Man of the Year (2006)

Drama / Komedie

geregisseerd door Barry Levinson
met Robin Williams, Laura Linney en Christopher Walken

Tom Dobbs is de host van een late night talkshow op de televisie. Tijdens zijn show maakt hij grappen over onderwerpen uit de wereld en de politiek. Als grap besluit Dobbs zich verkiesbaar te stellen voor het presidentschap. Dobbs wint uiteindelijk de verkiezingen, maar weet niet dat dit komt doordat er met de computer is gerommeld. Dobbs heeft ondertussen zijn eigen zorgen: zal hij weer televisie gaan maken of zal hij in het Witte Huis blijven...?

neo (crew)
Ooit weleens een echte show van Williams gezien?

Moviestar
Baggerman schreef:
William is inderdaad bijna nog minder grappig dan Bob Faggot...eh...Sagett in American Funniest Homevideo's!!!! Dit hem ik hem nu al honderd keer zien doen, deze André van Duin van de States!!

Erg goede grap zelf ook
Maar ben het volkomen met neo eens, je zou eens een echte stand-up show van hem moeten zien, dat is namelijk compleet anders! Deze man is namelijk de top van de Amerikaanse stand-up.

avatar van Baggerman
Moviestar schreef:

Maar daar gaat het toch NU helemaal niet om? Inderdaad was Williams vroeger vaak briljant (en sympathiek overkomend). Misschien nu in onemanshows nu nog wel (ik heb er recentelijk geen van hem gezien).

In deze film is hij echter totaal NIET grappig. Williams herhaald zijn kunstjes zoals die van 'Goodmorning Vietnam'. Bovendien is het plot tótaal ongeloofwaardig. Een kandidaat als Williams in deze film zou in het preutse conservatieve Amerika geeneens een promille van de stemmen halen.

Daarom is het ook een film...

avatar van Filmkriebel
Het is niet duidelijk waar de film naartoe wilde. Eerst begint het als een grap, en daarna slaat het om tot een zwakke thriller. Wilde Levinson nu een komedie of een thriller? In elk geval, het lukte allemaal niet zo goed want hij wist het zelf niet . Het was verstandiger geweest om de grappige situaties te gaan opstapelen tijdens zijn presidentschap ... daar blinkt Williams in uit en deed wat hij moest doen in bvb Good Morning Vietnam of Patch Adams. Hier is de humor vaak onder de gordel ... moest die humor nog goed zijn kon het nog leuk worden, maar die is even inspiratieloos als de rest van de film.

avatar van Rosicky
Niet heel erg boeiend, met soms te lange stukken waarin niets gebeurd. wat Filmkribel zegt is helemaal waar, de film heeft geen idee waar het heen wil...

avatar van Esteban
Nooit gedacht dat de minder enthousiaste kritieken het werkelijk bij het rechte eind zouden hebben. Robin Williams staat scherp tijdens de momenten waarop hij z'n stand-up-ding kan doen, maar heeft verder weinig om mee aan de slag te gaan. Mooie namen lopen ietwat verloren in een ongelooflijk onevenwichtige satire die nergens in uitblinkt.

Het is in enkele kleine momenten dat je merkt dat Barry Levinson alles behalve een klungel is, al zou het eindresultaat anders doen vermoeden. In de juiste handen had dit stukje vlees noch vis een krachtige satire voor de eindejaarslijstjes kunnen worden. Ik denk aan Andrew Nicholl.

Er zijn weinig komedies die ik echt goed vind, en deze kan er net door.
Zitten een paar goede grappen in, maar het verhaal is een beetje te zwak naar mijn mening.
Robin Williams is goed, maar niet echt meer de top zoals we hem kenden uit bijvoorbeeld 'Good Morning, Vietnam'.
Maar het is een leuke film om eens te bekijken.

Ik heb speciaal om deze film 0.5 sterren te kunnen geven een account gemaakt. Wat een kutfilm. De slechtste die ik ooit heb gezien. Ooit. Seriously.

