Sunshine (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Chris Evans en Cliff Curtis

Over vijftig jaar sterft de zon af en daarmee de hele mensheid op Aarde. Onze laatste hoop rust op het ruimteschip Icarus II, dat de opdracht heeft gekregen een explosie in de zon te veroorzaken, wat hem nieuw leven inblaast. De eerste Icarus-missie is misgelopen omdat het schip spoorloos verdween en ook Icarus II verliest contact met de Aarde. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn met hun missie en moet iedereen moeite doen niet krankzinnig te worden.

690 BERICHTEN 81 MENINGEN
avatar van MovieMind

geplaatst: 14 september 2013, 15:27 uur [permalink]
Het verhaal is eigenlijk wel goed, en de acteurs waren ook prima.
Mijn beoordeling zou dan ook zeer goed tot uitstekend worden, maar het laatste gedeelte van de film haalde mijn beoordeling helaas met stappen omlaag.

avatar van klevi
geplaatst: 24 november 2013, 19:41 uur [permalink]
Prachtige film dit en voor mij de lage score die door sommige gebruikers wordt gegeven onbegrijpelijk.

Het begin van de film is wel interessant,het verhaal is erg origineel en boeiend waardoor het niet gaat vervelen. Visueel is alles prachtig en op dat vlak krijgt deze film ook de volle mep. De soundtrack is erg mooi maar had meer mee gedaan kunnen worden, de karakters zijn allemaal erg interessant en je leeft ook met ze mee, de enige rede waarom ik deze film geeb 5 sterren geef is pinbacker en sommige dingen hadden beter moeten worden uitgelegd.

Al met al een beetje een kruising tussen moon en alien hoewel ik sunshine beter als beide vond.

avatar van de grunt
geplaatst: 28 december 2013, 16:57 uur [permalink]
zeker geen slechte film, alleen jammer van die twist

avatar van j0enne
geplaatst: 17 februari 2014, 22:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Enorm zonde dat al die beelden met PinBacker zo enorm vaag waren gefilmd terwijl de rest geweldig in beeld werd gebracht.

avatar van VforVictor
geplaatst: 17 juli 2014, 22:40 uur [permalink]
Aardige film, werd nergens echt bijzonder ofzo maar het was wel knettersmooi verfilmd. het verhaal is een beetje hetzelfde als event horizon dus niet bijster origineel. maar wel een prima wegkijk film.

avatar van Pelagatti
geplaatst: 18 augustus 2014, 20:30 uur [permalink]
Hier en daar vond ik de film wat onduidelijk en slordig, maar de algehele sfeer en omgeving/decor spraken mij erg aan. Einde liet te wensen over, rare twist... toch een 3,5. Heb me er prima mee vermaakt.

geplaatst: 22 oktober 2014, 10:18 uur [permalink]
De film begint veelbelovend en is visueel indrukwekkend. Anderzijds vind ik het verhaal niet voldoende uitgewerkt, en dan vooral het laatste halfuur.

avatar van Antonev
geplaatst: 20 januari 2015, 16:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie en vooral indrukwekkende film! De laatste kans voor de mens om te overleven op aarde, het gaat hier om alles of niets. Dat hebben ze prima neer weten te zetten.

Toch heeft de film een ontzettend groot en vooral irritant minpunt. Die overlevende op dat andere schip hadden ze echt weg moeten laten. Vond het totaal niet in de film passen. Erg jammer.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 19 februari 2015, 20:35 uur [permalink]
erg goede film.
zag er fantastisch uit.beklemmend sfeertje.
alleen geduurende de 2e helft raakte boyle me kwijt.
jammer.

avatar van leatherhead
geplaatst: 25 februari 2015, 00:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Sterke film, die wel nog wat beter had kunnen zijn.

1e helft van de film is zonder meer het sterkst. Zeer aardig, avontuur-achtig sfeertje, typisch Boyle, en vele scenes die visueel bijzonder imponerend waren. Ook kent de film een mooie soundtrack, en sterk acteerwerk, van voornamelijk Murphy dan.

Vanaf het moment waarop die dooie kapitein om de hoek komt kijken wordt het wel wat flauw allemaal. Rare keuze van Boyle wat mij betreft, iets wat hij ook al in The Beach deed. Goed beginnen, maar vervolgens de film wat teniet doen door middel van zo'n rare plotwending. Gelukkig kent de film ook in dat gedeelte nog wel scenes die in ieder geval visueel indrukwekkend zijn, en tevens een sterk einde.

3,5*.

geplaatst: 28 maart 2015, 09:07 uur [permalink]
Deze film heeft veel indruk op mij gemaakt vanwege de onheilspellende sfeer die deze bij me oproept. Daarnaast prachtige beelden van de zon en ruimte. Voor mensen die het universum net zo mysterieus vinden als ik, en tevens geloven dat er meer is tussen hemel en aarde, is deze film een pure aanrader.

avatar van Aazhyd
geplaatst: 29 maart 2015, 08:38 uur [permalink]
Onderhoudende SF, maar met wat minpunten. Met name het laatste half uur wordt het rommelig en waarom Pinbacker als een soort geest / demon wordt weergegeven begrijp ik niet.

