Deterrence (1999)

Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Rod Lurie
met Kevin Pollak, Timothy Hutton en Sheryl Lee Ralph

Op een stemmencampagne raakt de President van de VS ingesneeuwd. Hij en z'n gevolg nemen hun intrek in een baanrestaurant waar ze het bericht krijgen dat Irak Koeweit is binnengevallen en honderden Amerikaanse soldaten heeft vermoord.

Mooie verhaal, "sterk" eind en niet zo voorspelbaar als de meeste films.

Erg slap

Justice4All
Een sterke verhaal zit erin, moest gelijk denken aan Bush senior toen ik die film zag. Acteer is aan een matige kant, behalve Pollak zet zijn beste beentje voor. In ieder geval 3,5 ster.

Mwah; had zoveel beter kunnen zijn. Stoorde me aan enkele zeer ongeloofwaaridge stukken.

Deze film liet bij mij een onaangenaam gevoel achter, aan de ene kant geeft de film eindelijk antwoord op de vraag of het onzin is dat de atoommachten elkaar in evenwicht houden, aan de andere kant laat de film zien dat er maar 1 gestoorde nodig is om de wereld te vernietigen. Of dat nu een gestoorde Irakees, een maffe Chinees of een idiote president van Amerika is, het arsenaal is er, en tegenwoordig hoef je er niet meer aan te twijfelen dat er machthebbers zijn die de wil hebben om ze te gebruiken. Doordat de film zich in een en dezelfde ruimte afspeelt komt het allemaal wat benauwend over, daar had aan de andere kant wat meer gebruik van gemaakt kunnen worden, toen duidelijk werd dat een ieder daar vast zat, vlak bij Norad waar een kernwapen op stond gericht, niemand van de omstanders raakte in paniek, behalve het echtpaar uit New York, maar dat was om hun dochter in New York en de kok die daarbij het leven liet. De ontknoping vond ik echte amerikana, laat nog maar eens duidelijk zien dat de meeste filmmakers bijvoorbeeld Arabische landen ernstig onderschatten. Echter het gegeven van de film was wel nieuw al heeft de realiteit dit inmiddels wel achterhaald, maar het beeld dat er misschien op dit moment een idioot in het Witte Huis zit die net als Pollack bereid is de ultieme confrontatie aan te gaan stemt je wel tot nadenken.

avatar van sjips
Als je deze film gezien hebt zal je angst voor kernwapens
alleen toenemen.
Tuurlijk zitten er zaken in die niet geloofwaardig zijn,
zoals de deal met de fransen ,dat Emerson(president) alleen kan beslissen over een atoombom.
Toch vond ik het een bijzondere flim met veel
spanning .
De film kent slechts een locatie een eetcafè in Colorado
De president met twee adviseurs,veiligheids agenten
en nog een cameraploeg zitten vast(vanwege een
sneeuwstorm)in dat bewuste eetcafe.
De aanwezige burgers/personeel zijn gaandeweg
een soort van tegenpool van de beslisingen van
de president .Ook de adviseurs zijn verdeeld.
De spanning blijft in de film.
Alleen het einde had geloofwaardiger gemoeten.
4*5 punt voor mij.

avatar van Carlos Olivera
Ben het wel zo'n beetje met je eens, sjips. Alleen vond ik het einde wél goed zoals het was.

Spannende, sterke, geen seconde vervelende thriller!

avatar van Diederik58
Lijkt wel een toneelstuk. Ook de wijze waarop sommige acteurs speelden. De speciale effecten weren weinig overtuigend. Er zaten nogal wat deuken in het verhaal. Maar als je dat opzij schuift houd je een spannende film over met een verrassend eind.

avatar van pietpuk
Een gefilmd toneelstuk. Niet saai, maar zeker ook geen topper.

Deze zogenaamde low budget, maar verrassend intense film weet de spanning en daardoor de aandacht er in te houden, ondanks wat moeilijk te geloven scènes: dat is knap voor een verhaal dat zich hoofdzakelijk in één ruimte afspeelt. De problemen die aan de orde komen zijn voorstelbaar en hetzelfde geldt voor het merendeel van de dialogen. Kevin Pollak draagt de film en de overige cast doet zijn werk met overtuiging.

mooie film wel. Best spannend tot het einde. Wel ongeloofwaardig helaas...Ze hadden ook bij het ontploffen van de atoombom wat beter uit kunnen kiezen, beelden genoeg gemaakt om uit te kiezen. Dit was duidelijk op het Bikini-atol met de schepen er omheen en dus zeker niet in een woestijngebied waar Bagdad in ligt

zie ook het fimlmpje op 6-15 seconden. Als ze die op 20 hadden gebruikt was het goed geweest..
youtube atoombom

avatar van SmackItUp
Stevig filmpje, dat wonderlijkenwijs interessant blijft op één locatie. Het gebrek aan locaties en visueel gefriemel wordt goedgemaakt door een enorm beklijvend verhaal. Sterk einde ook trouwens. Zag het niet aangekomen ondanks dat er enkele hints werden gegeven.