The Bunker (1981)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door George Schaefer
met Anthony Hopkins, Cligg Gorman en Susan Blakely

Het is januari 1945. Terwijl de geallieerden langzaam oprukken trekt Hitler zich terug in een bunker bij Berlijn. Hij kan nu alleen nog maar vertrouwen op zijn trouwe dienaren.

MFEO
Ik ben de eerste die mag stemmen op deze film

Goeie maar lange film. Historische document over wat er zich afspeelde in De Bunker.

Het is natuurlijk zeer moeilijk excact te spelen wat er zich daar afgespeeld heeft. Maar deze film zit denk ik zeer dicht bij de werkelijkheid.

neo (crew)
Echt geweldig dat je als eerste mocht stemmen

Best een goeie film die toch op een voor mij best realistische film weer geeft hoe die laatste 105 dagen van Hitler verliepen. Hopkins overtuigt in zijn rol. Vooral in zijn woede aanvallen is hij werkelijk angstaanjagend. Maar toch vond ik em iets te lang. 3 sterren

avatar van titan
Leuk voor je dat je als eerste mocht stemmen MFEO, maar als ik hem niet had toegevoegd had je helemaal niet kunnen stemmen

Ik sluit me verder graag aan bij Neo. Anthony Hopkins zet een uitstekende Hitler neer (ik had eigenlijk ook niet anders verwacht), maar als geheel duurt de film te lang. Na de dood van Hitler gaat de film nog zeker een half uur verder en dat had voor mij niet gehoeven. 3*

avatar van Jordy
damn, dit klinkt allemaal erg interessant...

neo (crew)
Verwacht nou niet teveel Jordy

damon
MFEO schreef:
Ik ben de eerste die mag stemmen op deze film
sh*t....je bent me net 2,5 jaar voor!

avatar van ThaMovieVoter
Gezien deze foto vind ik de Hitler gespeeld door Hopkins qua uiterlijk meer op de echte Hitler lijken dan alle anderen die hem hebben gespeeld.

avatar van 606
Deze film heeft veel weg van Der Untergang.
Maar daar vond ik de hitler net wat beter.
En dat het Engels gesproken is blijft toch beetje jammer.
Rest is er genoeg informatie over zijn laatste 105 dagen.

4 sterren

Deze film, onlangs pas verschenen op DVD met Nederlandse ondertitels, heb ik al gezien in de jaren '80 op tv, en was toen overtuigd dat dit wel eens de beste vertolking van het personage Hitler, door Anthony Hopkins, ooit zou zijn.
Ware het niet dat er jaren later ene Bruno Ganz in de film 'Der Untergang' een fenomenale vertolking neerzet van Hitler, een waarbij je met verstomming wordt geslagen.
Beide filmen handelen natuurlijk over hetzelfde thema en zijn praktisch identiek wat betreft scenario, wat logisch is, vermits het hier om waar gebeurde feiten handelt.
Ik vind deze film, waar ik in de jaren '80, toen ik hem voor het eerst zag, danig van onder de indruk was, nog steeds een zeer goede film, en ook de prestaties van Hopkins en de andere acteurs zijn uitstekend.
Nu is de film misschien wat gedateerd wat betreft beeldvorming en geluid, maar ik vind dat dat geen reden mag zijn om hem alsnog eens te bekijken. Ik ben er jaren naar op zoek geweest, niet wetende dat hij nog niet op DVD was verschenen, en was dan ook blij toen ik las dat ie uiteindelijk in een versie met Nederlandse subs was verschenen, en bijgevolg heb ik hem dadelijk in mijn verzameling opgenomen.
Toch geef ik de film niet de volle score, louter en alleen omdat 'Der Untergang' nog een diepere indruk op me heeft gemaakt, dankzij de sublieme vertolking van Bruno Ganz, maar het grote voordeel van die film tegenover deze prent is, dat men daar Duits spreekt.. en dat maakt het geheel authentieker en geloofwaardiger.
Maar voor de twijfelaars.. bekijk ze beiden en vergelijk... en raad ze allebei aan.

avatar van movie fan
goede film , alles word mooi naarvoor gebracht en uitgelegd , Anthony Hopkins is hier echt zeer goed . alleen 1 minpuntje is dat ze engels praten , dat verpest de film een klein beetje . maar toch een verdiende 4.5 sterren

Vandaag weer opnieuw gekeken na de DVD gekocht te hebben.
De film geeft de grimmige sfeer in de bunker goed weer, het acteerwerk is van goede kwaliteit (vooral Hopkins doet het uitstekend), de film is dus simpelweg van hoge kwaliteit.

