• 11.256 nieuwsartikelen
  • 9.023.503 stemmen

Whoever Slew Auntie Roo? (1971)

Horror / Thriller | 91 minuten

Genre: Horror / Thriller

Alternatieve titel: Who Slew Auntie Roo?

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Curtis Harrington

Met onder meer: Shelley Winters, Mark Lester en Chloe Franks

Gesproken taal: Engels

Plot Whoever Slew Auntie Roo?

"She's Taking a STAB at Motherhood!"

Voor de kinderen en het personeel van het weeshuis is Auntie Roo (Winters) een vriendelijke Amerikaanse weduwe, die elk jaar erg gezellige kerstpartijtjes geeft in haar huis. Maar eigenlijk is ze een zwaar gestoorde vrouw die de gemummificeerde resten van haar dochtertje op de zolder bewaart. Als een klein weesmeisje (Franks) op één van haar kerstpartijtjes komt, wordt ze herinnerd aan haar dochter en houdt ze het meisje gevangen op de zolder. Niemand gelooft haar broer, Christopher (Lester), als deze vertelt wat er is gebeurd.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Mrs. Forrest

Christopher Coombs

Katy Coombs

Police Insp. Willoughby

Mr. Harrison, The Pigman

avatar van niethie

niethie

Leuke horror variant op het Hansel and Gretel verhaal met een erg over de top rol van Winters. Verder een erg vermakelijk en redelijk sfeervol filmpje (niets mis mee).

3 sterren

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Suspensevolle Shelley.

Zij speelt een belangrijke factor in dit sfeervolle griezelverhaal. Als de labiele Auntie Roo jaagt ze kindertjes en kijkers de stuipen op het lijf in deze 'Hans en Grietje' voor volwassenen.

Zeer goed.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Theatrale oldschool suspense. Dit subgenre staat gekend als psycho-biddy en mengt elementen van drama, thriller en horror. Whatever Happened tot Baby Jane? met Bette Davis is één van de bekendste en eerste psycho-biddies.

Auntie Roo is een sinister kerstsprookje waarbij een gestoorde eenzame vrouw twee kinderen in haar huis opsluit . Zeker de lange scène in de keuken waarbij de jongen Christopher telkens hout moet gaan halen is meesterlijk opgebouwd. De sfeer vond ik meer dan geslaagd. Een leuke film, die echter wel flink gedateerd is.

avatar van clubsport

clubsport

Ben ik de enige die hier eigenlijk een erg tragisch verhaal in zien , en van kinderen die toch niet zo onschuldig zijn als ze lijken .
Tuurlijk is er het hans en grietje misverstand waar de jongen van overtuigd is zeker nadat hij getuige is van
het kindlijkje in huis waarvan hij natuurlijk niet weet dat het haar overleden dochtertje is

avatar van joolstein

joolstein

Deze film valt onder Grande Dame Guignol (Psycho-biddy), een subgenre dat domineerde in de late jaren '60 en '70 en waarin prominente actrices van middelbare leeftijd in sinistere situaties geraken. Regisseur Curtis Harrington werkte hier dan ook samen met Shelley Winters. Geen van de films in het 'Grand Dame'-genre is noodzakelijkerwijs angstaanjagend. Deze gaat, in tegenstelling tot echte angsten, meer over verlies en obsessie. De film bevat veel verwijzingen naar het verhaal van Hans en Grietje,(Mevrouw Forrest (Winters) woont in 'het peperkoekhuis') dat op zijn beurt weer de basis vormt voor de waan van Christopher. Vreemde is dat de film en de titel een beetje impliceren dat tante Roo hier de slechterik is maar of dat aan het einde van de film echt zo is, is helemaal geen vaststaand feit! De film is best een fijne kerst-horror om zo rond de feestdagen te kijken met het hele gezin.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Het lijkt een beetje een familiefilm met horrorelementen. Veel verwijzingen naar het sprookje van Hans en Grietje. Auntie Roo heeft een zolder die ik graag een bezoekje zou brengen. Aangename verrassing met een verrassend sinister en tragisch slot. Zijn de kinderen wel zo onschuldig als ze lijken?

avatar van shrink

shrink

• 2002 berichten

Aardig verhaal. Het is nergens eng, maar het kijkt wel fijn weg. Verhaaltje zit goed in elkaar.

avatar van Woland

Woland

Best vermakelijk. Echt horror of eng is het niet, maar wel prima gemaakte film over de labiele oude dame Auntie Roo die een aantal kindertjes danwel een thuis biedt, danwel ontvoert. Shelley Winters doet het prima al is het wat theatraal, en het doet zoals eerder al genoemd wel wat denken aan zowel Whatever Happened to Baby Jane? (bekende actrice speelt psychisch instabiele oude dame) als ook Hans en Grietje. Wat oubollig, wel leuk.