Ghost Ship (2002)

Verenigde Staten / Australië
Horror / Avontuur

geregisseerd door Steve Beck
met Julianna Margulies, Gabriel Byrne en Desmond Harrington

Kapitein Murphy en zijn bergingsbemanning verdienen de kost met het lokaliseren, opknappen en naar de wal slepen van verlaten schepen. Als op een dag piloot Ferriman hen attendeert op een vreemd schip dat hij bij de kust van Alaska zag drijven, besluiten ze het schip te onderzoeken. Het oude verroeste schip lijkt verlaten, maar behuist iets onmenselijks. Het team komt er al snel achter dat het spookt op het schip en de bemanningsleden van Murphy's schip vallen een voor een ten prooi aan het kwaad dat op het schip huist.

avatar van Elineloves
Ik herinner me de openingsscène nog alsof ik hem gisteren heb gezien. Ik heb deze film in 2002 op VHS gekocht (toen was ik een jaar of 14) en ik moet bekennen dat ik het toch wel een schokkende scène vond. Hierdoor is het me ook altijd bijgebleven.

De makers van 'Ghost Ship' hebben veel aandacht besteed aan de set. Het decor is mooi maar angstaanjagend, en de donkere en sobere belichting is een pluspunt. Visueel heb ik er weinig op aan te merken.

Helaas blijft het hier bij. Na de sterke en originele opening heb je vrij hoge verwachtingen, maar die worden helaas niet waargemaakt. Het acteerwerk is ook niet voldoende. Het lijkt wel of de meeste acteurs voor de verkeerde rol zijn gecast, want ze komen alles behalve overtuigend over.

Dankzij de sfeer krijgt deze film nog net een voldoende, die ik vooral vroeger toch erg kon waarderen.

Naar mijn mening een vrij degelijke enigszins spannende film. Voorspelbaarheid qua sterfgevallen kon je zien aankomen, maar verder heb ik me niet verveeld tijdens het kijken, wat eigenlijk al goed is voor een voldoende. Wel knap dat makers van zo'n vrij simpele horror een achterliggend verhaal weten te scheppen dat de helft van de kijkers niet begrijpt. Kon het niet wat minder krom?

Voor wie het niet snapte, mijn interpretatie: Aan boord van het schip waren dieven in vermomming die er met het goud vandoor wilden gaan, en alle getuigen dood achter wilden laten. Iedereen verried elkaar vervolgens echter, tot enkel de zielenjager overbleef en er met alle (vermoorde) zielen vandoor ging. Profiteren van de situatie, lijkt mij.

Een 2,5* omdat mijn avond in elk geval niet helemaal zinloos gevuld is.

avatar van moviemafketel
Prima uitleg hoor, maar vooral de laatste 30 seconden begreep ik niet. Opeens zie je die zielenjager weer het schip afgaan. Terwijl hij toch afgemaakt was.

Nee, hij kan niet zomaar doodgemaakt worden, dat bleek al eerder. Maar wat er met dat goud is.. Misschien staat iedere goudstaaf voor een ziel? Want dat goud kwam van dat andere schip af, net als die ene 'overlevende', die zielenjager. Dat zou ook verklaren waarom hij er met zijn goud vandoor gaat op het eind.

in het begin was het een mooie film later word het minder doordat de acteurs minder schokkend reageren als er wat raars gebeurt op het allerlaatste dat die vrouw in de ambulance ligt vind ik dan wel weer mooi al met al een 2,5

avatar van Dee Al
Baggerfilm. Alleen de credits aan het begin al met die zachte muziek en zijn roze letters: alsof je naar een Disneyfilm zit te kijken. De openingscene is dan wel weer mooi, maar dat is dan meteen de laatste scene waar ik met spanning naar zat te kijken. Ik was blij dat de bergers snel op zee zaten en het schip vonden en dat er niet lang op hun leven gefocust werd (zo bleef er lekker veel tijd over om te focussen op het schip en de 'kwade krachten'). Dat dit niet te snel gebeurde, daar was ik blij mee.

Maar na de helft van de film gezien te hebben zat ik toch echt wel wanhopig te wachten op een bewoner van het geestenschip; op iets engs na al die suggestie. Dat kwam niet. En als er eens wat engs te zien was dan sloeg dit nergens op (waarom zou de oh zo schattige Katie een skeletpop in haar kast hebben?) De meeste sterfgevallen kwamen niet uitgebreid genoeg in beeld en waren niet schokkend. De acteurs waren waardeloos en reageerden volkomen onrealistisch op de 'enge' situaties. De dialogen waren saai en ongeloofwaardig.

