Don't Tell Mom the Babysitter's Dead (1991)

geregisseerd door Stephen Herek
met Christina Applegate, Joanna Cassidy en John Getz

Een moeder gaat naar Australië en een oude tang moet op de kinderen letten, waarvan de oudste 17 is. Als de oude vrouw sterft aan een hartstilstand willen ze dit hun moeder niet vertellen, maar helaas is er geen geld in huis voor eten. De oudste besluit een baan te nemen. Door zich ouder voor te doen weet ze een stafpositie te krijgen waar ze geen verstand van heeft.

avatar van Friday the 13 th
Moet toch wel toegeven dat dit een heerlijke feelgood movie is. De verhaallijn is erg simpel en geef toe het is al beter uitgewerkt geweest bijvoorbeeld in The devil wears Prada. Toch heeft deze film ook zijn charme en daar heeft zeker Christina Applegate een grote rol in. Erg leuk om haar bezig te zien.

Alhoewel de film kan blijven boeien, zakt hij toch in het middengedeelte wat in. Er zijn dan nog weinig "goede" grappen te bespeuren.

Toch kon ik er de fun wel van inzien, de flashy kleuren en foute kledingsstijl van begin jaren 90 waren duidelijk in de hele film aanwezig.

Een ideale film om een dode avond net weer iets levendiger te maken

avatar van niethie
Het is alweer erg lang geleden dat ik dit filmpje zag en ik vond hem toen wel aardig, af en toe wat flauw en over de top maar hij heeft zeker zijn vermakkelijke kanten en natuurlijk doet de knappe Applegate de film verder ook geen kwaad.

2,5 sterren

avatar van Brunetti
Grappige film, leuk om te zien en ook best goed geacteerd.

avatar van notorious_kim
Onlangs deze voor 1 euro meegenomen uit de bart smit. Ik had er eigenlijk geen hoge verwachtingen bij, ik dacht dat het een flutfilmpje ging zijn.
Maar eigenlijk zit er een zeer tof verhaal in, dat zeer goed opgebouwd is, en je telkens weer geïnteresseerd maakt. Het is natuurlijk wel meer een kinder -en tienerkomedie, maar ik denk dat er voor ieder wat wils inzit.

De cast was goed, Christina Applegate zie ik sowieso al graag spelen, en in deze film zet ze echt een serieus goede rol neer. Ook de andere rollen werden goed ingevuld, wat er voor zorgde dat de personages zeer overtuigend overkwamen en dat de aandacht behouden werd.

De inbeeldzetting is iets minder, niet echt origineel, daar had meer ingezeten. Het scenario en de dialogen zijn wel goed uitgewerkt.

De film heeft me geboeid van begin tot einde, nergens heeft die feitelijk een afzwakking gekend. Het einde is natuurlijk wel zeer voorspelbaar, maar dat stoort niet. De film op zich is gewoon grappig en amusant om naar te kijken.

Zulke films laten natuurlijk niet echt een gevoel na als je gedaan hebt met kijken. Maar ik heb hem ervaren als een heel plezante film die mijn verwachtingen te boven gingen. En ik ben zeker dat ik hem nog meermaals zal bekijken in de toekomst.

7/10

avatar van mikey
Goed stukje kim.

Ik kende hem al van wel heel lang geleden en was overtuigd dat het een hele suffe en simplele film zou zijn. wat ik toen ook vond. Tja je bent wat jonger en dan wil je andere dingen zien...

Het viel me 100% mee. Het verhaal heeft niet zoveel te bieden maar de dialogen en het leuke spel van een uitstekende cast maken erg veel goed. De film is bijzonder positief van toon, her en der lekker cynisch plus het verhaal wordt zeer vlotjes en onderhoudend verteld. En prima ondersteund door het camerawerk trouwens. Dit soort films staat artistiek camerawerk altijd op de achtergrond en dat vind ik ook prima. Het gaat immers om de entertainment. Je wilt niet vermoeid worden door complexe beelden

Bijzonder leuk, maar wel met de nodige moraal. Hoort ook bij die tijd.

De mode dat werd gepresenteerd (de looks of the future), sloeg de plank heerlijk mis, zeg.

underrated, heb em 4 sterren gegeven. Leuke film met Christina die onwijs lekker in haar rol zit.

avatar van DiKKe_OsCaR
Veel te lage waardering hier op moviemeter. Best een leuke film. Heb hem daarnet op tv gezien en me geen seconde verveeld.

avatar van Legan
Een luchtige tienerkomedie met nog een tintje jaren '80 in mijn optiek. In theorie genoeg op aan te merken, maar toch erg onderhoudend. De grootste pluspunten zijn de cast (niet per se goed, maar wel aanstekelijk en enthousiasme) en daarnaast de dialogen (totaal niet de cheesyness bevattend welke ik had verwacht). Al met al leuk vermaak.

