Ghost Ship (2002)

Verenigde Staten / Australië
Horror / Avontuur

geregisseerd door Steve Beck
met Julianna Margulies, Gabriel Byrne en Desmond Harrington

Kapitein Murphy en zijn bergingsbemanning verdienen de kost met het lokaliseren, opknappen en naar de wal slepen van verlaten schepen. Als op een dag piloot Ferriman hen attendeert op een vreemd schip dat hij bij de kust van Alaska zag drijven, besluiten ze het schip te onderzoeken. Het oude verroeste schip lijkt verlaten, maar behuist iets onmenselijks. Het team komt er al snel achter dat het spookt op het schip en de bemanningsleden van Murphy's schip vallen een voor een ten prooi aan het kwaad dat op het schip huist.

avatar van white viking
Ik meende deze film nog nooit gezien te hebben tot ik de eerste 5 seconden zag.
Die scene is me dus altijd bijgebleven maar de rest van de film kan ik me niet meer herinneren.
Ik ben benieuwd

avatar van white viking
white viking schreef:
Ik meende deze film nog nooit gezien te hebben tot ik de eerste 5 seconden zag.
Ik ben benieuwd

Meh... Het had dus wel een reden waarom deze film me niet is bijgebleven.
De personages reageren dus inderdaad alsof ze al ergere dingen hebben meegemaakt.
1* voor het verhaal
1* voor de moeite
0,5* voor de pronte tietjes van de zangeres

avatar van xxERWINxx
Spannende horrorfilm met een mooie griezelige sfeer.
Goede begin scene en de film verveeld nergens, ook een goed einde.
Allemaal erg griezelig en vermakelijk.

avatar van Shadowed
Prima.

Zo slecht als hij beoordeeld wordt vind ik hem dan ook weer niet. Uiteindelijk was het namelijk allemaal best onderhoudend en vermakelijk gebracht. Meer dan een normale popcornhorror hoef je hier dus ook niet bepaald te verwachtten.

Nergens is het heel spannend, maar de film verveelt niet en kent een aantal behoorlijk memorabele scenes. Vooral die opening was een van de heerlijkste openingen die ik heb gezien. De cast is best herkenbaar, en doen het allemaal ook stuk voor stuk best prima.

Leuk dat Urban ook een andere rol dan normaal speelt hier. Voor de rest zitten er een aantal leuke twistjes in en een verhaal dat gewoon niet blijft vervelen. De film mist alleen wel behoorlijk wat spanning en sfeer, dat was wel jammer.

Leuk dat de kleine Browning even langskwam, hier speelt ze ook verrassend overtuigend. Ik heb me prima vermaakt, maar een hoogschieter is het nergens.

avatar van joeygamer2
De film begon sterk en was blij verrast dat ik Karl Urban ook nog zag. Heel af en toe geschrokken, maar verder is deze film niet echt eng. Vond deze film ook eerder een thriller met een paar horror trekjes. Verder niks bijzonders aan deze film, alleen blijft de film interessant om naar te kijken. Acteren was bij sommigen beter dan bij anderen. Ook werd de film steeds vager tot het op het eind nog vager werd. Ik denk dat ik het einde snap, maar nog niet helemaal denk ik.

Wat een klets die begin scene iedereen was zeker op dat feest, zeer onrealistisch !!

avatar van MovieMind
konijnenkop schreef:
Nee niet iedereen was op dat feest, volgende keer iets beter opletten.

MovieMind schreef:
Nee niet iedereen was op dat feest, volgende keer iets beter opletten.

Ok vertel of zal ik hem nog een keer kijken...…..

avatar van MovieMind
konijnenkop schreef:
Ok vertel of zal ik hem nog een keer kijken...…..
Dan zeg ik....kijk hem nog maar een keer

avatar van princesspeach
Begreep het niet helemaal maR doormidden van deze uitleg toch een beetje begrepen :

De zielenjager is volgens mij een onsterfelijk wezen, een soort demon in menselijke vorm. Hij staat in dienst van een wezen dat machtiger is dan hij. HIj heeft de zieltjes op het schip laten ontsnappen en daarmee dat hij veroordeeld is door zijn meester om opnieuw zieltjes te gaan verzamelen. Het goud is volgens mij gewoon een lokmiddel om meer zieltjes aan te trekken. Ieder die op het goud was belust gaat er uiteindelijk ook aan. Dat is hoe ik het zie. [/quote]

Wat ik van de film vond.. wist mij te boeien tot de helft. Vooral de horror met de kabels vond ik heerlijk in het begin van de film. Na een half uur werd het slechter. Halve ster extra voor de tieten van de zangeres. Die mij wel wisten te boeien toen de film saai werd.

De flashbacks vond ik ook maar vaag en kon op een andere manier worden gebracht.

Dit was 1 van de beste horrors in mijn jeugd. Ik kan me de openingscene zo goed herinneren. Bruut en angstaanjagend vond ik het.
Ga hem binnenkort maar weer eens opnieuw kijken.

avatar van Boneka
Ga deze film zeker opnieuw bekijken. Dat meisje is echt eng in deze film. Het hele concept spreekt mij trouwens wel aan. Binnenkort opnieuw uitgebracht op blu ray.

joeygamer2 schreef:

Dat meisje vond ik wel eng......

