Wong Ka Si Sei IV: Sik Gik Sing Yan (1989)

Alternatieve titels: Huang Jia Shi Jie Zhi IV: Zhi Ji Zheng Ren | In the Line of Duty 4 | Witness

Hongkong
Actie

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Cynthia Kahn, Donnie Yen en Michael Wong

Wanneer een Chinese havenarbeider per toeval in bezit komt van bewijzen dat de CIA verantwoordelijk is voor grootscheepse transporten van drugs, wordt hij het doelwit van moordaanslagen. Wanneer hij op de vlucht slaat naar Hong Kong, achterna gezeten door een leger huurmoordenaars, krijgt hij hulp uit onverwachte hoek.

avatar van You_bastard
Donnie Yen kicks ass. Jammer dat hele kleine rolletjes krijgt in Highlander 3 en Blade 2.

avatar van YuLaw16
Een van de beste martial arts films ooit gemaakt. Tzegt genoeg 4.5/5

avatar van sinterklaas
Beetje een standaard vermakelijke vechtfilm. Niet meer, niet minder. Verhaal is zo dun als stront maar dat maakt voor deze films ook zowat niks uit. Vele actiescenes en vechtscenes zagen er ook wel redelijk uit maar de acteurs hebben soms nog wel een irritante manier van grappig willen zijn. Ook erg absurd dat iedereen (zelfs blanken en negers) vloeiend Chinees praten.

Maar verder is dit wel vermakelijk voor een keer.

avatar van Ramon K
Ook erg absurd dat iedereen (zelfs blanken en negers) vloeiend Chinees praten.

Niet absurder dan in Hollywoodfilms lijkt me, waar iedereen (ook negers, Aziaten en Europeanen) vloeiend Engels spreekt.

Amusant filmpje!

Redelijk.

Wat deze voor heeft op genregenoten is dat er eigenlijk continue geknokt wordt. Meestal zijn dit soort filmpjes 1 uur saaiheid en 30 minuten actie, deze film zit echt volgestouwd met actiescenes.

Niveau van de actie is aardig, hoewel het nooit echt superhoogstaand wordt. Iets wat ik toch wel hoop bij een Yuen film. Zit best leuk knok- en stuntwerk bij, maar de choreografieën zijn niet altijd even leuk of origineel.

Verder erg standaard verhaaltje, feit dat de helft van de personages Chinees gedubd is stoorde mij toch ook wel een beetje. Gewoon niet doen zoiets.

Verder leuk om Yen weer een keer aan het werk te zien, toch jammer dat hij samen met Yuen niet meer gemaakt heeft. Heeft zo toch een deel van z'n carriere verkloot. Gelukkig wel weer op het goeie pad de laatste paar jaar.

Leuk om een keertje gezien te hebben, vermaken doet het zeker, maar echt goed is het nu ook weer niet.

Edit: die 18+ aanduiding

avatar van Insignificance
Dat gedub is inderdaad spijtig. Ziet er ook niet uit.

Verder niet lullen, maar poetsen. Verhaal is bijzaak, Yuen gaat in razend tempo van ene na de andere clash. Misschien maar beter ook, want verder heeft het niet zoveel om de hakken. Grapjes blijven ook problematisch.

Film heeft wel een lekker foute eighties action-vibe, ook qua muziek. Donnie Yen, hier -heel handig- Donnie Yan genaamd, is een plus, net als het gevecht op het dak. Jammer dat het inmiddels nogal brak en gammel oogt.