Een film die ik voor het eerst keek toen ik nog erg jong was. Inmiddels heb ik 'm al heel vaak gezien, hij komt af en toe eens voorbij op tv, en elke keer kijk ik weer.
Het is niet echt een ingewikkelde film, maar ik blijf het een heerlijke op-de-bank-met-een-zak-chips-film vinden..

avatar van lukkiemie
Best wel te genieten filmpje.

avatar van Metalfist
No rules. No curfews. No nagging. No pulse

Gisteren kwam ik tijdens het zappen juist bij het begin van deze film terecht. Ik had bijna terug weg gezapt ware het niet dat ik ineens Christina Applegate herkende.

Het verhaal van Don't Tell Mom the Babysitter's Dead is simpel en redelijk voorspelbaar maar daar zit juist de kracht van de film. Je weet dat het allemaal gaat goed komen maar je vraagt je in de loop van de film af hoe ze het gaan flikken. Het eind van de film waar ze heel hun huis moeten gaan opknappen om de presentatie te houden is dan ook wel vrij amusant. Er zitten natuurlijk een groot aantal onlogische zaken in de film (ze geraken het lijk kwijt in een doos die ze naar de politie sturen...) maar dat kan de pret niet deren.

Christina Applegate acteert sterk en is een genot om naar te zien. Coogan is zeer vermakelijk en zijn metamorfose is dan ook geweldig. Voor de rest speelden de jongere kinderen ook wel redelijk al waren ze soms echt wel irritant. Jayne Brook als Carolyn was trouwens ook niet echt denderend. Wat wel leuk is, is dat een aantal bekendere acteurs de revue passeren (David Duchovny, Lucy uit Twin Peaks, ...)

Tegen mijn verwachtingen in is Don't Tell Mom the Babysitter's Dead een leuke komedie geworden met een voorspelbaar maar leuk verhaaltje. Applegate acteert sterk en ook de rest lijkt er wel plezier in te hebben.

avatar van Esteban
Vermakelijk. Het verloop kon best boeien, maar in het scenario bleven heel wat kansen op komische situaties volkomen onbenut. Ondertussen hebben we dit wel vaker en bovenal strakker uitgewerkt gezien, op alle mogelijke vlakken.

Eigenlijk heb ik deze per vergissing bekeken. In het nostalgische gedeelte van m'n geheugen was de titel "Don't tell mom ..." onlosmakelijk verbonden met een andere film uit m'n jeugd. 'n Verhaal met een groep kinderen, waarvan ééntje een helm met vleugels heeft. En ook iets met een trucker met een haak. Daar had ik dus ook op gehoopt, helaas.

(krappe 3)

avatar van Mad Man Mundt
Esteban schreef:
'n Verhaal met een groep kinderen, waarvan ééntje een helm met vleugels heeft.

Dat is deze film.

avatar van Esteban
Juist! Thanks.

soufyan111
super gave film haha ik heb me doodgelachen hihi

Dick2008
Een film die ik nog nooit eerder heb gezien, hoewel die toch al heel vaak op tv is geweest, zelfs vroeger al, want het is toch al weer eentje uit 1991. Meer toeval ook dat ik hem nu pas bekijk, al komt het ook door het dvd ruilen. Beter laat dan nooit, zal ik dan maar zeggen.

Een film die veel grappige momenten kent, al worden die soms ook wel weer wat vergezeld van een sentimenteel ondertoontje. Christina Applegate doet het goed, ook weer eens wat anders dan Kelly Bundy en ze mag er wezen. De rest van de cast is ook prima, al vind ik Joanna Cassidy wel wat minder, want die is me toch wat te aardig tegen Applegate, terwijl ze tegen het andere meisje juist weer overdreven streng doet. De film gaat aan het einde ook wat achteruit, al is het slot toch wel weer goed gekozen.

Ik had deze film eerlijk gezegd in de floplijst verwacht, want dat is vaker zo met dit soort familiekomedies of hoe je het ook noemen wilt. Leuk en luchtig filmpje, om vaker te bekijken.
4.0

avatar van K. V.
Eens bekeken en terwijl 'k hem bekeek kwam alles terug.
Een leuke familiefilm met waarschijnlijk de tofste methode om ramen te kuisen
Geen film die 'k jaarlijks hoef terug te zien, maar om de zoveel jaar is hij zeker eens het bekijken waard.

avatar van bjerik76
zeker een leuke film, zeker als kind vond ik hem geweldig.
nu toch ook nog steeds vind ik het een mooie grappige film.

avatar van Filmkriebel
Ik dacht voor een flauwe tienerkomedie te gaan maar dit is zonder meer een gouden tip. Hoe is het mogelijk dat dit gemiddelde 2,31 is? En dan nog 600+ stemmen maar amper 50 berichten. Het is vooral om van te huilen als ik zie dat gedrochten als American Pie en Dazed and Confused een vol punt meer scoren op het gemiddelde.

