OSS 117 Se Déchaîne (1963)

Alternatieve titels: OSS 117 | OSS 17 Is Unleashed | OSS 117 Segretissimo

Frankrijk / Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door André Hunebelle
met Kerwin Mathews, Nadia Sanders en Irina Demick

Als een Amerikaanse agent verdwijnt tijdens een zoektocht naar een duikboot in de buurt van Corsica, wordt agent OSS 117, Hubert Bonisseur de la Bath, erop uitgestuurd. Hij ontdekt in een grot een spionagenetwerk dat bezig is met het maken van een ultramoderne duikboot.

Is dit de eerste?

avatar van Quentin
Nee, er was in 1956 al eerder een verfilming van een van de spionage romans van Jean Bruce

avatar van Brix
Prima agentenfilm, met alle ingrediënten die je in de Bondfilms ook tegenkomt, alleen met een kleiner budget (in zwart-wit) gefilmd.
Dat zou overigens met de volgende film in de serie (Banco á Bangkok pour OSS 117) al flink verhoogd worden.

Mathews was een goede keuze voor de rol van Hubert Bonisseur de la Bath alias OSS 117 (alias "" Mr. Barton)
In de talrijke vechtpartijen staat hij zijn mannetje uitstekend (er moet een goede vecht-choreograaf aan het werk zijn geweest, Mathews werkte zo te zien zonder stuntman)
Het flirten met de vele mooie dames die langskomen gaat hem net zo goed af, met het uiterlijk van Mathews nog behoorlijk geloofwaardig ook

De luchtige titelsong OSS 17 Hully Gully ("OSS cent-dix-sept") kon mij minder bekoren.
(In de volgende film zou dat drastisch verbeteren)
Gelukkig klonk de jazzy score die er doorheen de film te horen is wel aangenaam in mijn oren.

De vrouwelijk hoofdrol was voor Nadia Sanders ( ware naam Nadine Ducasse) een prachtige verschijning, die jammer genoeg maar een vrij korte film- en TV carrière had.
Niet door gebrek aan uitstraling en talent, maar door haar huwelijk met een steenrijke echtgenoot eindigde die loopbaan al in 1971.

De verdere rollen waren ook goed bezet.
Grappig detail is wel dat men zich in deze film vooral in kleine Franse auto's (Renault) verplaatste.

Van mij had Kerwin Mathews de hoofdrol ook in alle latere OSS 117 films van de jaren '60 -'70 mogen spelen, al waren zijn opvolgers ook niet mis.