Childhood's End (2015)

Sciencefiction / Drama
244 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Nick Hurran
met Mike Vogel, Osy Ikhile en Daisy Betts

Op een dag arriveert er een vloot van buitenaardse ruimteschepen op de aarde. Deze "Overlords" staan onder leiding van een zekere Karellen. De aliens vertellen vreedzame bedoelingen te hebben, ze zouden de mensheid willen helpen. In de daaropvolgende jaren verandert de planeet voorgoed. Oorlogen en hongersnood bestaan niet meer. Ziektes zijn uitgebannen en alle mensen kunnen in welvaart leven. Maar er zijn echter ook mensen die zich afvragen wat het geheim is achter deze nieuwe utopische samenleving.

avatar van Pazmaster
Aardige miniserie gebaseerd op het gelijknamige boek van Arthur C. Clarke. Toen ik zag dat deze serie van Syfy was had ik er geen hoge verwachtingen bij maar ik moet zeggen dat het me enorm is meegevallen, sterker nog, voor een serie is het best goed. Een leuk verhaal, met af en toe een leuke twist, dat blijft boeien ook al is het meer drama dan actie. Het einde vond ik ook prima, het is in ieder geval geen standaard einde. Er wordt ook aardig gespeeld en het ziet er allemaal best goed uit qua decors en special fx (voor een serie dan). Ik vond 'm leuk!

De miniserie duurt trouwens geen 360 minuten zoals hierboven staat aangegeven, het zijn drie afleveringen van ongeveer 80 minuten dus in totaal 240 minuten. (244 minuten om precies te zijn)
Ik zal het even corrigeren.

avatar van arno74
Door de hoge waardering op IMDb (7/10) trok het mijn aandacht, maar de waardering op MM geeft een beter beeld van deze driedelige miniserie. Ik heb het ook in drie delen gezien. Het is een boekverfilming waar Stanley Kubrick niet aan durfde te beginnen, maar TV-zender Syfy durft dat uiteraard wel aan.

Deze miniserie gaat over aliens die naar de aarde komen en vreedzaam de macht overnemen. Ik heb het boek niet gelezen maar dat schijnt vele malen beter te zijn, de filosofie uit het boek schijnt in de serie niet fatsoenlijk te zijn overgebracht en dat wil ik best geloven. Bovendien schijnen belangrijke stukken uit het boek te zijn vervangen door het verlangen van een van de hoofdrolspelers naar zijn overleden vrouw, een subplot die nogal wat tijd inneemt. Het is een scifi-film met als uitgangspunten idealen (vrede, voedsel voor iedereen) en geloof/religie. Heel dunnetjes valt de filosofische onderlaag wat er in had kunnen zitten te herkennen, met vragen als "hebben aliens die ons komen helpen wel goede bedoelingen?". Een mix tussen sciencefiction, religie, filosofie en idealen, de interesse van Kubrick snap ik wel.

De Syfy-verfilming is een voor TV-normen ondermaatse film geworden waarvan de kwaliteit in een woord valt samen te vatten: goedkoop. De cinematografie is afwezig, wat helaas niet gezegd kan worden van de storende soundtrack die bestaat uit onheilspellende lage tonen die gaan irriteren lang voor de 244 minuten voorbij zijn. Film en dialogen zijn simpel en sloom, als je even 10 minuten wat anders gaat doen mis je niets.

Maar na deel 1 wilde ik toch wel weten hoe het verder ging. In deel 1 moet je je door clichés heenworstelen en krijg je wel een goed beeld van de film. De andere twee delen zijn weliswaar van een iets andere toon, maar kwalitatief gelijkwaardig. Wie deel 1 afkijkt kan vervolgens heel makkelijk besluiten of 'ie wel of niet de andere twee delen wil afkijken.

Jammer dat Kubrick het niet heeft aangedurfd, alhoewel jammer... in plaats van Childhood's End te verfilmen maakte hij 2001: A Space Odyssey (1968). Kubrick's versie van deze film had het dus zomaar tot een klassieker kunnen schoppen. De variant van Syfy krijgt 2* van mij. Het is een verhaal waar een sterke film in kan zitten, hopelijk probeert een andere regisseur hier wel een topper mee te maken.

lezertje
Het verhaal heeft overeenkomsten met dat van ‘The day the earth stood still’ 1951’, waarin Klaatu op aarde landt en zegt het beste met de mensheid voor te hebben, maar er zullen nog wel meer films zijn die hetzelfde uitgangspunt als vertrek hebben. In dit geval heet Klaatu Karellen en heeft het uiterlijk van de duivel (Of is het de duivel?). Het Amerikaanse kabeltelevisiekanaal, Syfy heeft het gewaagd mom de klassieker van Arthur C. Clarke tot een driedelige serie te bewerken en beginnen in het eerste deel maar meteen met de actie, terwijl een introductie van de belangrijkste personages wel op zijn plaats was. Dat moet toch kunnen met een speellengte van 244 minuten. Verder zitten er behoorlijk wat plotgaten in het scenario. Wat gebeurt en met het vreemde voorwerp dat protagonist Ricky Stormgren (Mike Vogel) van Karellen krijgt overhandigt en door een agent van de veiligheidsdienst wordt geconfisceerd. Hoe weet wetenschapper Milo Rodricks (Osy Ikhile) opeens dat Jennifer, het dochtertje van de Greggsons, de sleutel tot alles is? Echt spannend wil deze serie ook niet worden, alles kabbelt maar een beetje voort en de personages lijken zich maar al ter snel in hun ,lot te schikken. Nu heeft Syfy niet de reputatie als het gaat om het maken van topproducties en dat zal met dit ‘Childhood’s end’ vast ook niet gebeuren.

lezertje
arno74 schreef:

Beide producties al dien niet toevallig gebaseerd op een boek van Arthur C. Clarke.

Een wat tegenvallende SF-mini-serie.
Ruim 4 uur durende serie die naar mijn mening veel te langdradig en saai is.
Het kon me amper boeien.
Wel redelijk goede speciale effecten, maar de vertolkingen konden veel beter.