Op het laatst moet er nog iets van een clou inkomen, maar dit werd zo snel ontrafeld, dat het op mij geen indruk maakte. Het einde was ongelofelijk cliche en voegde, zoals veel van dit soort eindes, niks toe aan de film. En de muziek? Verschrikkelijk. Als er eens wat spannendere scenes tussenzaten, dan verpeste de muziek dit volledig. De muziek maakte deze scenes volkomen belachelijk: zeer slecht uitgekozen. Absolute rotzooi, deze film.

avatar van Dee Al
Dee Al schreef:

Net nog eens de flashback op het schip opnieuw gekeken en ik begrijp opeens heel wat meer van o.a. dit. Het is niet allemaal volledige onzin. Een puntje verhoging is daarom wel op zijn plaats.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het indrukwekkendste aan de film is de openingsscène. Niet om daarmee iets over de film te zeggen, maar wel over die scène. Niet dat het zo speciaal is, maar toch iets wat me altijd bijgebleven is.

De film zelf is een leuke onderhouden horrorfilm, maar kent wel z'n momenten en moet het van de sfeer hebben. De flashbacks zijn misschien te nadrukkelijk, maar toch mooi in beeld gebracht. Het had wel allemaal iets meer mogen zijn. Ik denk aan Below, waar meer spanning gebracht werd. Het blijft een B-horrorfilm natuurlijk en Gabriel Byrne bewijst nog maar eens dat hij z'n naam te danken heeft aan enkele kaskrakers en niet echt aan z'n acteertalent.

avatar van eavymetal
De film begint met een wel heel erg zoetsappig liedje, maar vergis je niet want Ghost ship is een volbloed Horrorfilm die aardig wat schrikeffecten in zich heeft.

avatar van Nitrouz
Ghost Ship zag ik érg lang terug op Canal+ vroeger, het enige wat mij er nog van bijstond was de openingsscène. En ja, die is nog steeds even geniaal en schitterend. Openingsscènes van deze kwaliteit zien we niet vaak in horrorfilms. Dat is alvast één ding waarin Ghost Ship zich onderscheidt.

Maar wat heeft de film nog meer te bieden? Ghost Ship staat garant voor een geweldig decor, een heerlijke setting. Want het oude Italiaanse cruiseschip is natuurlijk prachtig. Ondanks haar vervallen staat ziet het er allemaal nog prachtig uit. En ook in de openingsscène, en later in de film een terugblik wordt hier uitstekend gebruik van gemaakt.
Qua acteerprestaties en plot hoef je niet veel te verwachten. De acteerprestaties zijn onder de maat, maar wat is dan het dieptepunt? Ik heb werkelijk geen idee, de ervaren man, Tomb Raider, de 2 stoere jongens, dat andere joch of de exuusneger? Allemaal was het niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig irriteert het nou niet écht, zo slecht was het blijkbaar dus ook niet.

En qua horror dan? Dat viel ook wat tegen. Qua gore hoef je niks te verwachten, de schrikmomenten waren niet effectief en een angstige sfeer weet Ghost Ship nou ook niet op te roepen.
Waarom dan toch 3 sterren? Het keek ontzettend lekker weg, deze Ghost Ship. Ik heb mij geen moment verveeld (ook fijn dat het stel al erg snel de zee op gaat).
De kills waren uitstekend (met als hoogtepunt de zangeres), de setting is schitterend, en de openingsscène doet mij er een halve ster bovenop rekenen.

avatar van Stijn B.
Degelijke horrorfilm die waanzinnig sterk begint en daarna muteert in een sfeervolle spookfilm

avatar van joe black
Elineloves schreef:

Ik was hem in de cinema gaan zien met een paar vrienden en vriendinnen. Lekker spannend toen ik 15 was Die eerste scène is me ook altijd bijgebleven.

avatar van van duijn
Gemengde gevoelens, hoewel ik het begin erg sterk vond met die kabel die alles en iedereen halveerde gaat het behoorlijk bloedend van start. En dan natuurlijk het standaard verhaaltje: ze gaan er naartoe, ze worden een voor een afgemaakt en die vrouw blijft leven. Die gaat er dan een einde aan maken Redelijk voorspelbaar dus. Dat kleine meisje vond ik dan weer wel best creepy. Dan denk je dat je het slechtste wel heb gehad maar dan zwemmen al die geesten onder water naar boven om eindelijk rust te vinden Het leek disneyland wel. Niet heel best dus... *2.0

avatar van Spetie
Matige horrorfilm, die sterk begint maar zwak eindigt.

