• 8.231.575 stemmen

Geregisseerd door: Danny Boyle

Met onder meer: Cillian Murphy, Chris Evans en Cliff Curtis

Releasedatum: 19 april 2007

Over Sunshine

"If the sun dies, so do we."

Over vijftig jaar sterft de zon af en daarmee de hele mensheid op Aarde. Onze laatste hoop rust op het ruimteschip Icarus II, dat de opdracht heeft gekregen een explosie in de zon te veroorzaken, wat hem nieuw leven inblaast. De eerste Icarus-missie is misgelopen omdat het schip spoorloos verdween en ook Icarus II verliest contact met de Aarde. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn met hun missie en moet iedereen moeite doen niet krankzinnig te worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van IH88

IH88

“Our sun is dying. Mankind faces extinction.”

Indrukwekkende film van Danny Boyle. Het eerste gedeelte van Sunshine is duidelijk het sterkst en de spanning tussen de personages, hun missie en de geweldige beelden maken indruk. Je voelt bijna zelf de hitte. De acteurs doen het ook goed met Byrne, Murphy en Evans die de meeste indruk maken.

Na een twist in het verhaal (lees: nadat ze op Icarus 1 komen) verandert de film van een avonturen/sci-fi film in regelrechte horror. Het levert extra spanning op en de film blijft sterk, maar de keuze van Boyle is vreemd. Ook discutabel is de keuze van Boyle op het laatst voor schokkerige en onnavolgbare camerabewegingen. Het lijkt nergens op en je weet bijna niet waar je naar aan het kijken bent. Maar voor het grootste gedeelte heb ik genoten van Sunshine.

Onderhond

10 jaar later, nog steeds indrukwekkend.

Blijft een erg fijne film. Ondertussen is scifi weer helemaal hip, maar films zoals Sunshine blijven zeldzaam. Het is geen bittere, lelijke toekomstvisie, maar ook geen low-budget near-future gebeuren waar indies zo graag mee dwepen.

Visueel ziet het er nog steeds geweldig uit, de soundtrack is zoals steeds een duidelijke meerwaarde bij Boyle en het international acteergezelschap is fijn, zonder daarbij erg geforceerd aan te voelen. Yeoh and Murphy zijn favoriet, maar da's persoonlijke voorkeur.

De switch van scifi naar horror op het einde blijf ik oké vinden, ondanks dat het inderdaad een stuk ongeloofwaardiger wordt allemaal. Ik heb vooral genoten van de presentatie en een genrefilm die bidet wat ik verlang van het genre.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Ste*

Ste*

Weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. De film begint redelijk standaard en begrijpelijk, en ontspoort tegen het einde wat met de figuur Pinbacker. Neem aan dat we zelf maar moeten bedenken hoe en wat met hem, had liever een interessante verklaring gehoord, maar dat zal wel not done zijn bij dit soort films.

De meeste Danny Boyle-films hebben wat stijl betreft altijd wel zijn stempel, deze film heeft dat wat minder, of zelfs bijna helemaal niet. Het ziet er allemaal mooi uit (zeker voor een film die alweer tien jaar oud is), maar erg onderscheidend is het allemaal niet. Zowel qua look als qua inhoud overigens niet. Ben niet heel erg thuis in het genre, maar heb niet de indruk dat deze echt baanbrekend is.

Tja, nogal een tussendoortje dus. Best entertainend voor zo lang het duurt, maar het laatste deel laat wat mij betreft een beetje te wensen over, zeker uit de handen van Boyle verwacht ik meer.

avatar van N00dles

N00dles

De film begint rustig van opzet en deed me aanvankelijk wat aan Alien denken, waar het ongetwijfeld ook wel wat inspiratie vandaan heeft gehaald.

Het wordt spannend wanneer de Icarus I gevonden wordt en de crew besluit om van koers te wijzigen om aan boord van het vermiste schip te gaan. Vanaf dat moment krijgt de film een wat onheilspellende sfeer met een aardige dosis spanning.

