Restoration (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Hoffman
met Robert Downey Jr., Sam Neill en Meg Ryan

Londen, de 17e eeuw. Robert is nieuwsgierig, intelligent en moedig en heeft, eenmaal gekozen voor de studie medicijnen, een schitterende toekomst voor zich. Zijn oordeel is vaak revolutionair en grensverleggend en zelfs zijn beste vriend en studiegenoot John, kijkt tegen hem op. Koning Charles ll is onder de indruk van Robert en nodigt hem uit om naar het hof te komen als een van zijn lijfartsen. Robert, die naast zijn werk als arts, de pleziertjes van het leven niet uit de weggaat, neemt de uitnodiging met beide handen aan. Een leven vol luxe staat hem te wachten. Hij krijgt zelfs een prachtig landgoed en een 'papieren'bruid toegewezen; de favoriete minnares van de koning.....

Sam Neill is hier echt heerlijk, een beetje Mel Brooks-achtig, hoewel deze film niet om te lachen is ("It's good to be the king")
Misschien een ietsje te lang (en voorspelbaar) en ook hadden ze beter iemand
anders gekozen dan Meg Ryan.
Wel genietbaar hoor anders ...

***' 3,5 op 5 ***'

Tony

Ik vond het een prachtige film,mooi in beeld gebracht en een terechte oscar voor de kostuums.Downy jr. is hier best te pruimen maar de sterkste prestatie wordt toch geleverd door Sam Neil(what a king!)

avatar van catweasel
Mooie still van Sam Neill.

Charles II

Erg aardige en verrassende film. Prachtige entourages en bizarre intermezzo's... Geweldige cast.
Downey heeft zichtbaar plezier, evenals Sam Neill.

Kocht deze in Arnhem voor 2 euro, of een paar centen meer.

veron35
LaMotta schreef:
Kocht deze in Arnhem voor 2 euro, of een paar centen meer.

Hij licht nu in de 5 voor 5 euro bak bij Blokker.

veron35
Sodeju wat een goede film. Schitterend verhaal, ongeloofelijk goed geacteerd (door een geweldige cast), mooie costums en een goede sfeer. Echt een schitterende film. Ongelofelijk dat deze ondangs deze acteurs en deze goede uitwerking van een al even goed verhaal niet meer dan 22 stemmen heeft. Ik houd altijd van films waarin verschillende delen van iemands leven worden laten zien. Zoals Scarface of Ben Hur. Het enige wat minder is is de hoes. Daar zetten ze de naam van een van de slechtste acteurs (Hugh Grant) het grootst op ook al heeft hij een bijrol. En dat voor 1 euro. Ik overweeg zelfs een plaats in mijn top 10. En een geweldig einde. Dat was ik nog vergeten.

avatar van speedy23
Restoration (de titel verwijst naar het herstel van het Engelse koningschap in 1660, na de Cromwelliaanse heerschappij) geeft een levendig beeld van sociale toestanden in de 17de eeuwse hoogste kringen en houdt zo het midden tussen kostuum- en sociaal drama. Binnen dit gegeven krijgen we het verhaal van opgang en verval van een personage, dat uiteindelijk op een keerpunt van loutering arriveert. Restoration is een knap en sfeervol gemaakte film die baadt in decoratieve weelde. Oscars voor kostuums en art direction (decors) mogen dat bewijzen. Qua acteurs gaan Robert Downey Jr. als Merival en Sam Neill als Charles II met de pluimen lopen. Hugh Grant in een van zijn eeuwig stotterende vertoningen en Meg Ryan als hysterische patiënt kunnen heel wat minder bekoren. Achter de uiterlijke pracht en praal van Restoration valt de vertwijfeling van regisseur Michael Hoffman op, alsof de man niet kon kiezen tussen plechtig kostuumdrama en kolderieke komedie. Dit is zonder twijfel in het nadeel van een zinnige samenhang van de film...

Ook bij Bart Smit te koop voor 5 voor € 5,00 of € 1,50 per stuk

avatar van thomzi50
Ja, liggen erg veel goede films daar. Heb deze ook maar meegenomen, belachelijk goedkoop.

avatar van kort0235
Mooi in beeld gebracht kostuumdrama, maar het verhaal was wat minder. Te voorspelbaar en te toevallig allemaal. Maar dat mag de pret niet drukken, want de film is toch wel aardig te noemen, ook door de goede cast.
Ik heb dus best wel kunnen genieten van deze 1 euro-film (bij Blokker).
Een 3.0*

avatar van MarkFish
Blokker is goed bezig momenteel met goekope, en soms erg goede films op dvd.

avatar van nightbreed
Deze heb ik al maanden in de kast liggen maar ik kom er maar niet aan toe omdat het verhaal me eigenlijk helemaal niet aanspreekt.
Ik snap ook niet dat ik deze heb gekocht.