Behalve dat Applegate veel haar op de schouders en armen heeft deze film weinig zwakke momenten. Applegate doet het spontaan, niet geforceerd en krijgt verantwoordelijkheidszin. Geen vervelende actrice hier. De overige personages omvatten een luie metalluisterende-weedrokende broer, een oversekste maar eindeloos sympathieke bazin, een bitchy secretaresse, een boyfriend die in clown dog kamionet rondrijdt en natuurlijk de paramilitair opgeleide babysitter die vlug van het scherm verdwijnt. Vooral een dikke plus voor de positieve feelgood sfeer die geschept wordt met jongeren die nillens willens hun zus toch steunen ondanks hun hatelijke gedrag eerder in de film.

Deze leuke komedie is doodeerlijk, verveelt nergens maar is bovenal zeer zwaar ondergewaardeerd.

Redelijke film waarin een alleenstaande moeder van vijf kinderen op vakantie gaat en een babysitter inhuurt. Een vermakelijke one-joke-movie waarin het vooral leuk is om te zien hoe het hoofdpersonage zich handhaaft in de volwassen wereld. Uiteraard totaal ongeloofwaardig en voorspelbaar, maar uiteindelijk wel leuk om te kijken.

Dit was destijds Christina Applegate eerste groot rol in film nadat ze zeer populair was geworden (vooral natuurlijk onder de jongens) als Kelly Bundy in de zeer populaire jaren 80/90 serie "Married with Children". Hoewel Christina Applegate het leuk en goed deed stelt deze tienerfilm wel enigszins teleur want veel stelt het allemaal niet voor en het is ook best een cliché verhaal. Verder viel er weinig te lachten en is het ook allemaal wat flauwtjes.

P.S. echt succesvol is Christina Applegate nooit geworden in de filmwereld en haar hoogtepunt in haar carrière was de serie "Married with Children".

Theunissen schreef:

Dat valt nog best mee, bovendien is ze nog steeds acterende dus kan nog altijd.

Christina Applegate - IMDb

Zoals je waarschijnlijk ziet, zijn dat bijna allemaal onbekende films die nooit de bioscoop hebben gehaald (rechtstreeks op TV of op Video/DVD). De films die wel bekend zijn (op een hand te tellen), daarin had ze vooral een klein rolletje (zoals Mars Attacks!). Oftewel ze is niet bepaald succesvol in de filmwereld.

Theunissen schreef:

Ik vind het toch fout om te schrijven "dat iemand nooit succesvol is geworden". Zo lang ze leeft en nog acteert, kan ze nog altijd wel succesvol worden.

Is toch niets fout aan, het is gewoon een feit. Gezien haar staat van dienst in de filmwereld (vooral B-films) en haar leeftijd (ze is al in de 40 en ze wordt er zeker niet mooier op) lijkt het een utopie dat ze ooit succesvol wordt in de filmwereld (daar heeft ze ook de kwaliteiten niet voor). Er zit ook eigenlijk niemand meer op haar te wachten en de naam Christina Applegate zal altijd verbonden zijn aan Kelly Bundy uit "Married with Children".

P.S. het komt overigens zeer vaak voor de acteurs en actrices die meespelen in series niet bepaald succesvol zijn in de filmwereld.

Ik ben het met vele mensen eens dat Christina Applegate haar naambekendheid altijd wel zal te danken hebben en blijven te danken hebben aan haar prachtige rol van Al Bundy's dochter in Married With Children.
Maar ook in deze prent (inmiddels ook al 22 jaar terug) doet het goed.
Het is een leuke prent en ze ziet er bovendien heel leuk uit.
Ik heb van deze film toch wel genoten, spijtig voor diegenen die het niet hebben gedaan, dat is dan voor hun eigen rekening.
Dat Applegate weinig heeft betekent in de filmwereld is een feit, maar wie heeft er buiten Ed O'Neill (Al Bundy) uit de befaamde TV-reeks wel enige betekenis gehad in de filmwereld?
Christina Applegate speelt nog steeds in films al zijn het dan niet altijd dé grote rollen, kan van de anderen uit de reeks niet worden gezegd !!