Ik had al vrij snel het idee dat iets of iemand de eerste missie gesaboteerd had. Als blijkt dat kapitein Pinbacker van de Icarus I nog leeft en aan boord is gekomen van de Icarus II en getransformeerd lijkt te zijn in een halve Freddy Krueger/zonnegod wordt het al snel erg cheesy. Hij lijkt bovenmenselijke krachten te hebben gekregen en het hoe en waarom wordt nooit echt duidelijk. Ja, hij hoorde stemmen en alles, werd gek en besloot daarom maar om moordlustig te worden? Meh. Lui schrijfwerk vind ik dat.

Het laatste deel van de film vond ik dus maar matig en daarom aardig wat punten aftrek.

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Ongepast bericht verwijderd.

avatar van RevengeN

RevengeN

Goede cast. Beter dan de cast van interstellar en life

avatar van Alathir

Alathir

Dit is echt rommel. Als de zon sterft, wordt het een rode reus en gaat de aarde eraan. Het wordt helemaal geen winter. Bovendien gebeurt dit al helemaal niet binnen een jaar of 30, maar binnen miljarden jaren. Niemand die er dus ook maar iets om geeft op dit moment. Dan vraag ik me ook af wat een nucleaire bom gaat helpen aan het feit dat de zon sterft. Het einde is dan ook echt compleet nonsens, een moment waarbij Cillian Murphy de zon kan aanraken, met de kracht van de nucleaire bon aan de andere kant. Man, man wie verzint dit?

Filosofen zullen dit misschien kunnen appreciëren, wetenschappelijk gerichte mensen not so much. Tenzij je je brein compleet afzet. Stel dat het concept zou werken, waarom zou je dan in godsnaam toch van je missie afwijken omdat je dan 2 kansen hebt ipv 1. Stel dat het waarschijnlijk mislukt (wat de simulatie al aangaf) dan heb je 0 kansen! Idioten. Hier gaf ik Chris Evans zeker gelijk in, maar nee. Ze gaan dus door met hun dom idee en dan volgt de ene fout na de andere.

Trey die vergeet dat de hoek van het zonneschild moet worden aangepast. Veel onzin met een AI aan boord lijkt mij. Ze gaan dus koppelen met de eerste Icarus missie. Een scenario waarin ze me vanaf hier helemaal zijn kwijtgeraakt. Maar goed, hier breekt het koppelingsmechanisme af en is het via een gat van 20m mogelijk om via de overdruk toch binnengehaald te worden in de luchtsluis. Wat hier totaal niet kan is, dat Evans het overleeft met zijn tinnen of aluminium beschermingsfolie die hij rond zich wikkelt. Misschien dat het met aluminium wel kan als je volledig ingewikkeld bent (vermits aluminium IR-straling of warmte reflecteert), maar dat is hier zeker niet het geval. Ook hun voedselkamer vat vuur, ze besluiten dan te blussen met extra zuurstof... Topidee! Wat is verbranding misschien? Vuur dooft juist door zuurstof te onttrekken. Op het einde blijkt gelukkig toch nog een kiemend plantje het overleefd te hebben. Serieus? Een plant van die grootte doet er waarschijnlijk iets van een 3 weken over om tot die grootte te groeien. In die vuurzee kon echt geen plant overleven en zoveel tijd zat er niet tussen.

Het einde, waar ik het al helemaal gehad had met deze film, gaat nog verder bergaf. Freddy Krueger himself dames en heren is ontsnapt uit de Icarus I en aan boord geklommen van Icarus II. Eerst vraag ik me al af hoe hij dat gedaan heeft en ten tweede vraag ik me af hoe hij het al 7 jaar weet te overleven? Cillian Murphy had al vreemde dromen, maar toen dook Freddy op om alles nog eens erger te maken. Wat een nachtmerrie! Ook het camerawerk werd met de minuut zwakker. Allemaal tof als je van flitsend gedoe houdt en snelle montage, maar ik hou daar echt niet van. Komt daar nog eens bij dat de camera zelf zat was en dubbel/wazig begon te filmen.