avatar van fritsje
Langdradige saaie film , mv.ryan was hier compleet misplaatst,zat er waarschl. ook alleen maar voor de aftiteling in.
Onduidelijk alle kanten opschietend verhaal,wel mooie kostuums , maar ja om hem daarom te bekijken.
Sam Neill wel weer leuk(als altijd). 2*

Langdradige film, met een saai verhaal.
Het enige dat me een beetje kon bekoren was de acteerprestatie van Robert Downey Jr., maar voor de rest was dit niet veel zaaks.
Hugh Grant staat in grote letters op de hoes vermeld, alleen als verkoopsargument, je ziet hem amper 10 minuten in de film in zijn slechtste rol ooit.
Soms snap ik sommige acteurs en actrices niet hoor, hoe ze zich voor zulk een gedrocht kunnen lenen.
Was verbaasd Polly Walker hier te zien, die in 'Rome' een magistrale rol speelt, maar ook hier niets betekent.
Zonde van de tijd.

avatar van notorious_kim
een middelmatige film die met momenten enorm langdradig is

Zeer matig.

Vooral véél te druk. Alsof er 10 verschillende verhaallijnen in één filmpje moesten. Begrijp dat het een dwarsdoorsnede van het leven van Downey's personage moet zijn, maar elke nieuwe setting brengt weer een hoop zwaar drama met zich mee.

Zo is er de rise en fall van Downey (eerste 45 minuten), zijn tijd op z'n landgoed, het stuk bij de gekken, de keizersnede, de pest, de brand etc etc. Elke keer eigenlijk een compleet nieuwe setting waar een hoop drama op korte tijd afgewikkeld wordt.

Downey zelf is wel oké, de meeste acteurs eigenlijk wel. Leuke rol van Neill en ook Thewlis is goed te pruimen. Maar veel verder wil de film niet komen. Bombastisch opgezet maar filmisch wordt er erg weinig met decors en kostuums gedaan, ook de soundtrack lijkt niet meer dan een verplicht nummertje.

Duurt te lang en had heel wat minder soapie gemogen.

avatar van tommykonijn
Restoration.. Ik had het verhaal gelezen, en het sprak me enigszins aan. Ook de cast zag er erg goed uit en daarom heb ik hem (net als velen hierboven) vrij goedkoop aangeschaft. Gisteren toch maar eens bekeken, maar het bleek al vrij snel dat doordat ik geen trailer had gezien, ik een compleet andere film voorgeschotelt kreeg dan dat ik verwacht had.

Uit de DVD hoes maakte ik op dat Hugh Grant samen met Meg Ryan de hoofdrol speelde. Maar beiden spelen geen echte hoofdrol, en ze spelen ook niet samen. Hugh Grant speelt een interessant personage als schilder, zonde dus dat de film hem maar enkele minuten in beeld laat komen. Meg Ryan speelde een vrij hysterisch personage, dat ik niet altijd kon waarderen. Maar naarmate de film vordert wordt de rol wel een beetje beter. De échte hoofdrol was hier Robert Downey Jr. en die speelde gelukkig goed. De overige cast was ook aardig waaronder Sam Neill, Ian McKellen en Ian McDiarmid. Het verhaal is ook goed, maar té veelzijdig. Het is een gigantische sprong van het eerste gedeelte van de film (op 't hof) naar het laatste gedeelte waarin Robert te maken krijgt met erg barre leefomstandigheden. De film boeit wel het hele speelduur, en de special-effects en kostuums zien er echt erg goed uit maar op een gegeven moment gebeurt er echt wat teveel. Hierdoor komt het erg hectisch over. De muziek van James Newton Howard vond ik dan weer een goed punt.

Een beetje gemengde gevoelens dus. De kostuums, de acteurs, de settings en de muziek van de film zijn allemaal prima in orde. Het verhaal opzicht ook wel, maar niet op alle punten. En er waren dus enkele teleurstellingen zoals de verwerking van de cast (al kun je daar moeilijk de film zelf op afrekenen) en dat de film soms te druk en langdradig was. Over het algemeen is het toch nog een mooie film, die een goed beeld geeft van de tijd waarin het zich afspeelt. Zeker aardig om eens te zien. Nergens echt een hoogvlieger, maar ook nergens echt slecht.

Overigens vind ik Cavalier King Charles Spaniëls erg mooie honden. Dus ik vond het leuk dat die hier ook een rol hadden.

Slechte film! Robert Downey jr.kan de film absoluut als hoofrolspeler niet dragen. Zwak geacteerd.
Ook verhaal is erg warrig en oppervlakkig. Het had meer weg van een klucht.