Damn Yankees! (1958)

Komedie / Muziek

geregisseerd door George Abbott en Stanley Donen
met Tab Hunter, Gwen Verdon en Ray Walston

Een fan van de honkbalclub Washington Senators heeft genoeg van de matige prestaties van het team. Hij verkoopt zijn ziel aan de duivel, die hem in een jonge, superhonkballer verandert, die het team aan de titel kan helpen. Echter, de man is zo slim een clausule in het contract te zetten, waar de duivel echter onderuit probeert te komen door een mooie dame in te schakelen die de fan moet verleiden.

avatar van Esteban
'Damn Yankees' krijg een remake die net iets meer op de échte musical (winnaar 6 Tony Awards!) zal gebaseerd worden dan op deze film. Jake Gyllenhaal vertolkt de honkbalster, Jim Carrey de duivel. Gewaagde keuzes die het verdomd interessant maken.

avatar van mrklm
Regisseurs Stanley Donen en George Abbott scoorden in 1957 een hit met de verfilming van de musical 'The Pajama Game' - met een perfect gecaste en uitblinkende Doris Day - en probeerden een jaar later een andere hitmusical naar het witte scherm te brengen. Robert Shafer is prima als de 'oude' Joe, een fan van het hopeloos presterende honkbalteam Washington Senators die een pact sluit met ene Mr Applegate [Ray Walston] en zijn ziel verruilt zodat een jongere versie van hemzelf onder de naam Joe Hardy [Tab Hunter] zijn club kan leiden naar het kampioenschap ten koste van de New York Yankees.
Hunter blijkt een matige zanger, kan nauwelijks dansen en wordt volledig weggespeeld door Walston, maar vooral door de sublieme Gwen Verdon als de duivelse verleidster Lola. Verdons Mambo met haar toenmalige echtgenoot en choreograaf Bob Fosse op 'Who's Got The Pain' is een hoogtepunt, evenals "We've got heart" en "Shoeless Joe Hardy". Maar Verdons briljante solonummer 'Whatever Lola Wants' wordt alleen overtroffen door Walstons imitatie, direct daarna. Er valt genoeg te genieten in deze vermakelijke musical, zolang Hunter maar niet in beeld is. Het haastige einde is ook een minpuntje.