Garland is een schrijver met leuke ideeën maar van wetenschap heeft hij weinig kaas gegeten. Hopelijk neemt hij steeds bekwame wetenschappers onder de arm om zijn script degelijk aan te passen. Dat deed hij goed in Annihilation, laat ons hopen dat hij dat overdoet in de toekomst. Nog een 1.5* vooral voor de soundtrack en het begin dat wel aardig was.

Tarkus

Tarkus schreef:

Goede, evenwel geen top, film. Goed scenario en de special effects zijn redelijk.

De acteerprestaties vielen me een beetje tegen, van alle acteurs eigenlijk.

Maar het is wel eens leuk om nog eens een redelijk SF-verhaal te bekijken.

Blijf, na het herbekijken van deze film, bij mijn eerste mening.

Goed SF-verhaal, redelijke vertolkingen en speciale effecten.

avatar van Dr.Strangelove

Dr.Strangelove

Niet naar de zon maar in tegengestelde richting als de aarde om de zon draait zouden we eens een satteliet moeten sturen.

The dark side of the sun.

Als we dan over een half jaar op onze aardbol die satteliet tegemoet vliegen is er.....

avatar van Jynxter

Jynxter

Alathir schreef:

Het lijkt me duidelijk dat Pinbacker simpelweg is overgestapt naar de aangekoppelde Icarus 2 en deze vervolgens heeft losgekoppeld/gesaboteerd. En aangezien er een volledig ecosysteem aan boord van de Icarus 1 bleek te zijn, kon hij daar prima overleven. Het was bijzonderder dat hij in de observation room van de Icarus 2 de ongefilterde zon blijkbaar redelijk probleemloos kon absorberen.

Maar ondanks dat klopt er natuurlijk alsnog een hele boel niet aan deze film.

avatar van Jynxter

Jynxter

Persoonlijk heb ik weinig op met ruimtemissie films waar de standaard duivelse dilemma's en opofferingsgezinde keuzes het medeleven van de kijker moeten wekken. En dat is wel een beetje de eerste helft van deze film in een notendop. Daarna komen er nog wel wat ingrediënten bij, wat het geheel op zich wat meer op smaak maakt. Maar de tweede helft gaat het aantal vage en chaotische shots weer tegen staan. Hoe verder de film vordert, hoe vager hij wordt.

Ik ben dan ook zeker niet louter positief over "Sunshine". Maar ik heb me ook niet verveeld. De beklemmende sfeer is goed neergezet en de acteurs leveren prima prestaties. Er gebeurt genoeg in een prima tempo om te blijven boeien. En visueel is deze film bij vlagen schitterend. Er had alleen echt meer ingezeten.

avatar van filmofiel

filmofiel

Indrukwekkende film met hele mooie effecten. Blijft je boeien van begin tot eind. Met een surround soundje erbij, maakt het geheel af. Voor Science Fiction fanaten gewoonweg adembenemend. Sommige reacties te lezen heeft deze film niets met de werkelijkheid te maken, maar waarom moeten we ons daar druk om maken? Ga gewoon mee in flow van de film en ga toch niet op alles zout leggen. Of het allemaal werkelijk zo zal gaan als het einde der tijden nabij is, heb ik in ieder geval van deze film genoten.

avatar van Petina

Petina

Tenenkrommend, mooie beelden maar waarom zulke drukke, wazige beelden.

Ik heb met de billen bijeen naar deze film gekeken.

Dit soort van film is niet mijn ding. haha

Doe dan maar Star Trek of Alien...

Ieder zijn ding, toch.

avatar van IH88

IH88

“So if you wake up one morning and it's a particularly beautiful day, you'll know we made it. Okay, I'm signing out.”

Indrukwekkende film van Danny Boyle. Het eerste gedeelte van Sunshine is het sterkst en de spanning tussen de personages, hun missie en de geweldige beelden maken indruk. Dit is een audiovisueel feestje, en je voelt soms bijna zelf de hitte. De acteurs, met onder andere Byrne, Evans, Murphy en Yeoh, doen het ook goed.

