Odete (2005)

Alternatieve titel: Two Drifters

Portugal

geregisseerd door João Pedro Rodrigues
met João Carreira, Carloto Cotta en Ana Cristina De Oliveira

Odete wil een kind van Aberto maar als ze haar verlangen uitspreekt, neemt Alberto het hazenpad. En er zijn Rui en Pedro, een passioneel verliefd koppel. Maar Rui verliest het leven bij een auto-ongeluk en Pedro verliest daardoor alle zin in zijn leven. Op de één of andere manier kruisen Odete's en Pedro's wegen elkaar.

Interessante, meer ook depressieve film met een origineel script, rijk aan symboliek . Jammer alleen van de laatste scène, aan de ene kant begreep ik 'm niet zo goed en aan de andere kant vond ik 'm ook overbodig.

avatar van alec
Inderdaad, het begin van de film is bijzonder ingrijpend en vol met melodrama, het eind naderend wordt het vrij ongeloofwaardig met een dramatisch slecht einde.
Pluspunt zijn de mooie beelden met heldere kleuren.
Een *2.5

Voor mij iets te ongeloofwaardig, en er wordt te weinig uitgelegd..

Geen al te best Europees drama.

Het uitgangspunt is nog wel oké. Redelijk apart gegeven, de film komt ook niet meteen als het zoveelste drama over0.

Jammer genoeg zijn de personages niet te pruimen en ontbreekt het de hele film lang aan interessante regie. Saaie registraties van het duo, gemekker en geëmmer om niks. Eigenlijk gewoon gestoord volk dat geen sympathie weet op te wekken.

Da's toch wel een aardig falen voor deze film. Dat het geen sympathieke personages zijn is op zich niet erg, maar zonder enig medeleven, enig begrip of wat compassie blijft er weinig van de film over.

Visueel erg pover, ook muzikaal helemaal een kerkhof. Daarmee wordt het alleen maar extra saai.

Potentie was er zeker, de uitwerking laat veel te wensen over. Zeker als de laatste scene één of ander vreemd stukje morbide humor bevat. Wel grappig hoor, maar hoefde niet meteen in deze film.

een bijzondere film dat moet gezegd worden; met een zeer origineel gegeven. Voor mij kenmerkt de film zich ook door een veelvuldig te veel; Al wordt zeker ook de zwaarmoedige kant gezocht; er gebeurt zoveel niet-coherents en ongeloofwaardigs dat er van duidelijuke sfeer weinig overblijft.