Sunshine (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Chris Evans en Cliff Curtis

Over vijftig jaar sterft de zon af en daarmee de hele mensheid op Aarde. Onze laatste hoop rust op het ruimteschip Icarus II, dat de opdracht heeft gekregen een explosie in de zon te veroorzaken, wat hem nieuw leven inblaast. De eerste Icarus-missie is misgelopen omdat het schip spoorloos verdween en ook Icarus II verliest contact met de Aarde. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn met hun missie en moet iedereen moeite doen niet krankzinnig te worden.

696 BERICHTEN 84 MENINGEN
avatar van IH88
“Our sun is dying. Mankind faces extinction.”

Indrukwekkende film van Danny Boyle. Het eerste gedeelte van Sunshine is duidelijk het sterkst en de spanning tussen de personages, hun missie en de geweldige beelden maken indruk. Je voelt bijna zelf de hitte. De acteurs doen het ook goed met Byrne, Murphy en Evans die de meeste indruk maken.

Na een twist in het verhaal (lees: nadat ze op Icarus 1 komen) verandert de film van een avonturen/sci-fi film in regelrechte horror. Het levert extra spanning op en de film blijft sterk, maar de keuze van Boyle is vreemd. Ook discutabel is de keuze van Boyle op het laatst voor schokkerige en onnavolgbare camerabewegingen. Het lijkt nergens op en je weet bijna niet waar je naar aan het kijken bent. Maar voor het grootste gedeelte heb ik genoten van Sunshine.

10 jaar later, nog steeds indrukwekkend.

Blijft een erg fijne film. Ondertussen is scifi weer helemaal hip, maar films zoals Sunshine blijven zeldzaam. Het is geen bittere, lelijke toekomstvisie, maar ook geen low-budget near-future gebeuren waar indies zo graag mee dwepen.

Visueel ziet het er nog steeds geweldig uit, de soundtrack is zoals steeds een duidelijke meerwaarde bij Boyle en het international acteergezelschap is fijn, zonder daarbij erg geforceerd aan te voelen. Yeoh and Murphy zijn favoriet, maar da's persoonlijke voorkeur.

De switch van scifi naar horror op het einde blijf ik oké vinden, ondanks dat het inderdaad een stuk ongeloofwaardiger wordt allemaal. Ik heb vooral genoten van de presentatie en een genrefilm die bidet wat ik verlang van het genre.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Ste*
Weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. De film begint redelijk standaard en begrijpelijk, en ontspoort tegen het einde wat met de figuur Pinbacker. Neem aan dat we zelf maar moeten bedenken hoe en wat met hem, had liever een interessante verklaring gehoord, maar dat zal wel not done zijn bij dit soort films.

De meeste Danny Boyle-films hebben wat stijl betreft altijd wel zijn stempel, deze film heeft dat wat minder, of zelfs bijna helemaal niet. Het ziet er allemaal mooi uit (zeker voor een film die alweer tien jaar oud is), maar erg onderscheidend is het allemaal niet. Zowel qua look als qua inhoud overigens niet. Ben niet heel erg thuis in het genre, maar heb niet de indruk dat deze echt baanbrekend is.

Tja, nogal een tussendoortje dus. Best entertainend voor zo lang het duurt, maar het laatste deel laat wat mij betreft een beetje te wensen over, zeker uit de handen van Boyle verwacht ik meer.

avatar van N00dles
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film begint rustig van opzet en deed me aanvankelijk wat aan Alien denken, waar het ongetwijfeld ook wel wat inspiratie vandaan heeft gehaald.
Het wordt spannend wanneer de Icarus I gevonden wordt en de crew besluit om van koers te wijzigen om aan boord van het vermiste schip te gaan. Vanaf dat moment krijgt de film een wat onheilspellende sfeer met een aardige dosis spanning.

Ik had al vrij snel het idee dat iets of iemand de eerste missie gesaboteerd had. Als blijkt dat kapitein Pinbacker van de Icarus I nog leeft en aan boord is gekomen van de Icarus II en getransformeerd lijkt te zijn in een halve Freddy Krueger/zonnegod wordt het al snel erg cheesy. Hij lijkt bovenmenselijke krachten te hebben gekregen en het hoe en waarom wordt nooit echt duidelijk. Ja, hij hoorde stemmen en alles, werd gek en besloot daarom maar om moordlustig te worden? Meh. Lui schrijfwerk vind ik dat.

Het laatste deel van de film vond ik dus maar matig en daarom aardig wat punten aftrek.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ongepast bericht verwijderd.

Goede cast. Beter dan de cast van interstellar en life