Abraham Lincoln (1930)

Alternatieve titel: D.W. Griffith's 'Abraham Lincoln'

Drama / Oorlog

geregisseerd door D.W. Griffith
met Walter Huston, Una Merkel en William L. Thorne

Film over het leven van Abraham Lincoln, van zijn affaire met Ann Rutledge en zijn rol in de Amerikaanse burgeroorlog tot de aanslag die zijn leven kostte.

Director D. W. Griffith's first sound film written by poet Stephen Vincent Benet portrays the Lincoln legend from the log cabin to his assassination.

Complete recensie

avatar van Poisonthewell
Mijn eerste Griffith, en ik was nou niet bepaald onder de indruk. Ik vond dit een erg vlakke film met een enorm laag tempo. Het levensverhaal van Abe Lincoln wordt met horten en stoten vertelt; vooral in het begin focust Griffith teveel op trivialiteiten en worden belangrijke gebeurtenissen achterwege gelaten. Walter Huston vertoont dan wel een redelijke fysieke gelijkenis met Lincoln, zijn performance is vooral saai (zijn monotone stem helpt hierbij ook niet echt). Het grootste bezwaar dat ik heb is echter dat de issue slavernij bijna helemaal omzeild wordt (op een vlugge handtekening onder het fameuze 13th amendment na dan). Abraham Lincoln leeft toch in de geschiedenis voort als de man die verantwoordelijk was voor de afschaffing (volgens de wet in ieder geval) van de slaverij in Amerika, maar hier wordt in de film nauwelijks aandacht aan besteed. Het enige zwarte personage (in een korte scene) in de film is bovendien ook nog eens een blank persoon in blackface (misschien dat geen enkele African-American na Birth of a Nation meer met Griffith wilde werken....). Al met al een krappe 2* Over een man als Abraham Lincoln moet toch een betere/interessantere film te maken zijn (ik meen dat Spielberg hier mee bezig is?).

bah wat een rotzooi zeg! en dat voor een Griffith film!

avatar van Poisonthewell
Na herziening (na precies zes jaar) toch wel iets opgewaardeerd. Het blijft een merkwaardige film, en de bovengenoemde bezwaren blijven geldig. Maar ik ben me nu wat meer bewust van de geluidstechnische problemen in de jaren '29-'31 in het algemeen, en weet nu dat de auditieve 'vlakheid' kenmerkend is voor alle films uit die periode. Bovendien heb ik veel meer van Griffith gezien om in deze biografie juist een typisch Griffithiaans portret te zien; het is de enige manier waarop Griffith een film over Lincoln kon maken. Tenslotte realiseerde ik me het hoge John Ford-avant-la-lettre gehalte. De mythologisering van het Amerikaanse verleden waar laatstgenoemde zich zo graag mee bezig hield, is hier in prototype al te zien. De invloed van Griffith op Ford is overduidelijk. Vooruit, een krappe 3* deze keer.

avatar van Onslaught
Met weinig interesse en plezier naar gekeken. Volgens mij zijn er later nog wel een aantal betere verfilmingen geweest, maar deze kun je gerust overslaan..

avatar van missl
Trage vertelling over een president van Amerika die veel voor dat land betekent heeft. In deze film komt dat niet over, het is een vlak verhaal zonder enige uitweiding, springt overigens ook van de hak op de tak.