The Dogs of War (1980)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Oorlog
118 minuten / 100 minuten (dvd)

geregisseerd door John Irvin
met Christopher Walken, Tom Berenger en Colin Blakely

Nadat hij voor dood wordt achtergelaten door zijn gevangennemer, een Afrikaanse dictator, lukt het een huurling om terug te keren naar Amerika, waar hij een team bij elkaar zoekt om de dictator af te zetten.

1e deel is goed (door Walken uiteraard), daarna beetje Rambo-achtig gedoe in Afrika.
Best over te slaan

boek is 1000x beter

MoM
Inderdaad! Zouden ze eigenlijk een keer helemaal opnieuw moeten maken, want het verhaal is het absoluut waard.

avatar van speedy23
Clichématige oorlogsfilm. Dictator Idi Amin Dada stond onmiskenbaar model voor de president in kwestie. Het scenario bevat veel actie, maar weinig verrassingen. De vertolking is middelmatig, maar het camerawerk is schitterend...

Leuk hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond hem OK, vooral het eerste deel. Christopher Walken zorgt ervoor dat deze film toch enige kwaliteit bezit en daarom het aankijken best waard is.

De zoveelste niet overtuigende film van regisseur John Irvin. Slechte aktie, platte dialogen en veel toevalligheden. Christopher Walken doet z'n best en een leuke bijrol van Ed 'Al Bundy' O'Neill. Twee sterretjes..

avatar van thunderball
De roman van Frederick Forsyth, waar op deze film is gebaseerd, is de fascinerende blauwdruk hoe men een staatsgreep voor bereidt en plaats laat vinden.

Echter de film is helaas oppervlakkig en bijna de stripvariant hier van. Het is meer Kuifje dan Forsyth. De rol van de latere Al Bundy helpt hier ook niet echt bij.

Walken is gelukkig wel weer heel goed en maakt de film toch nog de moeite van het kijken waard.

3,5 ster.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
The Dogs Of War is iets beter dan het gemiddelde actie-werk, mede door de aanwezigheid van Walken. Echt een hoogvlieger is het niet, wel onderhoudend. Redelijk.

Klotefilm. Eerste par minuten en de laatste paar zijn de enige die de moeite waar zijn.

Deze film heb ik ergens halverwege de jaren 80 gezien en afgelopen zondag zag ik hem weer op MGM. Het is al ruim 20 jaar geleden dat ik hem voor het laatst dag maar desondanks kan ik me nog bepaalde stukken goed herinneren. Vroeger vond ik het een vermakelijke film en nu ik hem weer gezien heb blijf ik achter dit standpunt staan. Het is zeker geen topper deze film maar dankzij (de toen nog jonge) Christopher Walken is hij wel het kijken waard. Ook leuk om de destijds jonge Tom Berenger weer eens te zien.

avatar van stephan73
Erg sterke, serieuze aktiefilm met een sterke cast en een goed plot. Christopher Walken is erg goed als huurling, die samen met een groep een coup gaat plegen in een Afrikaans land.
Niet een aktiespektakel zoals de films van Stallone of Norris, maar eerder een karakterstudie over huurlingen.
Ook het camerawerk van Jack Cardiff is erg goed.

avatar van mikey
Nogal een weirde flick. Getergde huurling ontpopt zich in akte 2 tot een briljant wapensmokkelaar en complotverzinner met buitengewone organisatorische kwaliteiten. Hetgeen resulteert in een bonte actiespectakel (a-3) waarin 100en Afrikanen omkomen tijdens een coup, door middel van (toen) high tech wapens, en 1 blanke (in de rug geschoten door een vrouw): Tom . Gelukkig wordt bij hem nog even stilgestaan want dat was heel erg. Kortom: fout en fantasievol en best het bekijken waard.

avatar van hannes64
chrissie schreef:
boek is 1000x beter

Ach, 3 X misschien.

avatar van erik1677
Het eerste uur doet lekker thrillerachtig aan, maar de boel dondert helaas na dit eerste uur als een kaartenhuis in mekaar.
Om in het laatste halve uur weer helemaal op te veren.
Met wel lichtelijk wat rambo-actie ja.
Maar persoonlijk hou ik daar wel van.

edl
Boek is veel, veel beter. Dit vedient een tweede kans.

avatar van Perry Meer
ja de film was op MGM en ik was er klaar voor! het begon in ieder geval hoopgevend, donker Afrika
een hotelletje, het hoofd van Walken, een dictator, oorlog spelen en dan...
daarna had ik net zo goed de was op kunnen hangen, keukenkastje uitsoppen, hond uitlaten
bed verschonen, om als de donder het laatste half uur weer aanwezig te zijn

beetje overdreven maar er gebeurde gewoon teveel oninteressants halverwege de film
misschien gebeurt er ook wel teveel in het boek om allemaal in een film te worden gepropt

2 x hoera voor Christopher Walken (dat wel)

avatar van knusse stoel
mikey schreef:

En daar zult u het mee moeten doen, want in de afgelopen 7 jaar is er niets veranderd.
Gewoon een leuke (oorlog)knalfilm en aardig om bijna 2 uur voor te gaan zitten.
Verwacht geen hoogvlieger maar vermaken doet het prima.
Een 7 als waardering!

avatar van blurp194
Ooit het boek van gelezen, en dat dat verfilmd was was me even ontgaan. En wellicht eigenlijk maar beter, want het is wel een beetje een rariteitenkabinet geworden. Niet de beste prestatie ooit van de nog jonge Walken, met een haast onherkenbare kop - alleen zijn wat raar staande ogen komen bekend over. En Berenger ook. En Ed O'Neill, die ik pas herkende bij de aftiteling. Het einde maakt dan wel weer wat goed - heb niet meer scherp of die twist ook in het boek zat.

Eigenlijk alleen interessant om de jonge en later bekende acteurs aan het werk te zien, de film zelf heeft maar weinig te bieden.