Sealed Cargo (1951)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Alfred L. Werker
met Dana Andrews, Carla Balenda en Claude Rains

De NewFoundlandse schipper Pat Bannon (Andrews) vindt een wrak van een Deens vrachtschip met alleen nog de kapitein aan boord (Rains). Bannon helpt de gewonde kapitein Skalder, maar ontdekt dat diens schip gebruikt wordt voor wapenleveringen aan nazi-duikboten.

avatar van as
as
Vanmiddag op de BBC. Eens kijken of dit aardig is.

avatar van as
as
Aardige WO II film. Gaat vooral mank door vlakke personages. Aardig verhaaltje maar niet echt spannend. Vooral vermakelijke onzin voor een doorweekse middag als nu. 2.5*en

neo (crew)
De spanningen tussen Andrews en Rains mochten wel wat beter, hetzelfde voor het kat en muis spelletje. De overgang van mysterie naar kat en muis en de uitwerking; daar schiet het wat te kort. Maar toch best aardig. 3 sterren

avatar van Dogie_Hogan
Ook dit jaar zendt BBC2 deze WO-II weer uit: di. 15/9 a.s. (12.00-13.30u.)

avatar van Brix
Verrassend fijne suspense-oorlogsfilm.

Er is veel werk gemaakt van de sfeer, die mij meteen te pakken had, en niet meer los liet zolang de film duurde.
Deed mij zelfs denken aan Jacques Tourneur's stijl.
Uitstekende setting.

Zelfs Dana Andrews, die ik niet doorgaans niet graag zie, vind ik hier heel acceptabel.
Claude Rains is welhaast vanzelfsprekend weer goed.

Onverwacht groot is de rol die de Nederlandse acteur Philip Dorn (alias Hein Van Der Niet / Frits van Dongen) toebedeeld kreeg.
Goed gespeeld ook.
De man had een erg goede screen presence.

De romance zit er een beetje gratuit in, en krijgt gelukkig niet teveel aandacht, ook al is Balenda geen straf om naar te kijken.

De Duitsers spreken echt Duits, ook een pluspunt.
Het zou mij niet verbazen als Philip Dorn daar voor iets tussen zat.
Die sprak perfect Duits, na een succesvolle Duitse filmcarrière.

Een dikke meevaller deze spannende film.