Atlantic (1929)

Alternatieve titel: Titanic: Disaster in the Atlantic

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Ewald André Dupont
met Madeleine Carroll, Franklin Dyall en John Stuart

Ruim 2000 passagiers uit alle rangen en standen van de maatschappij, van miljonairs tot dieven, mogen als eerste mee op de boot 'Titanic'. Iedereen is ervan overtuigd dat de boot de grote reis gaat volbrengen, maar dan gebeurt er iets vreselijks.

Kan er geen genoeg van krijgen In het zelfde jaar filmde Ewald André Dupont ook nog een Duitse versie Atlantik maar daar kan ik helaas geen plaatje van vinden.....

Movie_Diva
Volgens mij was dit de eerste(?)titanic. Ik heb 3 titanic's gezien en deze zag ik als eerst. Deze vond ik ook het leukst omdat ik nog niet wist wat er gebeurde.Toen John zei:'Whe go dead'toen moest ik hard lachen. Want ik zag dat hij zelf een lachje had. Zoals stinissen al zei ik kan er ook geen genoeg van krijgen. Echt een top film. 5,0

avatar van Elementofone
Waarom stemt er hier nog niemand op? Aan de reacties te zien hebben al twee mensen deze film gezien.

avatar van A.L.I.E.N
Weet iemand of deze in de BENELUX verkrijgbaar is?

avatar van mrklm
Als je de drie 'verfilmingen' uit 1912 - het jaar van de ramp - niet meetelt, is dit de eerste van in totaal 5 verfilmingen van de ramp met de Titanic. De film is gemaakt in de tijd dat de geluidsfilm net zijn intrede deed en er zijn maar liefst drie versies simultaan gefilmd: een zwijgende versie, een Engelse versie en een Duitse versie met een hele andere cast. Deze recensie betreft de Britse gesproken versie en die is eigenlijk het aanzien niet waard, maar als je je probeert te verplaatsen in de bioscoopbezoeker van toen, is dit wellicht een aardig curiosum. Het verhaal is mager, het tempo ligt laag en de vertolkingen zijn soms werkelijk tenenkrommend. De toch al weinig verheffende dialogen worden soms werkelijk overdreven gearticuleerd, alsof de cast niet zeker was of het publiek het anders zou verstaan. En er zijn ook scènes die volstrekt zinloos zijn. Zo is er een longshot waarbij drie mensen onderaan een trap staan. Iemand vraagt: "Weet je waar die-en-die is?" "Nee", luidt het antwoord en vervolgens loopt één van de drie links het beeld uit en lopen de andere twee de trap op, terwijl om één of andere opeens een orkest een vrolijk jazz-deuntje speelt. Het is derhalve bijzonder rommelig gemonteerd en van spanning is al helemaal geen sprake. Maar het moet voor veel bioscoopgangers in 1929 de eerste keer geweest zijn dat ze het geluid van de zee hoorden, evenals het scala aan - iets te dik aangezette - geluiden die op de Titanic te horen waren voor en tijdens de ondergang van het schip. De hele productie lijkt gehaast in elkaar te zijn gezet om de nieuwe markt van de geluidsfilm te bedienen, maar het resultaat is een rommelige curiositeit. Ik zou wel héél graag de zwijgende versie van deze film willen zien!