Daar houdt het echter wel op.
Zoals gezegd is is de film te lang, en de sets ogen soms niet bepaald goed.
Sommige delen van de film staan historisch gezien ter sprake.
Ook bij mij maakte de film niet zoveel indruk als 'Der Untergang'.

De goede punten wegen echter zwaarder dan de mindere punten.

avatar van hkoster
beter als "der untergang".

Deze tv- film heeft veel weg van Der Untergang met als groot min punt dat hier alles in het Engels wordt gesproken. Hopkins zet wel een degelijke Hitler neer en ook de rest van de cast is vrij aardig.

avatar van psychopath
hkoster schreef:
beter als "der untergang".

Maar niet heus

avatar van erik neuteboom
In de afgelopen maanden heb ik diverse portretten gezien van Adolf Hitler: het ondergewaardeerde Uncle Adolf (over perverse relatie met zijn nicht Geli), de Freudiaanse docu Inside The Mind Of Hitler , het imposante Der Untergang en vanavond de mini-serie The Bunker. In het begin moest ik erg wennen aan een Hitler die Engels praat, vooral omdat vooral de voor Hitler zo karakteristieke woede minder emotioneel overkomen, met minder lading. Het is een beetje alsof de impressionistische schilders ineens weinig vrolijke kleuren gebruiken of The Moody Blues zonder Mellotron spelen. Maar geleidelijk ging ik eraan wennen, vooral dankzij de geweldige prestatie van Anthony Hopkins. Hij slaagt er goed in om het labiele en onvoorspelbare karakter van Adolf Hitler naar voren te brengen, het ene moment attent en vriendelijk, het andere moment ziedend, rancuneus of volkomen buiten de realiteit. Hoe griezelig dat zo’n kinderlijke emotioneel persoon absolute macht verkreeg en zijn frustraties kon botvieren op alles en iedereen, met name zijn generaals krijgen ervan langs. De bijzondere vriendschap tussen Hitler en Speer wordt fraai weergegeven. Hier zien we Hitler op een totaal andere manier dan met welk ander persoon dan ook, het is bijna ontroerend om te zien hoe Hitler naar trouw en vriendschap snakt, mooi werk van Hopkins maar ook goede rollen voor de acteurs die Albert Speer, Eva Braun en Joseph Goebbels neerzetten. Ook ben ik erg te spreken over het kleurgebruik in deze film, erg warm en sprekend. Tot slot nog even aandacht voor de passage waarin de test me die cyanide capsules: deze is kort en gruwelijk maar zeer treffend in elkaar gezet en symboliseert de manier waarop de narcistische psychopaat Hitler met zijn omgeving omging! Ondanks de lange speelduur zat ik de ongeveer 3 uur uit zonder een seconde van verveling, deze film verdient gewoon vier vette sterren. Helaas moet ik wederom constateren dat een boeiende film hier op MovieMeter nog niet eens aan 1 pagina aan kritieken komt ........

avatar van biertje99
Ik ben het volledig eens met Eric Neuteboom,
Deze film heeft me geboeid van het begin tot het eind.
Anthony Hopkins zet een weergaloze Adolf Hitler neer, De overige personages zoals Borman,.Goebels en zijn familie, Himmler,Goering Speer. Alle Kopstukken uit zijn directe omgeving zetten een fantastische rol neer.
Wanneer je de film naast der Untergang zet, verdiend der Untergang een ster meer daar het door de duitse taal een stuk realistischer overkomt dan de engelse taal, hetgeen niet wegneemt dat je wanneer je in de film zit. je laat meevoeren door de spanning en zodoende de taal naar de achtergrond verdwijnt.
Het enige storende aan het verhaal vond ik de manier zoals Albert Speer als de redder van de nieuwe Duitse natie werd opgevoerd omdat hij weigerde om van Duitsland een zwart geblakerde woestenij te maken,
Wie zijn boeken heeft gelezen die hij schreef in de Spandau gevangenis en zijn ontkenning over de slaven die hij heeft ingezet tijdens de bewapening zoals in Mittelbau-Dora, en de ontkenning dat hij aanwezig was bij de Wannseeconferentie, maken van hem geen Robin Hood.
Al met al een film die geen ogenblik verveelt,
Degenen die op aktie, schieten en een hoop lijken zitten te wachten kunnen beter een andere film kijken.

avatar van alvinvdv
Zeker geen slechte film....
Inderdaad spijtig dat de Duisers Engels praten.
Maar een film die je zeker moet kijken.

