Sl8n8 (2006)

Nederland / België
Horror

geregisseerd door Frank van Geloven en Edwin Visser
met Kurt Rogiers, Carolina Dijkhuizen en Victoria Koblenko

Kristel Lodema (Victoria Koblenko) gaat met vier vrienden naar een oude Belgische steenkolenmijn om het manuscript op te halen van Martin, haar zojuist overleden vader. Martin deed als criminoloog onderzoek naar de seriemoordenaar Andries Martiens, die een eeuw geleden als 'vuurman' in de mijn overleed. Vuurmannen waren ter dood veroordeelden die in de mijn hun laatste kans kregen. Na een rondleiding in de mijnschachten met een klein groepje 'toeristen', een therapeut (Kürt Rogiers) en zijn patiënten, komt de groep vast te zitten in het mijnlabyrint. Uit verveling en onder invloed van XTC oppert een aantal van Kristel's vrienden het idee om een séance te houden met het Ouija bord van Kristel's vader. Wat als een grap begint mondt uit in een nachtmerrie...

avatar van daxclusive
Voor een Nederlandse horrorfilm, zeer sterk.

movie-edje
Deze Nederlandse productie heeft mij wel goed geraakt.
De sfeer en de spanning was soms wel nagel-bijtend.

Na een teleurstellende ( Dood Eind ) was deze wel wat beter te pruimen!

avatar van Mrs.Congeniality
Ik had niet veel van deze film verwacht, maar het viel me reuze mee!
De setting is goed, het acteerwerk redelijk en ook de sfeer wordt goed weergegeven.
1 van de betere Nederlandse films

neysen1985
Sl8n8 is samen met doodeind, naar mijn persoonlijke mening, de beste nederhorror ooit gemaakt of in ieder geval van wat ik heb gezien.

Victoria Koblenko speelt natuurlijk zoals weer gewoonlijk, maar die vrouw heeft in dit genre toch echt wel haar naam gemaakt heb ik het idee.
en dan die andere vrienden waren natuurlijk echt geniaal gespeeld.
Er is een lekker sfeertje en een duistere setting als de film eenmaal op gang kommt.
En dan zijn er natuurlijk ook wel een paar lekker brute momenten die geweldig in beeld worden gebracht.
De film is wel echt nederlandse sfeer maar daar houdt ik juist, zo af en toe, wel van.
Af en toe moest ik toch wel even in mijn nagels bijten.

Maar, vind ik zelf, is slachtnacht samen met doodeind de nummer 1 in de nederlandse horror industrie. Zoals ik al zei naar mijn persoonlijke mening dan!

avatar van Daan258
Voor een nederlandse horror film is het toch best wel goed
zat zeker wel spanning in en ook aardig wat gore.
zeker een betere nederlandse films.

Wat heeft deze 'film' een belachelijk hoge waardering.
Dit is voor mij de slechtste film ooit, onvoorstelbaar slecht.
Alle cliché verschijnselen die in een slechte horrorfilm voorkomen (bijv. een raam die opengaat of een telefoon die afgaat en natuurlijk: niemand aan de lijn etc. etc.) kom in deze blamage voor.
Een halve ster voor de borsten van Koblenko.

Dus voor mensen die van slechte debiele films houden: kijken!

richardd. schreef:
Wat heeft deze 'film' een belachelijk hoge waardering.
Dit is voor mij de slechtste film ooit, onvoorstelbaar slecht.
Een halve ster voor de borsten van Koblenko.

Dus voor mensen die van slechte debiele films houden: kijken!

OKe oke , het was geen onwijs goeie film maar voor een nederlandse film is die toch best goed hoor.

Best goed? pffffff
Ieder heeft z'n mening over een film maar je kunt toch wel stellen dat deze film ronduit slecht is.

Best goed? pffffff

Nee hoor.
voor een nederlandse horror film echt niet.
maarja wat je al zei: ieder zijn eigen mening.

Jaaa ieder z'n mening inderdaad!
Kun je ook wel zien aan het gemiddelde ster waardering; 2.77.

Als de mensen met enig 'film verstand' hadden gestemd..
nou ja.. halve ster?