Heb deze film onlangs gezien en vond deze niet slecht maar ook niet top.
Verhaal was niet slecht vond ik maar veranderde wel van genre wat.
Robin Williams deed het voor mij hier zeker niet slecht. Vooral zijn stemmetjes zo soms tussen door vind ik goed.
3 sterren

avatar van PascaL
Afgezet, wat een saai boutfilm xd

avatar van nognooit
Jammer. Deze film is het steeds net niet voor mij.
Net niet grappig, net niet spannend en wat wil de film nou zelf bereiken?
De film balaceert op het randje van comedy en thriller, maar faalt op beide fronten.

avatar van canciser
Ronduit zoutloze comedy. Heb niet kunnen lachen en het verhaal is verschrikkelijk saai..

avatar van Q Jones
Ik vind deze film echt heel goed en ik vind het ook jammer dat hij maar heel kort in de bioscoop heeft gedraaid, want er valt echt veel lol aan te beleven Williams is in iedergeval weer terug op top niveau en hoe. Met de ene grap naar de andere en dan hebben we ook nog Walken die zijn comische kant een keer goed laat zien. Het verhaal is niet echt een hoogvlieger maar toch wel origineel. dus gewoon lekker kijken en goed op letten op het acteer spel want na een paar slechte films is Williams echt heel erg grappig in deze film

avatar van van duijn
Niet echt grappig deze film. Maar het acteerwerk met name door Walken en Williams mag er zijn.

avatar van Q Jones
En wat te denken van de orginele context

Ik vond hem geweldig. Heb heerlijk gelachen om de smakelijk humor, vooral met in het achterhoofd het daadwerkelijke beeld dat wij van Amerikanen hebben!

avatar van kuk
kuk
Het uitgangspunt is aardig en ook de hoofdrolspelers zijn behoorlijk op dreef. De rol van Walken was wel vreselijk overbodig (wat deed dat gedramatiseerde stukje bij hem in het ziekenhuis daar?), net zoals het overige middenstuk van de film. Echt een gevalletje waar zoveel meer in gezeten had.

avatar van Al!
Al!
Moviestar schreef:

Erg goede grap zelf ook

Robin Willims - Golf (full version) - YouTube

avatar van DonPeliculón
Het is jammer dat Man of the Year schippert tussen een komedie en een thriller in, want het concept is leuk bedacht en er had meer mee gedaan kunnen worden. Ondanks dat is het nog steeds een leuk wegkijkend filmpje, waarin de humor redelijk is. Robin Williams speelt aardig, Christopher Walken acteert zonder meer het best. Verder zijn Laura Linney en Jeff Goldblum ook prima.

avatar van Kr!kke
Barry Levinson en komedies... Ik vind het geen geslaagd huwelijk. Nu ja, Man Of The Year vond ik nu niet meteen een komedie, al weet ik wel niet welk genre het dan wél was. Man Of The Year is in ieder geval totaal niet grappig, naast het feit dat het verhaal totaal ongeloofwaardig overkomt. Dat laatste hoeft niet altijd een negatief punt te zijn, maar bij deze film heb ik me er toch aan gestoord.

Leuke film, niks mis mee. Het heeft een verrassend verhaal en is zowel grappig als spannend.

Best wel een aardige film hoewel ik het meer een drama/thriller vond dan een drama/komedie. Vanwege Robin Williams ligt de nadruk op komedie maar dat is ook tevens het zwakke punt van deze film want Robin Williams vond ik eigenlijk nergens grappig (ik irriteerde me vaak aan hem) en men had zijn rol beter aan een serieuzer iemand kunnen geven want dan was deze film ongetwijfeld beter geweest. Slecht is deze film overigens zeker niet want het verhaal zit best aardig in elkaar en weet ook wel te boeien. Verhaal is natuurlijk een beetje gebaseerd op de presidentverkiezingen in 2000 tussen George Bush en Al Gore. De cast deed het buiten Robin Williams best aardig en dan vooral Christopher Walken, Jeff Goldblum en Laura Linney.

avatar van tommykonijn
Man of the Year is een film die ik ooit voor een klein deel heb gekeken (enkele jaren terug) en vervolgens heb afgezet. Vandaag heb ik hem nog eens gekeken om te kijken of hij nog steeds zo slecht beviel.

In het begin had ik wel het idee daarvan. Want de film begint traag en saai. Bijna nergens kon ik een leuke grap vinden en ik snapte niet hoe de film de tijd zou gaan vol krijgen. Pas nadat eindelijk bekend is dat Tom de president is, lijkt de film op gang te komen. Ik las zo net dat sommige mensen het 'thriller gedeelte' (dus de tweede helft ongeveer) minder vonden dan het eerste, maar bij mij was het juist andersom. Zodra de film overgaat op een thriller, wordt hij interessanter. Jammer is wel dat dat alleen voor de film lijkt te gelden, want in het genre stelt ook dat niet heel veel voor. Maar het viel me wel op dat ik veel makkelijker mijn hoofd bij de tweede helft kon houden, dan de eerste.