Hopkins zet een sterke acteerprestatie neer, maar kan niet tippen aan wat Bruno Ganz deed in 'Der Untergang'.

Zeker een goede film en duurt i.m.h.o. niet te lang. Ik heb er gewoon twee delen van gemaakt. Wat mij betreft hadden er meer flashbacks in gemogen, zodat het 'evil' karakter van de personages wat meer naar voren komt. Nu komen ze een beetje over als de zielige verliezers bij de huidige generatie die niet veel van WO2 weet.

Dick2008
Ik heb deze van dvd gezien, maar het zal wel een verkorte versie zijn, 140 minuten verdeeld over twee discs. Maar lang genoeg hoor.

Hoewel de eerste disc nog wel aardig begint, als een flashback, vind ik hem verder nogal redelijk saai. Bruno Ganz in Der Untergang is toch wel overtuigender. Er zijn in diverse films ook wel heel korte Hitler-vertolkingen, die vaak ook wel zeer gelijkend zijn. De woest-aanvallen zijn dan wel angstaanjagend maar verder vind ik het nogal matig.
De nu inmiddels waanzinnige over alles vernietiging sprekende Hitler was al een heel andere dan degene, die het Duitse volk jaren geleden als leider had gekozen. Dat komt wel heel duidelijk naar voren.
Dat er geen Duits wordt gesproken is op zich niet zo'n bezwaar maar daarbij had ik toch ook niet echt het gevoel naar Duitsers gekeken te hebben. Die hadden in die tijd toch een heel andere houding, ik had vaak het idee naar kantoorlui te kijken.

De tweede disc is een stuk beter en geeft een goede kijk op hoe het uiteindelijk afliep met het Duitse rijk en de diverse personen.

Ik vind het als geheel nogal studio-matig eruit zien. Het tweede deel is als informatie wel vrij goed. 2.0 /3.0

avatar van Bacchero
Anthony Hopkins vertolkt hier meer dan degelijk de rol van Hitler en wat mij betreft is deze bijna evenwaardig als de vertolking door Bruno Ganz. De film is volledig Engels gesproken maar dit stoorde mij niet zo. Het verhaal is vrij goed gebracht maar kan echt niet tippen aan dit van Der Untergang. Het verhaal van Der Untergang zit veel beter in elkaar en geeft wat mij betreft een duidelijker beeld. Nu ja, er zit ook meer dan 20 jaar tussen beide filmen. Ook de andere rollen lijken me beter vertolkt in Der Untergang. Het blijft een vrij goede film om te zien maar als je Der Untergang reeds hebt gezien...

avatar van blurp194
Ik kwam een week of wat geleden op het idee om Der Untergang weer eens te herzien, eigenlijk als vergelijking met deze film - eens zien wie mijn favoriete Hitler is (hmm, dat klinkt best raar eigenlijk). Wat ik van te voren niet wist was dat de twee films wel heel sterk op elkaar lijken. Op zich vrij vanzelfsprekend, de gebeurtenissen zijn tenslotte hetzelfde en de locatie ook... maar toch lijkt het er op dat de makers van Der Untergang meer dan een klein beetje naar dit voorbeeld gekeken hebben. En het enige opvallende verschil is dat de rol van Traudl Junge veel kleiner is in deze versie.

Anthony Hopkins valt mij eigenlijk een beetje tegen. Zijn Hitler heeft wel angstaanjagende driftbuien, maar overtuigt daar toch net niet mee. Misschien ook wel door de taal, maar ook de mimiek en uitstraling mankeert toch wel wat - en de trillingen zijn ook wat al te sterk aangezet. Tenminste in vergelijking - heb niet de moeite genomen om de historie er op na te slaan.