Zo worden er ook cd's verkocht van Monique Smit die totaal niet kan zingen..
maarja.. ieder z'n mening hé!!

avatar van Franza
puckb96 schreef:
Inderdaad, originele woordspelling! Alleen de film zelf is niet origineler of beter dan DoodEind.

ik ga deze binnenkort kijken
maar ik hoop toch echt dat ie beter is dan doodeind, anders zet ik em na 5 minuten af

Ik vond het een vermakelijke, maar zeker geen goeie film. (hoewel het voor NL Begrippen zeker een aardig goeie film is en zeker een goed begin van meerdere komende horror films?) en heb me ook eigenlijk geen moment verveeld met de film. Maar de film zat wel vol met de ''bekende'' horror cliches en ook het acteerwerk was niet al te best.... (enbij het begin heb je 1 grote lachscene domme opmerking van moeder naar dochter over iets wat er gebeurd is!).
Maar toch blijf ik het ondanks de minpunten een hele vermakelijk film vinden en vind ik het toch leuke gezein te hebben, vooral ook omndat het NLs 1e echte horror is maar ook omdat later in de film er toch aardig wat toffe slash en horror scenes in zitten! en dat het einde toch een beetje spannend is over hoe het afloopt!
daarom geef ik deze film 2.5*

avatar van steefke
Om een Nederlands(hollandse) horrorfilm te zijn, zeer goed !!!:)

avatar van blackcat13
Gisteravond gekeken, en wel een aardige horror film. Zoals iedereen al zegt is het voor nederlandse begrippen een aardige horrorfilm, en dat maakt het toch leuk om te kijken.De setting sprak mij wel aan en de sfeer is lekker duister, prima vermaak dus.

Toevallig zie ik nu dat de regisseur is overleden, bijna griezelig toevallig eigenlijk nadat ik deze film gister onverwachts heb gekeken. De man heeft toch maar mooi even Dick Maas overtroffen op nederhorror-gebied wat mij betreft. Nou ja, Edwin Visser, rust z8.

avatar van Angelo2
Een beetje GTST en een beetje horror....als je dat mixt dan krijg je dit wanproduct. Kansloze film met oneindig veel cliche's en beroerd acteerwerk. Eng was hij al helemaal niet. Ook voor Nederlandse begrippen verder geen goede film. Dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Zwart Water die wel redelijk te pruimen was. Het verhaal was slecht uitgewerkt en de settings onder de maat. Het leek telkens of ze door de zelfde gang heen en weer liepen. Enige positieve was dat de gore er best goed uit zag. Een 3

avatar van rcuppen79
Nederlandse horrorfilms zijn schaars en na het zien van een film als Sl8n8 is dat maar goed ook. Veel slechter dan dit kan het haast niet worden. Het verhaal is te absurd voor woorden en het acteerwerk van diverse soap-acteurs is belabberd. De effecten zijn nog wel aardig, maar voor de rest is dit een zeer matige horrorfilm. De film werd dan ook terecht afgekraakt door de critici en ook het publiek liet de film links liggen.

avatar van Insignificance
Lompe tienerslasher volgens de geijkte formule. De gebruikelijke gebreken die je elders ook tegenkomt, maar tevens een aantal die het al snel een beetje bespottelijk maken. Pogingen om alvast wat spanning op te roepen als Kristel op zoek gaat, slaan simpelweg nergens op en als Valcke smeuïg aanzet om het verhaaltje van Martiens af te maken, is ook daar niks meer aan.

Wat ook wel treurig is, is om een flashback te gebruiken naar iets wat amper tien minuten daarvoor aan de orde is geweest. Maar goed, tegen die tijd is het spul tenminste in de mijn en kan de pret beginnen. Interessantste onderdeel daar is dat het een geest gebruikt die gemakkelijk van de ene naar de andere gastheer vliegt. Dat en zo'n mijn, dat moet wat kunnen opleveren.

Maar tijd voor sfeer en een fatsoenlijke opbouw is er niet, zelfs rondom de douchecabines gaat het mis, het jakkert overal doorheen om maar snel de botte bijl te hanteren. De effecten kunnen wat dat betreft wel door de beugel, er zit wel eens iets aardigs tussen, al gaat er weer heel veel verloren met het idiote geschud van de camera als het erom gaat. Veel te onbehouwen.

avatar van riconx
Ik vond hem zo slecht nog niet moet ik zeggen. Zeker het mijn decor was best beklemmend en de mensen die bezeten werden zagen er creepy uit. Ik zal niet zeggen dat dit de beste film is die ik heb gezien, maar ook zeker niet de slechtste. De verhaallijn bij deze films is altijd een beetje dun maar dat weet je eigenlijk van te voren al.

avatar van thunderball
Deze net zitten bekijken.

Geen meesterwerk, ook niet in zijn genre, maar laten we wel wezen: 95% van de Amerikaanse horrorfilms zijn ook bagger, dus moet je deze niet meteen met horror klassiekers als Halloween (1978 John Carpenter) gaan vergelijken. Hij kan zeker wedijveren met de gemiddelde tienerhorrorfilm.

Nergens echt geweldig, maar heeft zeker zo zijn momenten (helaas ook zijn zwakheden), alleen de uiteindelijke finale viel wat tegen en er had nog wel een surprise in de laatste momenten mogen zitten.

