Sunshine (2007)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Danny Boyle
met Cillian Murphy, Chris Evans en Cliff Curtis

Over vijftig jaar sterft de zon af en daarmee de hele mensheid op Aarde. Onze laatste hoop rust op het ruimteschip Icarus II, dat de opdracht heeft gekregen een explosie in de zon te veroorzaken, wat hem nieuw leven inblaast. De eerste Icarus-missie is misgelopen omdat het schip spoorloos verdween en ook Icarus II verliest contact met de Aarde. Langzamerhand blijkt er meer aan de hand te zijn met hun missie en moet iedereen moeite doen niet krankzinnig te worden.

avatar van IH88
“Our sun is dying. Mankind faces extinction.”

Indrukwekkende film van Danny Boyle. Het eerste gedeelte van Sunshine is duidelijk het sterkst en de spanning tussen de personages, hun missie en de geweldige beelden maken indruk. Je voelt bijna zelf de hitte. De acteurs doen het ook goed met Byrne, Murphy en Evans die de meeste indruk maken.

Na een twist in het verhaal (lees: nadat ze op Icarus 1 komen) verandert de film van een avonturen/sci-fi film in regelrechte horror. Het levert extra spanning op en de film blijft sterk, maar de keuze van Boyle is vreemd. Ook discutabel is de keuze van Boyle op het laatst voor schokkerige en onnavolgbare camerabewegingen. Het lijkt nergens op en je weet bijna niet waar je naar aan het kijken bent. Maar voor het grootste gedeelte heb ik genoten van Sunshine.

10 jaar later, nog steeds indrukwekkend.

Blijft een erg fijne film. Ondertussen is scifi weer helemaal hip, maar films zoals Sunshine blijven zeldzaam. Het is geen bittere, lelijke toekomstvisie, maar ook geen low-budget near-future gebeuren waar indies zo graag mee dwepen.

Visueel ziet het er nog steeds geweldig uit, de soundtrack is zoals steeds een duidelijke meerwaarde bij Boyle en het international acteergezelschap is fijn, zonder daarbij erg geforceerd aan te voelen. Yeoh and Murphy zijn favoriet, maar da's persoonlijke voorkeur.

De switch van scifi naar horror op het einde blijf ik oké vinden, ondanks dat het inderdaad een stuk ongeloofwaardiger wordt allemaal. Ik heb vooral genoten van de presentatie en een genrefilm die bidet wat ik verlang van het genre.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Ste*
Weet niet zo goed wat ik hiermee aanmoet. De film begint redelijk standaard en begrijpelijk, en ontspoort tegen het einde wat met de figuur Pinbacker. Neem aan dat we zelf maar moeten bedenken hoe en wat met hem, had liever een interessante verklaring gehoord, maar dat zal wel not done zijn bij dit soort films.

De meeste Danny Boyle-films hebben wat stijl betreft altijd wel zijn stempel, deze film heeft dat wat minder, of zelfs bijna helemaal niet. Het ziet er allemaal mooi uit (zeker voor een film die alweer tien jaar oud is), maar erg onderscheidend is het allemaal niet. Zowel qua look als qua inhoud overigens niet. Ben niet heel erg thuis in het genre, maar heb niet de indruk dat deze echt baanbrekend is.

Tja, nogal een tussendoortje dus. Best entertainend voor zo lang het duurt, maar het laatste deel laat wat mij betreft een beetje te wensen over, zeker uit de handen van Boyle verwacht ik meer.

avatar van N00dles
De film begint rustig van opzet en deed me aanvankelijk wat aan Alien denken, waar het ongetwijfeld ook wel wat inspiratie vandaan heeft gehaald.
Het wordt spannend wanneer de Icarus I gevonden wordt en de crew besluit om van koers te wijzigen om aan boord van het vermiste schip te gaan. Vanaf dat moment krijgt de film een wat onheilspellende sfeer met een aardige dosis spanning.

Ik had al vrij snel het idee dat iets of iemand de eerste missie gesaboteerd had. Als blijkt dat kapitein Pinbacker van de Icarus I nog leeft en aan boord is gekomen van de Icarus II en getransformeerd lijkt te zijn in een halve Freddy Krueger/zonnegod wordt het al snel erg cheesy. Hij lijkt bovenmenselijke krachten te hebben gekregen en het hoe en waarom wordt nooit echt duidelijk. Ja, hij hoorde stemmen en alles, werd gek en besloot daarom maar om moordlustig te worden? Meh. Lui schrijfwerk vind ik dat.

Het laatste deel van de film vond ik dus maar matig en daarom aardig wat punten aftrek.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ongepast bericht verwijderd.

Goede cast. Beter dan de cast van interstellar en life

avatar van Alathir
Dit is echt rommel. Als de zon sterft, wordt het een rode reus en gaat de aarde eraan. Het wordt helemaal geen winter. Bovendien gebeurt dit al helemaal niet binnen een jaar of 30, maar binnen miljarden jaren. Niemand die er dus ook maar iets om geeft op dit moment. Dan vraag ik me ook af wat een nucleaire bom gaat helpen aan het feit dat de zon sterft. Het einde is dan ook echt compleet nonsens, een moment waarbij Cillian Murphy de zon kan aanraken, met de kracht van de nucleaire bon aan de andere kant. Man, man wie verzint dit?