Theunissen schreef:

Voor iemand die uit een tv-serie komt heeft ze toch behoorlijk wat succes geboekt, toch behoorlijk wat in A-titels gespeeld er vergeleken met heel veel andere voormalige sitcomsterren heeft ze een betere carriere aan over gehouden dan de gemiddelde voormalige sitcom ster.
Behalve Woody Harrelson,Jennifer Aniston,Ryan Reynolds,Joseph Gordon-Levitt,Helen Hunt, Will Smith,Kevin James zal Applegate ook wel in de top 10 staan van de succesvolste carriere na een tv-serie (van de laatste 30 jaar).

Tarkus schreef:
Maar ook in deze prent (inmiddels ook al 22 jaar terug) doet het goed.
Het is een leuke prent en ze ziet er bovendien heel leuk uit.

Ik vind Katey Sagel de meest succesvolle na MWC.
zij verleent haar stem aan een grote tekenfilmreeks die nog steeds loopt (Futurama), speelt in de hit-serie: Sons of Anarchy en had een rol in de populaire sitcom: 8 Simple Rules...
Ed'Oneill heeft mazzel gehad dat men hem een rol gunde in Modern Family want behalve een paar bijrolletjes heeft hij weinig kunnen betekenen in de filmwereld.
De meest wrange van allemaal is dat de beste acteur uit MWC (David Faustino) het minste heeft bereikt na MWC en de minst getalenteerde (Applegate) het meeste heeft bereikt na MWC.

avatar van Waackx
Na herziening is het toch wel een tegenvaller, ik vond het vroeger een leuke film maar eigenlijk is het een wat teleurstellende komedie waarvan de makers met verhaal als dit meer kon uithalen op komediegebied.
Het personage die in de titel wordt vermeld gaat veels te snel dood, de onderlinge verhoudingen tussen haar en de kinderen kon je meer uithalen.
Of anders dat de kinderen thuis feest vieren of dat de buren/de politie komt checken en daar geestige situaties uit bedenken.
Maar nadat de babysitter overlijdt, wordt de film serieus en los van een paar scenes blijft die serieuze ondertoon.
Aan die modezaak en haar bazin wordt te veel tijd aan besteed en tegelijketijd krijgen de andere 4 kinderen te weinig screentime, het jongste dochtertje heeft helemaal geen eigen scene ofzo.
Op zich is het een leuke speelfilm met een goeie boodschap (neem verantwoordelijkheid, doe wat met je leven na je schooltijd) maar als komedie komt ie wat te kort.

hilarische film die ik super blijf vinden.al heel vaak gezien,maar hij blijft geweldig.

avatar van PEN15
ik zag deze vroeger vaak in de videotheken als een populaire tienerkomedie. Even dacht ik dat het ging over die kinderen tussen 4 en 17 jaar van wie de ouders lang van huis zijn en zij zich moeten zien te redden, waaronder uit handen blijven van de maffia die op jacht is naar 'n blootblad waarin belangrijke notities zijn geschreven en een van die kids heeft dat tijdschrift in bezit. Roept U maar als herkend wordt waar ik het over heb. Dat blijkt deze niet te zijn. In het begin zou het veelbelovend worden als de hoogbejaarde Sturak een ouderwets strenge strafkamp opvoeder lijkt te zijn. Haar overlijden gebeurt al heel erg vroeg in de film en nog niet eens op een leuke manier, maar ik snap dat dit bijzaak is voor het verhaal. Voor de rest zijn het vooral veel zaken die komen aanwaaien en telkens maar in het voordeel van Applegate werken, maar nauwelijks maakt dit het verhaal, dat best goed in elkaar zat, grappig en boeiend. De film begint inmiddels al aardig oud te worden. Dusdanig dat ik David Duchovny even niet meer herkende!

Als ik nog even mag meepraten over MWC bekendheden die het meest uit hun carriere wisten te slaan; die Katey Sagal heeft het nog een aantal maal geprobeerd als zangeres. Eerst als achtergrondzangeres en daarna met een paar albums. Dat ze kon zingen, valt snel op in Futurama als ze zingt als Leela. Betaald krijgen als stemacteur kan erg lucratief wezen. Ik gok op ongeveer $75.000 dat ze per aflevering kan vragen? En ze was niet echt een stemspecialiste. Ze deed voornamelijk haar echte stem, die niet meer weg te denken is voor Leela.

avatar van PEN15
Waar ik het over had was Adventures in Babysitting 1987 nota bene met datzelfde jochie, hij is één van de redenen waarom ik aan die film moest denken. Binnenkort maar eens kijken, heb er voor het fijne eighties gevoel veel zin in. Lang niet meer geizen, maar vond 'm vroeger al beter dan deze is.