Redelijk spel van de meesten, Koblenko is verassend goed (vroeger in GTST was ze niet al te best) en ook Rogiers, in soort van heldenrol, doet het naar behoren, alleen is zijn personage dan weer wel slecht geschreven, dat had stukken beter gekund.

Gastrolletje van Serge-Henri Valcke als mijngids is hilarisch. Verder is Lara Toorop behoorlijk sinister als zombie-achtige en Linda van der Steen vooral lekker.

Niet super, maar best geinig om een keer gezien te hebben (je wilt toch weten hoe het afloopt).

Een dikke zes, ofwel 3 sterren.

avatar van baspls
Erg grappig filmpje.

Dit soort concepten zien we niet heel vaak in Nederland. Toch erg leuk om een keer een Hollandse Horror-film te zien. Het is behoorlijk nep en er zitten een paar enorme knipogen in maar des al niet te min is het toch nog best vermakelijk. Het concept is in ieder geval wel geniaal.

En onder de grond zijn ook best nog wat mooie plaatjes geschoten.

avatar van Lennert
Beter dan Dood Eind, maar ook niet veel. Een groepje vervelende personen waarvan ik al meteen bij niemand er om gaf of ze de film wel of niet overleefden, dat is nooit een goed begin. Nou ja, de rol van Serge-Henri Valke was op zich aardig, maar daar is ook alles mee gezegd. Op het moment dat de film ineens Evil Dead trekjes begint te krijgen, begint er ook iets van lol in te komen en heb ik me iets minder zitten ergeren aan de werkelijk wanstaltige camerabewegingen die de me behoorlijk snel duizelig maakten.

Maar goed, er gebeurde in ieder geval wel wat, het acteerwerk was niet onaardig en de setting was, ondanks de ietwat eentonige achtergrond alsnog best aardig. Ergens heb ik het idee dat Dood Eind alsnog iets meer aandacht had besteed aan het geheel, maar dit was gewoon allemaal iets vlotter.

avatar van Rodger
Hollandse Horror,..
Dat is het toch net niet..
schrik momenten die allang ziet aankomen.. en echt spannend werd het niet..
2.0 **

avatar van Argyle
Mooi. Origineel. Goede nederlandse horror.

Zeker een 8 waard.

avatar van Glennekeeeee
Beter dan ik verwacht had en dan mag 'Welp' zich de eerste horrorfilm van België noemen, ik ga toch even door de Belgische aanwezigheid voor en achter de schermen deze films als pionier beschouwen. Het grootste minpunt van de film is eigenlijk nog de lange aanloop. Hierin word nogal veel tijd gestoken om de karakters iets of wat uit te diepen wat volledig onnodig is aangezien, eens in de mijn, daar niets meer van overschiet. De cast doet het wel aardig al weet je dat het er bij deze films nogal vaak vingerdik opligt. Net zoals de twists trouwens die je, mits wat focus, in het begin al kan voorspellen. Maar de film heeft wel een goede spanningsboog en het camerawerk was van een redelijk hoog niveau dat daartoe bijdraagde. Enkel in de 'actiescènes' was het schokken iets te overmaats maar voor de rest was het meer dan goed. Het gore is zeker aanwezig maar waar de film niet echt inslaat is het bovennatuurlijke geloofwaardig neer te zetten. De keuzes van achterna gezeten personages zijn vaak ook maar raar en het einde is leuk maar daarna is het wel zeer abrupt gedaan.

Sl8n8 is een degelijke horrorfilm die zeker niet moet onderdoen voor de meeste Hollywoodproducties van het genre. Nergens top maar meer dan een voldoende.

avatar van hijman1946
richardd
richardd. schreef:
Jaaa ieder z'n mening inderdaad!
Kun je ook wel zien aan het gemiddelde ster waardering; 2.77.

Als de mensen met enig 'film verstand' hadden gestemd..
nou ja.. halve ster?

Zo worden er ook cd's verkocht van Monique Smit die totaal niet kan zingen..
maarja.. ieder z'n mening hé!!

Als ik het goed begrijp hebben mensen die deze film waarderen GEEN VERSTAND hoe durf je zo over een groep mensen die het wel goed vinden te oordelen last van n dikke ikke?
vindt hem goed gemiddeld

De eerste helft van deze film vond ik verraste mij enigszins. Een goede opbouw en ik schrok een paar keer flink.