Verder is de rest van deze film ook wel wat minder, de leeftijd is wat beter te zien en het budget was waarschijnlijk ook een heel stuk lager.

avatar van clubsport
als je zoals ik en vele anderen der untergang reeds heb gezien kan deze alleen maar tegenvallen is mijn eerste gedachte .
Weet niet meer of ik deze ooit eens heb gezien en als dat zo is is het al heel lang geleden .
wellicht nog eens proberen .

Eerlijk gezegd wist ik helemaal niet van het bestaan van deze Drama / Oorlog film (een televisiefilm), welke net zoals "Der Untergang (2004)" gaat over de laatste 105 dagen van Adolf Hitler in de bunker. Toen ik deze film gisteren voorbij zag komen en het 75 jaar geleden is dat Adolf Hitler zelfmoord pleegde op 30 april 1945, heb ik hem als liefhebber van oorlogsfilms (en zeker films over de Tweede Wereldoorlog) gisteravond meteen bekeken en het was ook wel een welkome afwisseling tussen de vele Jesús Franco films die ik de laatste tijd heb gezien.

Deze film is gebaseerd op het non-fictie boek van James O'Donnell, die we tijdens het begin van de film zien. James O’Donnell was een Amerikaanse correspondent van "Newsweek", die aan het einde van de oorlog in bezet Berlijn was. Hij kocht zijn weg naar de bunker en snuffelde daar rond. Hij stelde zich ten doel het definitieve verhaal van Hitlers dood te vertellen. Zijn omvangrijke onderzoek omvatte talrijke interviews met mensen die de laatste dagen met de Führer verbonden waren.

De meest voor de hand liggende vergelijking van deze film is natuurlijk met het naderhand uitgekomen "Der Untergang" en die zijn nagenoeg gelijk aan elkaar (duren zelfs bijna even lang), maar toch zitten er wat verschillen tussen, waardoor het zeker interessant is om beide films te bekijken, ondanks dat deze film volledig in het Engels is. De rol van Adolf Hitler wordt in deze film gespeeld door de bekende Britse acteur Anthony Hopkins, die een Emmy won voor zijn rol en Piper Laurie kreeg een Emmy-nominatie voor haar vertolking van Magda Goebbels.

De film begint dus met James O'Donnell (James Naughton) die de bunker binnengaat en zweert het verhaal te vertellen. De film gaat dan terug in de tijd, namelijk naar 16 januari 1945, oftewel naar de aankomst van Adolf Hitler in de bunker, die we na circa 11 minuten (daarvoor maken we eerst nog kennis met o.a Martin Bormann, de mank lopende Joseph Goebbels en Albert Speer) voor het eerst zien tijdens een bespreking. Deze bunker (waar het verhaal zich volledig afspeelt en we zien dus nauwelijks beelden van andere omgevingen met eigenlijk als uitzondering een flashback van Albert Speer) is veel helderder en onberispelijker dan die in "Der Untergang" en in plaats van de film te centreren op zijn persoonlijke secretaresse Traudl Junge (die in deze film gespeeld wordt door Sarah Marshall en die maar in een paar scènes te zien is), gebruikt deze film meerdere standpunten.

Het meest opvallend standpunt is dat van Albert Speer (Richard Jordan), die in het eerste uur van het verhaal nadrukkelijk aanwezig is. Albert Speer is een soort held (die in overeenstemming zou zijn met zijn memoires) en debatteert niet alleen met Adolf Hitler over zijn plannen om de Duitse infrastructuur te vernietigen, maar hij beraamt ook plannen om zijn baas te vermoorden met een zenuwgas (Tabun). De slechterik is Martin Bormann (Michel Lonsdale), die in "Der Untergang" eigenlijk geen rol had, maar in deze film ook nadrukkelijk aanwezig is. Zo wilt hij dat Adolf Hitler vertrekt naar Berchtesgaden en zelf wilt hij zo snel mogelijk de bunker verlaten, maar dat mag niet en dat wordt hem ook ingewreven door dokter Theodor Morell, die wel mag vertrekken en spottend tegen Martin Bormann zegt:

"Ik ben blij dat ik weg kan. Wat jammer dat je niet met me mee kan."