Na een twist in het verhaal verandert de film van een avonturen/sci-fi film in regelrechte horror. Het levert extra spanning op en de film blijft sterk, maar de schokkerige en onnavolgbare camerabewegingen hadden van mij niet gehoeven. Het helpt bij de sfeer van paranoia en ijzingwekkende spanning die er heerst, maar je weet soms niet waar je naar aan het kijken bent. Maar dan komt er dat fantastische einde, en ben je deze kleine minpunten zo weer vergeten.

avatar van Leviwosc

Leviwosc

Het begin is erg sterk, mooie sci-fi, het laatste deel het horror-deel is kortweg bespottelijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Kaneda! What do you see??? Kaneda...what do you see!!!

Meer dan prima filmpje waar theoretisch gezien wel het nodige over te zeggen valt, maar ondanks dat overtuigd qua stijl en sfeer.

Om meteen maar met de kritiek te beginnen: waarom een bemande vlucht terwijl men technologisch al zoveel kan instellen en programmeren? Zonder twijfel is de mens de zwaktste schakel in dit geheel. Het is de mens ook met zijn relativering die afwijkt en naar Icarus 1 wil. Waarom? Ondanks alle redenatie is dit vragen om problemen en zijn ze daar maar voor één missie. Dan dat onwaarschijnlijk rare hitteschild. Totaal niet praktisch en storingsgevoelig, dat moet beter en anders kunnen. Dan al dat stof in Icarus 1. Waarom? Waarvan?

Ondanks deze punten van kritiek boeit de meer dan prima cast met hun groepsdynamiek waar overigens meteen al een soort morbide fascinatie voor de zon opvalt. Meer dan prima wordt de sfeer gebracht en het geheel in beeld, de hitte is bij tijden en wijlen voelbaar net als de stijgende spanning bij gestaan door een perfecte soundtrack van Underworld, juist, die van Born Slippy die al met Boyle aan Trainspotting werkten.

Na het vinden en betreden van Icarus 1 slaat de sfeer definitief om naar een soort van semi-horror die aardig gestalte krijgt door stijgende paranoia, mysterieuze dingen en ongelukken. De spanning wordt prima verder opgedreven met een wazig gehouden Pinbacker die wat mij betreft iets extra's mee krijgt door de wazige beelden, tegenlicht en overbelichting. Prima de stressende Murphy die struikelt met dat zware pak aan. Evans overigens ook boeiend als karakter Mace die een harde beslissing niet schuwt maar ook niet twijfelt bij eigen opoffering.

Zoals gezegd verhaaltechnisch valt er wel het nodige op te merken aan Sunshine desondanks maakt de film qua spanning, sfeer en stijl veel goed en is meer dan prima te doen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ook een dikke 13 jaar na mijn eerste kijkbeurt vind ik er echt geen zak aan. Veel te druk, veel te wazig, veel te oninteressant. Jammer, want het verhaal had zoveel potentie, maar op deze wijze is het niks voor mij. De zwakste film van Danny Boyle, wiens films is normaal altijd graag zie.

1,5* (was 2,5*)

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Goed, maar ook veel jammer, er had veel meer ingezeten...

De film begint echt goed.

Geen stafleden bij elkaar die een probleem bespreken, geen laatste testen, geen afscheid van familie, geen lancering, maar ze zijn al onderweg naar de zon en niet ver verwijderd van Mercurius.

Ondanks deze keuze wordt het verhaal ook gewoon duidelijk en zit je als kijker direct in de film.

Het verhaal is toch enigszins uniek; de zon.

Boeiend dus, met een prima soundtrack er onder die de spanning er goed in houd.

Ook het acteerwerk is prima en hoewel er niet heel veel verschillende shots en locaties zijn, is de film visueel ook redelijk in orde.

En toch gaat er iets mis.

Ondanks de 107 minuten, had er zeker nog wel een een half uur tot drie kwartier extra mogen zijn, want de film wordt op sommige momenten echt afgeraffeld.