avatar van Collins
Een horrorfilm met een prettig klassiek gegeven. Een groep mensen stuit op iets onvoorziens, wordt bedreigd door een kwade macht en raakt paranoïde. Met kills, met een heerlijke entourage, met een luguber mysterie en met alleraardigste effecten. Het verhaal stelt verder weinig voor en is in grote lijnen op voorhand redelijk invulbaar. Daar doet een klein verrassinkje hier en daar niets aan af. Ik vond dat niet heel erg.
Ghost Ship is overigens een film die her en der behoorlijk werd afgekraakt. En nog. Een flop zogezegd. En dat heeft vervelende gevolgen voor carrières. De film werd geregisseerd door Steven Beck die na deze film bedroevend weinig meer regisseerde. Hij regisseerde namelijk helemaal niets meer. Hetzelfde geldt voor schrijver Mark Hanlon, die na het schrijven van het script geen enkel ander script meer produceerde.
Is Ghost Ship dan zo slecht? Met die insteek ben ik eraan begonnen. En nee, ik kan na afloop niet zeggen dat de film slecht is. Ik vond hem eigenlijk wel ok.
De film zet in op pp sfeer. Op schrikmomenten. Op spoken. En daar hou ik van. De film gebruikt klassieke horrorelementen en dat voelt prettig vertrouwd aan. Allereerst een magnifieke spookachtige setting in de vorm van een spookschip. Nauwe gangen, loshangende buizen en kabels, gedrup van water. Spaarzame verlichting. Een alomtegenwoordige nevel waarvan het effect extra wordt aangezet met behulp van de zaklampen van de personages. Daaronder een prettig dreigende score die spanningverhogend werkt. Stuk voor stuk fijne dingen. En natuurlijk is er nog de smakelijke openingsscène. Indrukwekkend en luguber.
De personages zijn inhoudelijk helaas wat sober gehouden. Nu hoeven personages in een actierijk spektakelstuk zoals deze film ook weer niet tot op het bot te worden ontleed, maar iets meer beleving bij de personages middels wat achtergrondinformatie was welkom geweest.
Ghost Ship is wat mij betreft geen flop, maar een goed gelukte actie-horror. Ik heb me prima vermaakt.

avatar van Boneka
Deze film had ik een keer ergens op tv gezien, maar niet helemaal. Dus was ik op zoek naar een mooie blu ray. Uiteindelijk gevonden, met gelukkig Nederlandse ondertiteling. Mag geen geheim zijn, dan ik altijd films met boten en zee interessant vind. Dus deze films hebben bij mij een streepje voor.

Ghost Ship voelt misschien een beetje als een B film aan. Dat zijn sommige acteurs ook vind ik, maar de hoofdpersonages doen het goed. Vooral Kapitein Murphy speelt een goede rol in deze horror thriller. Er zitten een paar heerlijke griezelige momenten in. Vooral het meisje dat ineens opduikt als een van hen half door de grond valt is een mooie. Technisch ziet het er heel fraai uit, maar wel erg smerig op zijn tijd. De boot ziet er technisch erg mooi uit, en ook de details van binnen zijn erg mooi weergegeven. Het verhaal is goed, maar krijgt een zeer rare wending na 70 minuten, zo'n 20 minuten voor het einde dus. Daarom waren voor mij die laatste 20 minuten toch wel een beetje een anti climax. Vooral die rol van Ferriman had van mij niet gehoeven. Het was mooier geweest als de mystiek de geheimen vanuit het meisje werd verteld zonder een extra element in de vorm van Ferriman. En met wat betere medespelers zou deze film een mooie klassieker geworden zijn. Die laatste 20 minuten mist ie letter en figuurlijk de boot. Toch heb ik me prima vermaakt met de eerste 70 minuten!

Film 3.5
Beeld 4.0
Geluid 4.0
Extra's 3.5

avatar van Kondoro0614
“Congratulations. You found a boat. In the middle of the ocean, of all places.”

Films op boten zijn niet altijd gelijk mijn favoriet, de setting is vaak vrij beperkt en de regisseur maar ook de cast moet dan veel uit de cast halen mocht het interessanter worden. Wat films met deze setting wel beheersen is spanning, die kun je snel goed en ook lang doorpakken door de donkere omstandigheden op zee of in de kleine ruimtes. Vaak werken dit soort films niet zo goed, geesten in een schip dat moet je wel mooi kunnen presenteren. Ook ‘Ghost Ship’ beheerst zeker zulke mooie scenes maar waren in mijn ogen helaas niet altijd overtuigend.

De film start overigens wel lekker bloederig met een puike scene waar een stalen draad door een groep mensen heen gejaagd word die stuk voor stuk overlijden omdat ze door midden zijn gesneden. Daarna word de film op een iets lager pitje gezet maar wanneer eenmaal de boot aankomt bij het verlaten spookschip word de film wel weer wat interessanter, leuker en spannender maar, van echte horror kon je nog niet veel spreken.

De gehele film bezit leuke spooky scenes maar, wist me nergens echt te overtuigen. De spanning waar ik het eerder over had vond ik nergens echt goed terug komen en het was nergens interessant te noemen. Omdat de film continu in een soort actieve scene zit (hij blijft door razen in ieder geval) is de film ook sneller voorbij dan je kan bedenken, en blijkt de zit toch vrij makkelijk te zijn.

Toch, vond ik het verhaal niet heel bijzonder, het concept daarentegen wel. De cast doet het prima maar zoals ik ook al las blijft de film een beetje in de race tegen een b-niveau en zo zat dat ook met de acteurs en sommige scenes. Bijvoorbeeld wanneer het schip zinkt was nou niet echt mooi te noemen en van een B-kwaliteit. Toch, de scenes waar de geest aan het werk ging was leuk, ik miste alleen nog wat meer bloederige scenes, men gaat vrij makkelijk dood door bv. Het opblazen van de boot of het vallen in een liftschacht. Ik had er wel wat meer van verwacht.