Verder is het geen geweldige film vooral omdat een deel van de acteurs dramatisch is. Daarbij zijn er een aantal zaken in het plot waar ik me echt aan stoor: er valt een onthoofd lijk voor de voeten van de studenten, ze gillen een paar seconde en gaan over tot de orde van de dag. Dat terwijl dit hét moment is dat ze erachter komen dat ze flink in de problemen zitten. Een shotje later zeurt een van die meiden (vreselijke rol van een hele slechte actrice) dat haar schoenen vies worden van de modder. Niet best.

gewoon geweldig vooral dat een film is wat beetje benelux is omdat kurt rogiers in speelt. Maar wist al van begin dat Kurt tot einde ging als hij als eerste was haakte er sneller vrouwelijke kijkers af

avatar van Richard_Voorhees
Voor Nederlandse begrippen nog best een redelijke horrorfilm, maar vergeleken met de (met name) Amerikaanse slashers komt deze toch een beetje preuts over.
Zo maakt men gebruik van scheldwoorden als 'kutheks' en 'teef', wat voor tegenwoordige begrippen toch wat achterhaald is. Daarnaast komt zelfs een keer de opmerking 'ben je nou helemaal bedonderd' voorbij. Een uitspraak die ik me zeker nog wel kan herinneren, maar die ik toch zeker in de afgelopen 6/7 jaar niet meer gehoord heb.
Daarnaast blijft het voor slasher begrippen allemaal wat preuts. Goed, hier en daar komt er wel wat gore voorbij, maar daarmee is ook alles gezegd.
Qua nudity kan men al helemaal niks verwachten, of men moet de harde tepels van Koblenko meerekenen in een scene waarin ze (waarschijnlijk) geen BH droeg. Van de (oude) GTST schlock actrices is de rondborstige Koblenko wel zo'n beetje de beste toevoeging voor een dergelijke film.
Helaas wil de wisseling tussen standaard slasher en geestelijke/demonische possessies niet helemaal werken en haalt men met dat Ouija bord erbij wel een hoop uit de kast. Daarnaast is iets te goed te zien dat er steeds iemand of een aantal dat ding (ben de benaming even kwijt) verschuift.
Voor de Nederlandse markt zeker geen slechte film, maar vergeleken met de internationale markt zijn er toch meer dan genoeg betere genregenoten te vinden.

neysen1985 schreef:

en dan die andere vrienden waren natuurlijk echt geniaal gespeeld.
Af en toe moest ik toch wel even in mijn nagels bijten.

Mag ik je eraan herinneren dat zij hiervoor gekozen was als de allerslechtste actrice van 2006, en met de Gouden ui naar huis ging, oftewel het leek nergens op!!

Super nep en triest was deze film, een soort scarry Movie zeg maar op zijn Nederlands!!

Want je kan nooit genoeg schudden met een camera.

Een film met veel gebreken, maar het camerawerk steekt er toch wel met kop en schouders bovenuit. Allicht had men gehoord dat een meer-handheld aanpak voor wat extra nervositeit en spanning zou zorgen, maar dat een aanpak alleen niet genoeg is, is de makers blijkbaar ontsnapt. Camerawerk trekt echt op niks en haalt een hoop sfeer uit de film.

De personages zijn het andere grote pijnpunt. Vooral de ene lolbroek is een dramatisch personage, al is er eigenlijk niemand in de hele groep die een beetje symapthiek overkomt. Rogiers loopt er als excuus-Belg ook maar belabberd bij. Het is moeilijk supporteren voor personages waarvan je hoopt dat ze zo snel mogelijk eraan gaan.

Jammer, want de setting is fijn en de achterliggende legende, hoewel wat saai, voldoende om een lekker horrortje op te zetten. De aandacht ligt ook meer op de spanning dan het achterliggende drama en links en rechts zit er zelfs wat grappige gore in. Niks op héél wild van te worden, maar het zorgt er wel voor dat de film af en toe een beetje opleeft.

Da's nodig ook, want verder ontbeert het Sl8n8 aan spanning en drive, waardoor het geregeld ook aardig duf is.

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig, echt spannend wordt het helaas niet.

avatar van Shadowed
Nederhorror.

Nou, zo slecht vond ik het stiekem nog niet. Het horror hart van van Geloven en Visser zitten duidelijk op de juiste plek, maar komen niet heel erg uit de verf. Dit heeft onder andere te maken dat Koblenko niet gecast had moeten worden, want ze kan niet acteren.

Voor de rest is het nogal een chaotische film, met veel energiek cameragebruik. De cast bestaat weer uit de standaard horrortypes, de joker, de maagd enz enz. Verhaal zelf is ook vrij weinig origineel maar hier en daar zitten wel enkele leuke scenes in.

De opening was lekker donker en qua gore en kills is het ook wel ok. Inderdaad wat rommelig en zwak acteerwerk, maar ik heb me best goed vermaakt. Prima NL horror die in vergelijking met andere horrorfilms zo slecht nog niet is.