De Adolf Hitler gespeeld door Anthony Hopkins (nu moeten we hem aanspreken met "Sir Philip Anthony Hopkins") is veel minder sympathiek dan die van Bruno Ganz, maar hij is misschien wel realistischer. Hij is vooral moe en versuft en wordt regelmatig behandeld door zijn persoonlijke dokter Theodor Morell (John Sharp), die ook wel de spuitendokter (zijn injecties zouden vermalen stierenballen bevatten) werd genoemd. De woede uitbarstingen van Bruno Ganz als Adolf Hitler zijn natuurlijk indrukwekkend (daar zijn ook al de nodige parodieën op gemaakt) en fenomenaal, maar die van Anthony Hopkins mochten er ook best wezen en zeker als hij de generaals er van langs geeft. Ook moest ik soms om hem glimlachen en dat o.a. als hij totaal afwezig bij een theekransje zit met alleen maar vrouwen en die dan opeens Wenen benoemen (i.v.m. een kok) en hij dan zegt:

"We hadden Wenen in handen moeten houden. Ze werden bang en verloren hun vertrouwen in de Almachtige."

Veel cruciale gebeurtenissen zijn vergelijkbaar in beide films, zoals het verraad van Hermann Göring en Heinrich Himmler, de verjaardag van Adolf Hitler, het huwelijk tussen Adolf Hitler en Eva Braun, het laten vaststellen van een politiek statement waarbij Adolf Hitler vooral de Joden de schuld geeft van de oorlog, de zelfmoord van Adolf Hitler en Eva Braun na circa 127 minuten waarvan in deze film zelfs wat beelden te zien zijn (het innemen van het cyanide en daarna hoor je nog een schot), het verbranden van de lichamen van Adolf Hitler en Eva Braun in de tuin van de bunker, het vermoorden (ook met cyanide) van de zes kinderen van de Goebbel's door Magda Goebbels (die daarna een kaartspelletje gaat spelen) en de zelfmoord van Joseph Goebbels (Cliff Gorman) en Magda Goebbels met een revolver.

En ook veel cruciale personen (buiten de al eerder genoemde personen) zijn vergelijkbaar in beide films zoals Eva Braun (Susan Blakely), die na circa 55 minuten aankomt in de bunker, Heinrich Himmler (Michael Sheard), Hermann Göring (David King), Hermann Fegelein (Terrence Hardiman) die wordt opgehangen, generaal Wilhelm Keitel (John Paul), generaal Alfred Jodl (Tony Steedman), generaal Hans Krebs (Barry Jackson) en generaal Wilhelm Mohnke (Michael Culver). Deze laatste krijgt van Adolf Hitler de opdracht om stand te houden tot 5 mei 1945 en dat omdat het namelijk de sterfdag is van Napoleon Bonaparte, waarover hij zegt:

"We zijn allebei voor onze tijd geboren. De geschiedenis zal over me oordelen. Net als over hem."

Natuurlijk komt ook de herdershond, te weten Blondi, van Adolf Hitler in deze film voor (het was best luguber om te zien hoe ze haar als testpersoon gebruikte voor de Cyanide) en in deze film heeft ze zelfs net puppy's gekregen, die ook worden afgemaakt (in opdracht van dokter Haase, die op een gegeven moment dokter Theodor Morell komt vervangen).

In "Der Untergang" kregen wat minder bekende personen de aandacht zoals het fictieve personage Peter Kranz in dienst van de Hitlerjugend, Gerda Christian die één van de privésecretaresses van Adolf Hitlers was, de Duitse vliegenier Hanna Reitsch en de laatste opperbevelhebber van de Luftwaffe Robert Ritter von Greim (was de minnaar van Hanna Reitsch).

En in deze film zijn de minder bekende personen o.a. kolonel Nicolaus von Below (Julian Fellowes) die de adjudant van Adolf Hitler was, Johannes Hentschel (Martin Jarvis) als de sympathieke onderhoudsmonteur in de bunker (hij vindt op een gegeven moment ook de dode lichamen van de zes kinderen van Goebbels die in bed zijn gestorven) en Rochus Misch (Michael Kitchen) die een radiotelegrafist en de lijfwacht van Adolf Hitler was en die als één van de laatste personen de bunker verliet. Eén van de kinderen van Goebbels maakt op een gegeven moment een grappige opmerking tegen hem m.b.t. een vis (vis heet op zijn Duits namelijk "Fisch") en zegt dan:

"Misch, Misch, je bent een vis."

Na het einde krijg je over deze drie personages nog het volgende te horen:

"Kolonel Von Below werd door de Britten gevangengenomen."

