• 11.216 nieuwsartikelen
  • 9.019.922 stemmen

Wong Ga Si Je IV: Jik Gik Jing Yan (1989)

Actie | 90 minuten

Genre: Actie

Alternatieve titels: Huang Jia Shi Jie Zhi IV: Zhi Ji Zheng Ren / In the Line of Duty 4 / Witness / In the Line of Duty IV / In the Line of Duty / 皇家師姐Ⅳ 直擊證人

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Woo-Ping Yuen

Met onder meer: Cynthia Khan, Donnie Yen en Michael Wong

Gesproken taal: Kantonees

Plot Wong Ga Si Je IV: Jik Gik Jing Yan

Wanneer een Chinese havenarbeider per toeval in bezit komt van bewijzen dat de CIA verantwoordelijk is voor grootscheepse transporten van drugs, wordt hij het doelwit van moordaanslagen. Wanneer hij op de vlucht slaat naar Hong Kong, achterna gezeten door een leger huurmoordenaars, krijgt hij hulp uit onverwachte hoek.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Insp Rachel Yeung Lai-Ching

Fighter on Motorbike

Alle Media

avatar van You_bastard

You_bastard

Donnie Yen kicks ass. Jammer dat hele kleine rolletjes krijgt in Highlander 3 en Blade 2.

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Een van de beste martial arts films ooit gemaakt. Tzegt genoeg 4.5/5

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Beetje een standaard vermakelijke vechtfilm. Niet meer, niet minder. Verhaal is zo dun als stront maar dat maakt voor deze films ook zowat niks uit. Vele actiescenes en vechtscenes zagen er ook wel redelijk uit maar de acteurs hebben soms nog wel een irritante manier van grappig willen zijn. Ook erg absurd dat iedereen (zelfs blanken en negers) vloeiend Chinees praten.

Maar verder is dit wel vermakelijk voor een keer.

avatar van Ramon K

Ramon K

Ook erg absurd dat iedereen (zelfs blanken en negers) vloeiend Chinees praten.

Niet absurder dan in Hollywoodfilms lijkt me, waar iedereen (ook negers, Aziaten en Europeanen) vloeiend Engels spreekt.

Amusant filmpje!

Onderhond

• 12044 stemmen

Redelijk.

Wat deze voor heeft op genregenoten is dat er eigenlijk continue geknokt wordt. Meestal zijn dit soort filmpjes 1 uur saaiheid en 30 minuten actie, deze film zit echt volgestouwd met actiescenes.

Niveau van de actie is aardig, hoewel het nooit echt superhoogstaand wordt. Iets wat ik toch wel hoop bij een Yuen film. Zit best leuk knok- en stuntwerk bij, maar de choreografieën zijn niet altijd even leuk of origineel.

Verder erg standaard verhaaltje, feit dat de helft van de personages Chinees gedubd is stoorde mij toch ook wel een beetje. Gewoon niet doen zoiets.

Verder leuk om Yen weer een keer aan het werk te zien, toch jammer dat hij samen met Yuen niet meer gemaakt heeft. Heeft zo toch een deel van z'n carriere verkloot. Gelukkig wel weer op het goeie pad de laatste paar jaar.

Leuk om een keertje gezien te hebben, vermaken doet het zeker, maar echt goed is het nu ook weer niet.

Edit: die 18+ aanduiding

avatar van Insignificance

Insignificance

Dat gedub is inderdaad spijtig. Ziet er ook niet uit.

Verder niet lullen, maar poetsen. Verhaal is bijzaak, Yuen gaat in razend tempo van ene na de andere clash. Misschien maar beter ook, want verder heeft het niet zoveel om de hakken. Grapjes blijven ook problematisch.

Film heeft wel een lekker foute eighties action-vibe, ook qua muziek. Donnie Yen, hier -heel handig- Donnie Yan genaamd, is een plus, net als het gevecht op het dak. Jammer dat het inmiddels nogal brak en gammel oogt.

avatar van mister blonde

mister blonde

Minder goed inderdaad dan het betere werk van Yuen Woo Ping. Maar wat een tempo gedurende de hele speelduur en ook nog eens veel variatie in de actie. Toch wel erg tof filmpje.

Die in the line of duty films, staan los van elkaar toch?

avatar van frolunda

frolunda

Na Yes, Madam (1985), Royal Warriors (1986) en In the Line of Duty III ; Force of the Dragon (1988) is dit de vierde film in de uit Hong Kong afkomstige In the Line of Duty reeks, en de tweede met Cynthia Khan in de hoofdrol. Deze soort van franchise stond ook wel bekend als het 'Girls with Guns' genre omdat elke film in de serie een vrouw als 'lead' had. In de eerste twee was die voor Michelle Yeoh, en nu dus voor de Taiwanese actrice Cynthia Khan die hierna nog in veel gelijksoortige actie flicks zou spelen. Hoeveel films de reeks uiteindelijk telt is me niet helemaal duidelijk. Na deze, in 1989 (prima) door Woo-Ping Yuen ( die hiervoor eerder al verantwoordelijk was voor Martial Arts klassiekers als Snake in the Eagle's Shadow (1978), Drunken Master (1978) en Magnificent Butcher (1979)) geregisseerde film zijn er in ieder geval nog drie officiële vervolgen, allemaal met Cynthia Khan in de hoofdrol. Ook zijn geloof ik de eerste twee delen pas later hertiteld en in de reeks opgenomen.

Maar goed terug naar In the Line of Duty IV : Witness (Wong Ga Si Je IV: Jik Gik Jing Yan) uit 1989 met, zoals al eerder gezegd Cynthia Khan als belangrijkste actrice, die hier een Chinees/Amerikaanse rechercheur speelt die samen met haar collega's een internationale drugsbende op het spoor is. Één van die collega's wordt gespeeld door Donnie Yen die hier nog aan het begin van zijn carrière stond. Andere rollen zijn er onder meer voor Michael Wong, Michael Woods en Yat-Chor Yuen. Die laatste heeft een leuke rol als havenarbeider die bij toeval betrokken raakt bij de strijd tussen politie en criminelen, zo flink in de problemen komt en beide fracties achter zich aan krijgt. Het verder vrij eenvoudige verhaal begint in de Verenigde Staten en verplaatst zich daarna naar Hong Kong. Dit alles gaat gepaard met een overvloed aan Martial Arts actie en schietpartijen waarbij vooral de ambulance- en motorachtervolgingsscene eruit springen. Iets waarin Yen en Khan uiteraard excelleren.

Dit alles levert een heerlijke no nonsens film op met behoorlijk wat plot holes maar die doen nauwelijks afbreuk aan het geheel. Sterker nog In the Line of Duty IV ; Witness wordt er alleen maar genietbaarder door. De vlotte regie van Woo-Ping Yuen doet de rest.

Onbetwiste aanrader in het genre.