Het uitgangspunt van de film is natuurlijk absurd, maar als je de premisse voor lief neemt, zie je toch een heel aardige film, die hier en daar doet denken aan Alien en 2001.

avatar van des1
geplaatst: 29 maart 2015, 14:44 uur [permalink]
Nog ff geduld hebben... en je zit eersterangs om de zon upclose te kunnen zien. Over een paar miljard jaar zal de aangegroeide zon een derde van de zichtbare hemel in beslag nemen. Tegen die tijd zijn Mercurius en Venus opgeslokt en is alle water en leven verdampt van de aarde. Hopelijk is de mensheid tegen die tijd verkast, en has started somewhere else in the universe all over again. Premisse voor Sunshine is absurd, zullen veel astrofysici je kunnen zeggen. Maar doet daarom minder ter zake. Het gaat hier om mensen die de mensheid willen redden en likely hun leven erbij zullen verliezen. Geen moeilijke existentialistische dilemma's (wat je zou mogen verwachten op basis van dit gegeven), maar meer toestanden zoals "oops, there goes the oxygen". Kuifje's "Mannen op de Maan" biedt wat dat betreft meer. Veel testosteron gezien de fysieke confrontaties voor dergelijke gestudeerde, knappe koppen. Met zo'n missie is ander gedrag waarschijnlijker, maar minder interessant voor de ADHD filmgeneratie. Pinbacker deed meer denken aan Pinhead uit Hellraiser (maar dan zonder de pinnetjes) dan aan een getormenteerde gezagvoerder. Een nogal vaag figuur, zullen we maar zeggen. Ook in de film zo. Typisch zo'n scenaristische insert ("we need something more") na rijp beraad tussen producer, regisseur en dramaturg. Plus voor de mooie beelden, een min voor het niet echt boeiende verhaal.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 25 augustus 2015, 15:10 uur [permalink]
Danny Boyle wordt (hier) vaak op handen gedragen, maar ik weet het niet zo goed met hem. Zijn frisse toepassingen van kleur, composities en muziek plus de vaak originele dialogen zorgen meer dan eens voor een dikke glimlach op het gezicht. In Trainspotting pakt dat bijvoorbeeld heerlijk uit.

Maar dat is dan ook gelijk het beste wat ik van hem heb gezien. A Life Less Ordinary: doodsaai en langdradig. Slumdog Millionaire: idem (destijds nog een 7 gegeven, maar toen was ik veel guller dan nu). En wat Sunshine betreft, hiervoor geldt een beetje hetzelfde als het iets betere 28 Days Later...: in de basis goed en gaaf, maar de uitwerking laat te wensen over.

Het meest stoor ik me aan zijn chaotische stijl. Of het nu een bewuste stijlkeuze is of een manier om zijn beperkte budget te verbloemen weet ik niet, maar bij beide films heb ik soms geen idee waar ik naar aan het kijken ben in de actiescènes, zo blurry flitst alles aan je voorbij. Daardoor wist met name Sunshine geen impact op me te maken en kon de afloop van het verhaal me na verloop van tijd niet meer interesseren.

Jammer, want Boyle heeft zoals gezegd best wat sterke, eigenzinnige punten. Zo'n 'marathon' van de beste man is echter maar een ontnuchterende trip.

avatar van nadrin
geplaatst: 6 februari 2016, 20:22 uur [permalink]
Helemaal mijn ding en prachtig verfilmd

avatar van panax
geplaatst: 6 februari 2016, 23:04 uur [permalink]
mooie film en cillian Murphy speelt eens niet de badguy,wat een ogen heeft die man !!
mooie special effects en spannend!!

cma
geplaatst: 7 februari 2016, 10:39 uur [permalink]
panax schreef:
mooie special effects en spannend!!

Enge, lege ogen!

Film is niet aan mij besteed. Houd ook totaal niet van sciencefiction.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 7 februari 2016, 16:07 uur [permalink]
Aardige sf-film die de kijker (als je van sf houdt) kan boeien van het begin tot het einde.
De bemanning van een ruimteschip is onderweg naar de zon om deze te redden zodat de mensheid en alle andere levende wezens op aarde nog lang kunnen genieten van de zon die noodzakelijk is voor alle leven op aard. Wij hebben de film op een 7/10 gewaardeerd.

avatar van danuz

geplaatst: 26 februari 2016, 18:47 uur [permalink]
Visuele krachtpatserij, dat is wat Sunshine vooral is! Zou dit graag eens in IMAX zien zeg. Destijds in de bioscoop gemist, en nu dus weer thuis op de bank gezien. Verhaal mag ergens wat oppervlakkig blijven, maar de (audiovisuele) uitwerking is slick en gedetailleerd. Mag zich wmb tot de meest imponerende sciencefictions rekenen.

geplaatst: 7 maart 2016, 19:00 uur [permalink]
de grunt schreef:
zeker geen slechte film, alleen jammer van die twist

Welke twist??

geplaatst: 7 maart 2016, 19:01 uur [permalink]
Totaal onbegrijpelijke film. Tussen de zeer slecht geacteerde scènes door schotelt regisseur Danny Boyle een overdaad aan beelden waarvan je je alleen maar kan afvragen waar je naar zit te kijken en wat de bedoeling van deze overdosis aan special effects is. WAT EEN BAGGER.

avatar van de grunt
geplaatst: 7 maart 2016, 21:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
lezertje schreef:
Welke twist??

