Ana y los Lobos (1973)

Alternatieve titel: Anna and the Wolves

Spanje

geregisseerd door Carlos Saura
met Geraldine Chaplin, Fernando Fernán Gómez en José María Prada

Een Amerikaans kindermeisje bij een Spaans familie ontdekt de geheimen van de diverse gezinsleden. Ze speelt daarin uit nieuwsgierigheid en meegevoel mee, tot de oude matriarch haar macht ondermijnd ziet en de zonen tegen het meisje verenigt.

Ik heb het wel een beetje gehad met die anti-Franco films uit eind jaren 60 begin jaren 70. Het stramien kennen we onderhand wel. Dit is trouwens niet eens een metafoor voor franquistisch Spanje, maar practisch een wat gekunstelde 1 op 1 allegorie en dus te doorzichtig.
Die 3 zoons staan voor resp. de laffe burgerij( de de facto gescheiden zoon) het leger( de kastnicht die dol is op verkleedspelletjes en aan een viriliteitscomplex lijdt) en de kerk( de mystieke kluizenaar).
Dat het allemaal tuig is maakt de titel wel duidelijk, dat het de schuld van de moeder(= de geest van franquistisch Spanje) en haar autoritaire opvoeding is krijgen we ook al snel mee.
Dat ziet er dus somber uit voor de arme, onschuldige Geraldine (= de progressieve invloed van het buitenland die niet toegelaten mag worden van mama) .
Geraldine had wel iets je ne sais quois, maar als ze geen Chaplin had geheten en het niet met Saura had gedaan, hadden we nooit van haar gehoord waarschijnlijk. De rest van de cast is wel goed.
Overigens zullen de interjuwelen hier wel hebben opgemerkt dat de film geinspireerd is door LCDBA van ( gay alert) Lorca. Hier dus geen moeder met 6 dochters, maar een moeder met 3 zoons, 1 schoondochter en 2 kleinkinderen.

avatar van Metalfist
Ana in de nasleep van Franco's regime

Ik vind het wel eens leuk om je in een film te storten zonder dat hij ook maar enig raakpunt heeft met je interesses. Ik selecteer mijn films praktisch allemaal op de aanwezigheid van een regisseur/acteur/componist, de status, een specifiek genre (sci-fi of Western) of iets dergelijks en Ana y Los Lobos voldeed aan geen enkele van die voorwaarden. Het was vooral de poster die me aantrok. Ik kreeg er het gevoel van een soort van kruising tussen Repulsion en Last House on the Left bij, compleet onterecht trouwens, en gisteren eens voor gaan zitten.

Altijd fijn dan wanneer je dan effectief ook een degelijke film voorgeschoteld krijgt, al ben ik blijkbaar wel een zeldzame hoogstemmer. De commentaar op het regime van Franco is inderdaad nogal opzichtig, maar dat neemt gelukkig niet weg dat dit een film is die gezien mag worden. De dreigende sfeer blijft wel jammer genoeg uit, vooral omdat Ana er precies zonder al te veel kleerscheuren vanaf lijkt te komen. Het 'flirten' met Juan, de scène waar ze José helpt met zijn nieuw uniform en natuurlijk de relatie met Fernando die ze zelfs lijkt te bewonderen. Nergens lijkt de nieuwe oppas echt in gevaar te komen en hier en daar gaat Carlos Saura zelf ook wat de mist in, vond vooral de scène waar Fernando lijkt te leviteren niet passen, maar op het einde deelt hij wel even een mokerslag uit. De wolven uit de titel lijken tot dan meer schaapjes te zijn, maar laten in de laatste minuten hun tanden en klauwen zien. Dan direct ook afsluiten met het een zwart scherm met het simpele Fin op. Heerlijk!

Vooral aangenaam verrast door Geraldine Chaplin eigenlijk. Ben niet meteen fan van haar vader en verwachtte daardoor ook niet enorm veel van haar (zoon/dochter van worden altijd iets meer voorgetrokken naar mijn gevoel), maar ze is hier op haar plaats als buitenstaander in een gestoorde familie. Een familie onder leiding van de corpulente Rafaela Aparicio, la Madre, en die voor het overige bestaat uit Fernando Fernán Gómez (Fernando), José María Prada (José) en José Vivó (Juan). Een nogal dysfunctioneel gezin dus en de rollen worden degelijk ingevuld.

Saura blijkt een aantal jaren later nog een vervolg (Mamá Cumple Cien Años) gemaakt te hebben. Ik denk dat dat mijn volgende film uit zijn oeuvre wordt, want dit smaakt wel naar meer. Op voorwaarde dat ik hem kan vinden, want Saura zijn werk blijkt niet echt druk bekeken te zijn.