De onderlinge strijd die zouden moeten voortkomen uit de fouten en keuzes die er gemaakt zijn was er amper tot niet en het afscheid nemen van de personages volgde elkaar in een rap tempo op. Ook het verhaal rond de Icarus1, die toch een prominente rol heeft, wordt eigenlijk vrij weinig mee gedaan en dat is jammer.

Maar de slechtste keuze was het plot, dit maakte het goede verhaal echt helemaal kapot en was echt niet nodig.

Natuurlijk gebeurde er veel wat niet kanhet vasthouden aan een paal en je blijft in het ruimteschip hangen, terwijl naast je, door de luchtdruk de bouten en de complete deur uit de muur worden getrokken, het overspringen zonder ruimtepak bij een enorm lage temperatuur, maar daar is het een film voor, wanneer je daar in mee gaat is het toch nog enigszins realistisch voor dat moment.

Maar de keuze voor een soort van geëvalueerd overblijfsel uit Icarus1 die de boel saboteert was echt heel slecht. Vanaf dat moment werd het weer een ruimte film als alle andere, met ineens ook erg matige camerabeelden.

Een einde waarbij er eerder veel verkeerde keuze gemaakt zouden zijn, onenigheid tussen de bemanning en onvoorziene gebeurtenissen waar geen rekening mee gehouden was, waarbij "normale" opoffering nodig zou zijn voor de missie, met een einde wat stof tot nadenken zou geven. Nu was er in het eindshot een soort van adoratie van de bom en combinatie met de zonnevlammen maar dat maakte totaal geen indruk meer, omdat het even daar voor in de laatste scènes alleen nog maar ging om Pinbacker had vele malen beter gepast.

Met meer aandacht, iets langere speelduur en een betere (serieuzere) uitwerking had dit echt een topper kunnen zijn.

Nu van goed, naar uiteindelijk "redelijk".

avatar van Shadowed

Shadowed

Wederom een sterke Boyle.

Vaak met regisseurs die goed bij mij beginnen gaat het na enige tijd bergaf zodra ik de grootste producties achter de rug heb. Bij Boyle is dat dusver niet zo. Ook Sunshine is een heerlijke bijdrage in zijn carrière, en ondanks het concept dat nogal studio-achtig aanvoelt weet hij als regisseur nog altijd zijn stempel af te drukken.

Al vanaf het begin is de perfectionistische aanpak met het visuele aspect voelbaar. Sunshine ziet er behoorlijk prachtig uit. Waar ik ruimteavontuurtjes doorgaans moeilijk kan slikken, zeker als het niet per definitie horror is, kon ik deze film opsmullen. Veel kleur, prachtig camerawerk en heerlijke timing. Alles wordt aandachtig en zorgvuldig vormgegeven. Een ware streling voor het oog.

Acteerwerk is voor de verandering ook eens goed. Normaal met dit soort groepen waarin elke acteur zowat bekend is gaat het vaak mis. De motivatie is er niet. Boyle lijkt zich juist omringt te hebben met acteurs waar hij mee kan werken. Murphy is sterk, maar ook de rol van Evans verrast op een positieve manier. Alleen Strong lijkt zich wat uit zijn element te voelen, maar zijn rol is enkel bijzaak.

Het verloop is interessant om te volgen en ondanks dat het pad niet volledig onvoorspelbaar is voegt Boyle er genoeg elementen aan toe om het kijkbaar te houden. De film voelt best vernieuwend aan. Wat ik wel jammer vond was het onnodige sentiment dat soms wordt toegevoegd, en alleen bij de slotfase effectief te noemen is. De kanteling richting horror op de finale voelt ook wat onnodig aan, of ik het nou een leuk genre vind of niet.

Intrigerende en vermakelijke film, met uiterst bijzondere beelden. Die Boyle kan ook eigenlijk alles wel zo'n beetje. Heeft als regisseur pas recentelijk een misstapje gedaan, alles wat hij daarnaast heeft gedaan raakt zijn doel in principe altijd. Ik moet nog wat zien, maar de indruk is positief, en met Sunshine komt daar geen verandering in.