Vinterkyss (2005)

Alternatieve titel: Kissed by Winter

Noorwegen

geregisseerd door Sara Johnsen
met Annika Hallin, Kristoffer Joner en Luis Engebrigtsen Bye

Victoria, een arts uit Stockholm die na het plotse overlijden van haar zoon behept raakt met een door haar man aangepraat schuldgevoel, trekt naar een afgelegen Noors plaatsje. Als daar een jongen dood wordt aangetroffen, doet de politie de zaak af als een spijtig ongeval met een sneeuwruimer. Victoria is niet onder de indruk van deze te snelle conclusie en trekt zelf op onderzoek uit. Ze ontmoet de ouders van het kind en ook de bestuurder van de sneeuwruimer en raakt zo betrokken partij in een ingewikkeld kluwen dat ook Victoria's demonen oproept.

Ingehouden over het algemeen, maar dat maakt emotie alleen maar verfijnder.

Geen glamour, geen lekkere-dingen film. Dus moeten er goed gewerkt worden en dat is ook het geval.

Verhaal gaat langzaam open, maar er is genoeg aan te beleven.

Veel sneeuw, dat wel...