California Suite (1978)

Alternatieve titel: Neil Simon's California Suite

Drama / Komedie

geregisseerd door Herbert Ross
met Jane Fonda, Michael Caine en Walter Matthau

Vier paren komen uiteenlopende redenen naar Beverly Hills. Een gescheiden vrouw, een ex-echtgenoot, een actrice en haar man, twee dokters en een goedgemutste dronkenlap. Er ontstaan hilarische situaties wanneer ze elkaar ontmoeten.

Best aardig, maar niet veel meer dan een verfilmd toneelstuk met goeie dialogen van Neil Simon. Maar toch : sterke cast. De engelse Maggie Smith kreeg geloof ik een Oscar voor haar rol.

FisherKing
Toneelstukverfilming maar wel aardig. Maggie Smith heeft inderdaad de Oscar gewonnen voor de beste bij-rol. Haar zoon Chris Larkin acteert ook.
En de cast is goed: Jane Fonda, Alan Alda, Michael Cane , Walther Matthau, Richard Pryor, Bill Cosby

avatar van Quentin
Slechts 3 euro bij Bart Smit.

avatar van chiel
Grappig trouwens, dat Maggie Smith hier wel een Oscar voor krijgt, ironisch bijna .
En verdiend, overigens. De scenes tussen haar en Michael Caine vond ik overigens het best uit de verf komen, vooral die van Cosby/Pryor en Matthau waren nogal slapstick-/kluchterig.

avatar van henkula
outdated, op de helft zag ik het wel voor gezien. ik denk dat ik in 1978 hetzelfde gedaan zou hebben.

Aardige film met vier losstaande segmenten die zich allemaal deels afspelen in een hotel in California. Twee paar kibbelende echtparen, een gescheiden kibbelend echtpaar en twee kibbelende zwagers. Goeie dialogen, maar het had over de gehele linie best wat scherper gemogen. Een fijne cast waarbij het stukje met Jane Fonda en Alan Alda het mooist is en het stuk met Walther Matthau en Elaine May het scherpst.

avatar van Mescaline
Had hier toch wat meer van verwacht, de dialogen zijn weliswaar goed en typisch Neil Simon maar vooral de scene tussen Fonda & Alda was onlangs dat het geweldige acteurs zijn langdradig en bevatte het weinig voelbare chemie.
Het gedeelte met Caine is weliswaar een klein stapje in de betere richting maar de stukken met Matthau & Pryor waren duidelijk het sterkst en bevatten de meeste humor.

California Suite heeft de tand des tijds toch niet helemaal vlekkeloos doorstaan, gelukkig dat de film wel eindigt met de 2 betere stukken achter elkaar.

2,5 sterren voor de 2de helft van de film.