Want de openingsscène mag er wel degelijk zijn. Een bloederige, harde en ook uiterst verrassende scène, die gelijk doet verlangen naar meer. Helaas wordt dat niveau nergens meer gehaald. Ghost Ship maakt de fout om een mysterieus verhaal rondom een schip eerder aan de kijker te vertellen dan aan de onwetende bemanning van het schip. Hierdoor verdween voor mij al snel de spanning uit de film.

Verder is de sfeer niet al te sterk. Wat minder geluidseffecten had de film goed gedaan en de ontdekkingstocht van de bemanning er in ieder geval spannender op gemaakt. Tevens is het verloop van de film enorm voorspelbaar, behalve de belachelijke twist dan, maar die maakte de film er zeker niet beter op. Gelukkig is er nog aardig wat gore, is het nog enigszins onderhoudend en is er die ene erg goede scène, waardoor ik er toch nog wel twee sterren aan kwijt kan.

avatar van DonOswaldo
Redelijk.

Toffe opening. Neemt vervolgens een tamelijk lange opbouw en ook in het slotstuk barst het nergens echt los. Een stuk plotgerichter dan ik had verwacht. Desondanks vermaakt het nog en doet de cast het ook ok.

avatar van Roger Thornhill
Epps: "Have you told anyone else about this?" Ferriman: "Not a living soul."

Klassieke horrorfilm zonder veel nieuws maar met alle elementen keurig uitgewerkt voor wie kan genieten van naar behoren ingevulde formulefilms (zoals ik). Niet zo veel scares, maar met meer dan genoeg mood en prachtige decors en bovendien een uitstekende schurk met een fraaie kop. Mooi laatste shot.

Iemand nog een hapje bonen?

avatar van Left4Dead
Weer heerlijk genoten van deze film, nu eindelijk eens op blu-ray gekeken en het staat er allemaal goed tot zeer goed op. Een genot dit kleine werkje.

avatar van alexspyforever
Velen spreken hier van de sterke openingsscène die behoorlijk bloederig en erg schokkend is. Dat leek misschien niet zo een goed idee als je het vervolg bekijkt. Neen, het is eigenlijk op de beginscène na helemaal geen gory film. Als dat wel zo was geweest, dan had ik em niet meer dan een standaard slasher gevonden. Ik heb wel geboeid zitten kijken tot het einde, ondertussen al een keer of 3 gezien (de eerste keer in de bios). Vooral interessant is de rol van de kleine Katie (een nog jonge Emily Browning) en de ontwikkeling van de personages en hun onderlinge conflicten.

avatar van Insignificance
Welkom aan boord. Zal wel dreigend zijn bedoeld, dat met die lettertjes, maar het heeft een komisch effect. Past niet echt bij de rest, maar goed. De openingsscène belooft wat en met de opbouw is niet zoveel mis. Storinkje hier en daar, een gek spiegelbeeld en meer van dat soort waarschuwingen.

Uiteraard ook een onderling grapje voor de goede schrik, terwijl ondertussen iedereen steeds een beetje zenuwachtiger wordt. Dat effect heeft het op mij niet echt, maar dat grote, mysterieuze schip met al haar kamers, gangen en alles wat daarbij hoort, is wel een prima setting voor iets als dit.

De plot wint het uiteindelijk van de sfeer, geen goed teken voor een spookhorror. Het wordt nog wat erger wanneer het meisje van alles laat zien met die verdwaalde track eronder. Belachelijk segment. Die dreun komt het filmpje niet meer te boven. Wat rest, is schouderophalend richting aftiteling.

avatar van Alexander1900
Spannend van begin tot eind. Toch snap ik niet dat veel mensen de openingsscène zo geweldig vinden... zo boeiend was dat niet. Maar goed, ieder zijn smaak. Het acteerwerk was verder prima.

