A Study in Terror (1965)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Misdaad

geregisseerd door James Hill
met John Neville, Donald Houston en John Fraser

Londen wordt opgeschrikt door brute moorden op prostituees door Jack the Ripper. Als de bekende detective Sherlock Holmes (John Neville) een intrigerend pakketje ontvangt, belanden hij en zijn trouwe kompaan Dr. Watson (Donald Houston) midden in dit mysterie. In een poging deze legendarische moordenaar te ontmaskeren en te arresteren, ontdekt het tweetal ook een chantagezaak. Staan deze twee zaken misschien in verband met elkaar?

avatar van Querelle
Een van de betere Sherlock Holmes films.

avatar van Brix
Leuke Holmes film.
Voor de liefhebbers van het genre die de film nog niet gezien hebben: vannacht zeker kijken, of opnemen van BBC2 TV.

avatar van Mac Hammer Fan
In de tweede helft van de 19de eeuw pleegt Jack the Ripper een reeks brutale moorden op prostituees in de straten van Whitechapel. Inspecteur Lestrade van de politie is verbijsterd. Detective Sherlock Holmes en zijn gezette metgezel dokter Watson lezen over de moorden in de kranten en besluiten de zaak te onderzoeken. Holmes is ervan overtuigd dat de moordenaar zijn terreur zal blijven zaaien in de mistige wijken van de stad. "Sherlock Holmes meets Jack the Ripper!"
De scenaristen Donald en Derek Ford hebben hun origineel verhaal, waarvan ik het verdere verloop niet zal verklappen, degelijk uitgewerkt. James Hill zette het griezelig gegeven fraai in beeld en de cast doet het voortreffelijk. Wanneer Columbia Pictures de film uitgebracht in de VS in 1966, was op de advertenties de invloed van de Batman-mania zichtbaar met de slogan: "Here comes the orginal caped crusader." en met uitdrukkingen als "Pow", "Biff" en "Bang".
Voorlopig uitgebracht in Engeland door Fremantle Media op DVD 4/3 Fullscreen, in de States door Sony op DVD-R widescreen in zijn originele 1.85:1 ratio en ook nog in Australië widescreen. Vooral deze laatste versies zijn een aanrader voor fans van Sherlock Holmes en ouderwetse Britse horror & mystery cinema. In de Hammer-traditie en dus voor mij zeer vermakelijk.

avatar van frolunda
Sfeervolle Holmes film die me in positieve zin verraste.Neville is geen Brett of Rathbone maar deed het toch wel aardig.Daarnaast mooi camerawerk en een gedegen scenario.Goede film.

Aardige film waarin een aantal prostituees op brute wijze worden vermoord in de straten van Londen. Een leuk gegeven om Jack the Ripper en Sherlock Holmes samen te brengen hier, alhoewel de nadruk duidelijk ligt op die laatste. Het plot wordt naarmate de film vordert wel steeds beter. De film duurt niet te lang en de cast (met ook een rolletje voor Judi Dench) doet het prima. Met gemak 3.0 sterren.