Gambler (2006)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Phie Ambo
met Nicolas Winding Refn, Liv Corfixen en Søren Høy

Documentairemaakster Phie Ambo wilde dat wel eens meemaken: een filmmaker die failliet zou gaan. Ze volgde Nicolas Winding Refn - regisseur van het 'Pusher' drieluik - in onzekere tijden. Of misschien is 'belagen' hier meer van toepassing dan 'volgen'. Bijzonder aan deze making-of is dat de filmmaakster niet in de eerste plaats geïnteresseerd was in het maken van de films. Ze was meer gefascineerd door de persoonlijke druk die er op de cineast werd gelegd. Hoe hem financieel de duimschroeven werden aangedraaid, en hoe dat weer gevolgen had voor zijn privé-leven. Daarom filmde ze door waar iedere andere making-of ophoudt. Tot 's avonds laat bij de filmmaker op de bank, als hij aan zijn vrouw moet uitleggen dat de komende film wel eens zijn ondergang zou kunnen zijn - hun beider ondergang.

avatar van Da Jando
Interessant om een making of vanuit een heel andere invalshoek te zien (meer scenes op de bank bij zijn vrouw dan op de set.) Een portret van een regisseur die telkens in onzekerheid verkeerd door financiele zaken die buiten hem om worden beslist. Jammer dat het vaak zo moeizaam gaat om een film van de grond te krijgen.

Komisch was trouwens de hoofdrolspeler uit Pusher die oprecht kwaad was doordat de media zei dat hij zichzelf speelt. "Ik ga niet naar de hoeren, ik sla niemand met baseballknuppels in elkaar, mensen zullen van me weglopen op straat" 3,5*