Cijfer: 7

ramonbrenda
vermakelijke film niet echt eng te noemen maar toch wel met spanning in de film 2,5 ster waard

avatar van w0ahh.0k
ik geef deze film een 8
in tegenstelling tot veel andere mensen vind ik dit wel een leuke film, het is spannend en af en toe komen er best spannende stukjes in voor. maar ik begrijp ook wel dat sommige mensen deze film saai vonden. misschien is het handiger om deze film aan kinderen van een jaar of 12 te laten zien. ik keek hem ook toen ik 12 was en toen vond ik het een geweldige film, wat de muziek betreft, dat was inderdaad behoorlijk bagger, het maakte het net niet spannend genoeg.

ik snap alleen niet hoe die zielenverzamelaar het overleefd kan hebben. en wat is er toch met dat goud? ik snap wel dat mensen het willen hebben maar wat hebben ze er mee gedaan? het speelt een behoorlijk grote rol in het begrijpen van de film, en ik snap er geen snars meer van. onbegrijpelijk.

de opening was verder goed en het acteerwerk was ook leuk gedaan.

w0ahh.0k schreef:
ik geef deze film een 8

de opening was verder goed en het acteerwerk was ook leuk gedaan.

Heb je geen vergissing begaan bij het geven van sterretjes? Je zegt je geeft deze film een 8 maar dan toch de volle 5 sterren? Moet het dan geen 4 sterreb zijn? IK heb een gedeeltelijk antwoord op je vragen in deze spoiler gezet:
De zielenjager is volgens mij een onsterfelijk wezen, een soort demon in menselijke vorm. Hij staat in dienst van een wezen dat machtiger is dan hij. HIj heeft de zieltjes op het schip laten ontsnappen en daarmee dat hij veroordeeld is door zijn meester om opnieuw zieltjes te gaan verzamelen. Het goud is volgens mij gewoon een lokmiddel om meer zieltjes aan te trekken. Ieder die op het goud was belust gaat er uiteindelijk ook aan. Dat is hoe ik het zie.

Leuke film! Openingsscene inderdaad memorabel, al hadden de special effects wat beter gekund. Voor de rest een goede, spannende wegkijker die niet te moeilijk doet maar gewoon fun levert, en daar zijn films uiteindelijk toch voor.

Onvoorstelbaar dat zowel de filmmakers als de acteurs (in dit geval de bergers dus) niet begrijpen dat je een goudstaaf van pakweg 18 kg als een hol stukje karton kan optillen. Te idioot voor woorden. Daar kan je nauwelijks je vingers onder krijgen als je er eentje wil oppakken. Ben ik nu te kritisch of weet echt niemand dat goud 18 kg per liter weegt.

avatar van Left4Dead
Paulus53 schreef:

Heel goed argument om de gehele film in een bepaald daglicht te zetten.

avatar van horizons
Bladgoud?

Paulus53 schreef:

En daarvoor geef je de film 1,5 * tja als je alle horrorfilms op realisme wil beoordelen dan kan je het genre best aan je voorbij laten gaan.

avatar van Boeikens
Spookfilmpje met een memorabele opening.
De film moet het vooral hebben van de best goede setting en mysterieuze sfeerschepping. Het verhaal zelf is wat ondoorzichtig maar vermaakt. Buiten de sfeer is het spookygewijs wat dun, er ontbrak me wat aan schrikmomenten en beleving.

De film viel me beter mee dan ik had verwacht.
Vooral de openingsscène is er eentje om van te smullen
Helaas is het einde wat plots, alsof het budget niet toeliet er wat beters van te maken.

avatar van white viking
Ik meende deze film nog nooit gezien te hebben tot ik de eerste 5 seconden zag.
Die scene is me dus altijd bijgebleven maar de rest van de film kan ik me niet meer herinneren.
Ik ben benieuwd

avatar van white viking
white viking schreef:
Ik meende deze film nog nooit gezien te hebben tot ik de eerste 5 seconden zag.
Ik ben benieuwd

Meh... Het had dus wel een reden waarom deze film me niet is bijgebleven.
De personages reageren dus inderdaad alsof ze al ergere dingen hebben meegemaakt.
1* voor het verhaal
1* voor de moeite
0,5* voor de pronte tietjes van de zangeres

avatar van xxERWINxx
Spannende horrorfilm met een mooie griezelige sfeer.
Goede begin scene en de film verveeld nergens, ook een goed einde.
Allemaal erg griezelig en vermakelijk.