Filosofen zullen dit misschien kunnen appreciëren, wetenschappelijk gerichte mensen not so much. Tenzij je je brein compleet afzet. Stel dat het concept zou werken, waarom zou je dan in godsnaam toch van je missie afwijken omdat je dan 2 kansen hebt ipv 1. Stel dat het waarschijnlijk mislukt (wat de simulatie al aangaf) dan heb je 0 kansen! Idioten. Hier gaf ik Chris Evans zeker gelijk in, maar nee. Ze gaan dus door met hun dom idee en dan volgt de ene fout na de andere.

Trey die vergeet dat de hoek van het zonneschild moet worden aangepast. Veel onzin met een AI aan boord lijkt mij. Ze gaan dus koppelen met de eerste Icarus missie. Een scenario waarin ze me vanaf hier helemaal zijn kwijtgeraakt. Maar goed, hier breekt het koppelingsmechanisme af en is het via een gat van 20m mogelijk om via de overdruk toch binnengehaald te worden in de luchtsluis. Wat hier totaal niet kan is, dat Evans het overleeft met zijn tinnen of aluminium beschermingsfolie die hij rond zich wikkelt. Misschien dat het met aluminium wel kan als je volledig ingewikkeld bent (vermits aluminium IR-straling of warmte reflecteert), maar dat is hier zeker niet het geval. Ook hun voedselkamer vat vuur, ze besluiten dan te blussen met extra zuurstof... Topidee! Wat is verbranding misschien? Vuur dooft juist door zuurstof te onttrekken. Op het einde blijkt gelukkig toch nog een kiemend plantje het overleefd te hebben. Serieus? Een plant van die grootte doet er waarschijnlijk iets van een 3 weken over om tot die grootte te groeien. In die vuurzee kon echt geen plant overleven en zoveel tijd zat er niet tussen.

Het einde, waar ik het al helemaal gehad had met deze film, gaat nog verder bergaf. Freddy Krueger himself dames en heren is ontsnapt uit de Icarus I en aan boord geklommen van Icarus II. Eerst vraag ik me al af hoe hij dat gedaan heeft en ten tweede vraag ik me af hoe hij het al 7 jaar weet te overleven? Cillian Murphy had al vreemde dromen, maar toen dook Freddy op om alles nog eens erger te maken. Wat een nachtmerrie! Ook het camerawerk werd met de minuut zwakker. Allemaal tof als je van flitsend gedoe houdt en snelle montage, maar ik hou daar echt niet van. Komt daar nog eens bij dat de camera zelf zat was en dubbel/wazig begon te filmen.

Garland is een schrijver met leuke ideeën maar van wetenschap heeft hij weinig kaas gegeten. Hopelijk neemt hij steeds bekwame wetenschappers onder de arm om zijn script degelijk aan te passen. Dat deed hij goed in Annihilation, laat ons hopen dat hij dat overdoet in de toekomst. Nog een 1.5* vooral voor de soundtrack en het begin dat wel aardig was.

Tarkus schreef:
Goede, evenwel geen top, film. Goed scenario en de special effects zijn redelijk.
De acteerprestaties vielen me een beetje tegen, van alle acteurs eigenlijk.
Maar het is wel eens leuk om nog eens een redelijk SF-verhaal te bekijken.

Blijf, na het herbekijken van deze film, bij mijn eerste mening.
Goed SF-verhaal, redelijke vertolkingen en speciale effecten.

Niet naar de zon maar in tegengestelde richting als de aarde om de zon draait zouden we eens een satteliet moeten sturen.
The dark side of the sun.
Als we dan over een half jaar op onze aardbol die satteliet tegemoet vliegen is er.....

Alathir schreef:

Het lijkt me duidelijk dat Pinbacker simpelweg is overgestapt naar de aangekoppelde Icarus 2 en deze vervolgens heeft losgekoppeld/gesaboteerd. En aangezien er een volledig ecosysteem aan boord van de Icarus 1 bleek te zijn, kon hij daar prima overleven. Het was bijzonderder dat hij in de observation room van de Icarus 2 de ongefilterde zon blijkbaar redelijk probleemloos kon absorberen.

Maar ondanks dat klopt er natuurlijk alsnog een hele boel niet aan deze film.

Persoonlijk heb ik weinig op met ruimtemissie films waar de standaard duivelse dilemma's en opofferingsgezinde keuzes het medeleven van de kijker moeten wekken. En dat is wel een beetje de eerste helft van deze film in een notendop. Daarna komen er nog wel wat ingrediënten bij, wat het geheel op zich wat meer op smaak maakt. Maar de tweede helft gaat het aantal vage en chaotische shots weer tegen staan. Hoe verder de film vordert, hoe vager hij wordt.

Ik ben dan ook zeker niet louter positief over "Sunshine". Maar ik heb me ook niet verveeld. De beklemmende sfeer is goed neergezet en de acteurs leveren prima prestaties. Er gebeurt genoeg in een prima tempo om te blijven boeien. En visueel is deze film bij vlagen schitterend. Er had alleen echt meer ingezeten.