam ik tot de conclusie dat dit een staaltje walgelijke christelijke propogranda is. Ook worden heel veel feiten verdraaid als je kijkt naar de documantaire die bij de film in begrepen zit. Voorbeelden: indianenstammen die in het zelfde gebied als de Waodani wonen, noemen de Waodani Auca's wat in die talen naakte barbaren betekend, in de film worden ze met lendendoeken en zelfs de vrouwelijke cast met riet voor de borsten getoond. Amerika weer op zijn preuts.Ook heeft de regiseur dit in Panama gefilmd, reden hij wou in de buurt van een stad zijn, als hij het in Ecuador zou hebben gefilmd was het zo afgelegen, en zou hij niet elke avond in zijn hotel kunnen zijn.Ook heeft hij een stam uit Panama gebruikt die in niets op de Waodani lijkt. Om een lang verhaal kort te maken, dit is dus barslecht en nog walgelijke propogranda ook maar wat wil je met zo'n gehersenspoelde christelijke regisseur.

Voor de muziek

avatar van Phantasm
Dit is dan mijn 1000-ste film op Moviemeter, op naar de 2000 zullen we maar zeggen.
Wat de film betreft, ik vond hem niet echt goed, maar ook niet echt slecht, zaten dan wel weer leuke plaatjes in.

avatar van Darbie
Volkeren die nog in het Stenen Tijdperk leefden, droegen geen lendedoekjes; zij waren nog niet bekend met het later door de missionarissen geïntroduceerde begrip 'schaamstreek' .