Twist is nu bezien een groot woord. Het leek lang aan te sturen op een evenwichtige SF film met onderzoeksmissie. Ik zag die kentering dat ze elkaar gingen uitmoorden niet aan komen. Hoewel dit wel een overbekend stramien is binnen het SF genre.

geplaatst: 8 maart 2016, 19:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
de grunt schreef:

Oh, dus ze hebben elkaar uitgemoord, dan had Boyle dat wel eens wat duidelijker in beeld kunnen brengen.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 26 april 2016, 18:48 uur [permalink]
Moeilijk om deze film te beoordelen. Best wel origineel en goed gemaakt, maar verder weer onbegrijpelijke plotkeuzes en een verschrikkelijke synopsis. Ook de science-fiction elementen zijn vergezocht en niet echt samenhangend.

avatar van notsub
geplaatst: 27 april 2016, 08:46 uur [permalink]
De fascinerende beelden en de soundtrack die regelmatig de aandacht trokken zijn de hoogtepunten van deze film voor mij. Het is verder vooral een chaotisch gebrachte hoogdravende film, die soms lastig te volgen is. Naar het einde toe wordt het als maar dwazer en ontspoort het. Ik heb het idee dat het allemaal nog maar half uitgewerkt was voordat de film begon te schieten.

avatar van jippie2010
geplaatst: 8 juni 2016, 01:22 uur [permalink]
Geen haastwerk, karakters worden uitgediept, iets wat ik zeer kan waarderen.
Hoewel de plotontwikkeling uiteindelijk licht tegenvallend was,
staat de film grotendeels als een huis.
Goed geacteerd, sfeer en spanning blijven sterk ondanks de beperkte setting,
soundtrack was meer dan op orde. Een degelijke film. *3,5

avatar van flaphead
geplaatst: 16 juli 2016, 03:37 uur [permalink]
Degelijke scifi-thriller. Een beetje affiniteit met de ruimte is een pre. Ik hou wel van dit soort films, met een ruimtesetting, een beetje benauwde sfeer, mooie beelden.
Zoals verwacht moet het het niet perse van het verhaal hebben. Dit is prima scifi, maar relatief rechtlijnig (met een ongeloofwaardig subplot). De karakters blijven niet geheel oppervlakkig en dat is iets wat nog wel eens vergeten wordt, zeker met 8 spelers. De wisselwerking tussen een aantal van hen is best goed. Grootste sterkte ligt toch wel bij de beelden en de bijbehorende score.
Gaandeweg doet de film terugdenken aan iets als Armageddon. Maar waar het daar vooral op drama lag, ligt het hier op spanning. Er komen zeker Hollywoodse (karakter)cliches om de hoek kijken, maar wellicht dat de Britse hand van Boyle er voor gezorgd heeft dat het niet té wordt. Daarbij een verrassend (visueel) bombastisch project van hem, gezien zijn eerdere films.
Fijne wegkijker met mooie beelden en lekker thrillersfeertje.

geplaatst: 8 januari, 23:22 uur [permalink]
De film is niet verkeerd en met een gemiddelde scoren iets over 3,24 vind ik wel terecht.
Maar de film zal me altijd bij blijven met de soundtrack bij de death scene van Kanada want dat is de beste soundtrack uit de filmgeschiedenis.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 11 januari, 01:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film begint zeer sterk vind ik. Was heel boeiend. Tot aan de plottwist die ik te belachelijk voor woorden vind. dat die kapitein nog leefde al bijna 7 jaar en zo zwaar verbrand dan nog. En dan gewoon lekker de mensen gaan uitmoorden. Had Boyle die kant niet opgegaan was de film veel beter geweest maar dit geeft het een beetje verpest voor mij persoonlijk. En ook de scenes naar het einde toe de chaotische beelden, waar het beeld echt letterlijk schokt vond ik ook dom. Cast deed het goed, daar heb ik zeker niets op aan te merken. Spijtig film die goed begint maar naar het einde zwakker en zwakker word. 6/10

avatar van tronnie
geplaatst: 20 januari, 05:40 uur [permalink]
Fantastische film jahoor...zekerrr...vooral de manier hoe die brand werd geblust .....helemaal geweldig .en ook de manier hoe die brand werd ontdekt in het belangrijkste ruimteschip ooit gebouwd dat was ook buitengewoon briljant .......film uitgekeken en de DVD in de vuilnisbak gegooid .