"Rochus Misch bracht jaren door in een Russisch kamp. Hij woont nog in Berlijn, op 3 kilometer van de bunker."

"Hannes Hentschel, ook gevangen door de Russen, woont bij Heidelberg.".

Sowieso was het wel interessant om te horen wat er na het einde nog werd gezegd, want zo krijg je o.a. te horen dat van hen die uitbraken, er maar zes aan de Russen ontkwamen. Onder wie Frau Christian (Alison Svoboda) en Frau Junge en zij werden gevangen door de Britten. En over Martin Bormann (die ook probeerde te ontsnappen) krijg je tot horen dat hij naar Zuid-Amerika zou zijn gevlucht, maar dat in 1972 zijn lichaam werd geïdentificeerd in Berlijn. Er wordt aangegeven dat hij waarschijnlijk zelfmoord heeft gepleegd bij de uitbraak, maar dat schijnt niet te kloppen omdat hij waarschijnlijk bij een granaatontploffing om het leven kwam.

Deze verfilming wist mij in ieder geval van de eerste tot de laatste minuut te boeien en het is nauwkeurig genoeg om een beeld te krijgen van de laatste 105 dagen van Adolf Hitler in de bunker. Het acteren is prima, met Anthony Hopkins natuurlijk overheersend in de hoofdrol van Adolf Hitler. Hij zit niet op hetzelfde niveau als Bruno Ganz, maar zijn interpretatie van Adolf Hitler is misschien wel realistischer en eerlijk gezegd leek hij ook best op Adolf Hitler. Op het einde zien we ook nog even een speech van hem als Adolf Hitler in betere tijden en schreeuwt hij:

"Eén volk, één partij, één leider en één Duitsland. Lang leve het nationaal socialisme, lang leve het Duitse vaderland."

Al met al is "The Bunker" een oprechte poging om een ​​belangrijk en fascinerend evenement in de geschiedenis te behandelen. En net zoals het weliswaar iets betere "Der Untergang" uit 2004 (destijds gezien in de bioscoop en hij staat ook op de eerste plaats in mijn "Top 10 films"), is deze film zeker nog het aankijken waard, ondanks dat hij uit 1981 komt en er alleen Engels wordt gesproken. En het is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in deze korte maar gewichtige periode van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Zou deze film in het Duits zijn geweest, dan had ik hem waarschijnlijk ook 5,0 sterren gegeven als punt, maar nu krijgt hij dus 4,5 sterren als punt van mij.

avatar van knusse stoel
Theunissen schreef:

En als we een cijfer aan de quote mogen verbinden, krijgt deze van "Theunissen" een 9 van ons!
Een prima verhaal en eigenlijk is er weinig over om aan toe te voegen. Wij hebben van de "stapelgekke" Anthony Hopkins genoten en eerlijk blijvend, mijn vriendin vond hem iets te overdreven, terwijl ik, buiten het feit dat Hitler normaal Duits zal hebben gesproken, Hopkins geweldig vond spelen. Hij werd rood bij de woedeaanvallen en wist daarnaast de zenuwtrekjes goed weer te geven.
Er waren enige gebeurtenissen waarvan wij niet wisten, zoals de kogel bij de zelfmoord.
Ondanks dat deze man onder de categorie "BEESTEN" valt (dus geen dier), konden we wel enig medelijden krijgen bij de scènes waarin hij zijn innerlijk bloot gaf en waarbij duidelijk werd dat hij geloofde in zijn WAANIDEEËN. Laten we hopen dat deze tijd nooit herhaald zal worden, het uitzonderen van groepen mensen omdat deze er "anders uitzien"!!!
Voor de film in zijn geheel een 8+!

knusse stoel schreef:
En als we een cijfer aan de quotes mogen verbinden, krijgt deze van "Theunissen" een 9 van ons!

Volgens mij ben ik daar minimaal net zolang mee bezig geweest als de duur van de film film. Maar ik vond het een genot om er over te schrijven (is misschien iets uit de hand gelopen ), want ik vond de film helemaal geweldig. Dit soort Drama / Oorlog films en dan vanuit Duits (hoewel zie hier Engels praten) standpunt, vind ik meestal geweldig (er staan er ook de nodige van in mijn "Top 10 films").

Maar ik vind het leuk dat je deze film ook hebt gekeken (inclusief je vriendin) en dat je hem ook als zeer goed hebt ervaren