Met het acteerwerk zit het wel goed. Robin Williams doet het wel redelijk, alleen kon ik niet zo om hem lachen. Nu ben ik ook geen groot fan van hem, maar ik heb hem geloof ik wel eens beter gezien. De rest van de cast doet het prima. Laura Linney, Christopher Walken en Jeff Goldblum leveren goed acteerwerk af.

Ik weet niet zo goed hoe ik de film moet beoordelen, ook omdat ik niet echt duidelijk het gevoel heb waar ik naar gekeken heb. Op komisch vlak vond ik het in ieder geval een tegenvaller. Maar het thriller gedeelte vond ik stukken vermakelijker om naar te kijken. Ik zit te twijfelen welk cijfer ik geef, maar ik houd het op een:

avatar van knusse stoel
Robin Williams, dan weet je dat je naar een redelijke film gaat kijken waarin geen onvertogen woord zal vallen. En dat gebeurt ook niet in deze film.
De film zelf komt wat traag op gang maar daarna is hij best te pruimen.
Wat de komedie betreft, het was ondanks Williams niet erg grappig, er zit wel eens een stukje tussen waar de lippen even van elkaar gaan maar dan is het normale leven ook een komedie.
Ja toch?

Vergeten te stemmen, ik geef 2 1/2*.

avatar van witboek
Een 3 omdat het politiek getint is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prettige president.

Robin Williams kan al zijn stand-up ervaring gebruiken in deze komische film over een politiek geëngageerde, prettige talkshowhost die verkozen wordt tot president van de Verenigde Staten. Williams kent leuke grappen, maar slaat ook wel eens de plank mis. De echte show-steler is natuurlijk Christopher Walken, maar schijnbaar kan het thrilleraspect niet uitblijven en dus voelt de film onevenwichtig aan en ontspoort een en ander in een vreemde aanloop naar de flauwe finale.

Redelijk.

avatar van MarkFish
Baggerman schreef:

Smaken verschillen he... Hij is/was wel goed natuurlijk, maar ik vond hem een beetje vermoeiend als stand-upact. En zijn observaties waren nu ook weer niet zo scherp.

Aan de top staan wat mij betreft George Carlin (rip), Bill Hicks (rip), Richard Pryor en Eddy Murphy.

avatar van MovieMind
Aardig filmpje..
Niet de dijenkletser die sommige kijkers verwachten, maar daar gaat het hier niet om.
Zelfs een beetje meer thriller dan drama op momenten....niet echt een toegevoegde waarde en ook dat maakt deze film niet meer dan aardig.
Waar het wel om gaat is dat sommige politici, partijen en politieke punten op een luchtige humoristische manier worden aangekaart.
Want vraag jezelf eens af....zou je niet eens politici willen zien zonder list en bedrog?

avatar van Ted Kerkjes
Hm. Ik vond de film een beetje tegenvallen. Dit lag vooral aan het feit dat de makers erg weinig met het concept doen. Je hebt in deze film twee verhaallijnen: de verhaallijn van de komediant die zich verkiesbaar stelt en de verhaallijn van de systeemfout. In de eerste helft van de film gaat het vooral om verhaallijn één, maar in de tweede helft ligt de focus meer op 2. Maar wat ik jammer vind, is dat die systeemfout eigenlijk weinig tot niets te maken heeft met de komediant: die systeemfout had ook bij een andere president kunnen gebeuren. En doordat de focus in de tweede helft van de film vooral ligt op de systeemfout, benutten de makers het concept "een komediant die president wordt" nauwelijks. En dat vind ik ontzettend jammer, want het was een veel interessantere film geweest als dat idee beter uitgewerkt zou worden. De tweede helft van de film vond ik ook stukken minder interessant dan de eerste.
Het acteerwerk van Robin Williams vind ik vrijwel altijd sterk. In deze film is hij niet op zijn best, vind ik, maar wel aardig.

En dan nog het einde. Ik snap niet waarom zoveel films zo'n slecht einde hebben... Ook deze film heeft een einde dat te belachelijk is voor woorden. "...en de boeven gingen de gevangenis in en de helden gingen trouwen en ze leefden nog lang en gelukkig." Je zag de slechteriken nog net niet in zo'n streepjespak achter tralies zitten... En waarom Dobbs en Janny verliefd op elkaar moesten worden, is mij ook een raadsel. (Alsof alle mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers in Hollywood verliefd op elkaar moeten worden.)

Al met al dus geen geweldige film, vond ik.