Vildspor (1998)

Denemarken / IJsland
Thriller / Drama

geregisseerd door Simon Staho
met Nikolaj Coster-Waldau, Mads Mikkelsen en Nukâka

Ossy en Jimmy zijn oude jeugdvrienden uit Kopenhagen. Jimmy woont inmiddels al een tijdje in IJsland waar hij een gezin gesticht heeft. Op een dag komt Ossy hem onverwacht opzoeken. Dit zorgt voor een wrede verstoring van Jimmy's nieuwe leven.

avatar van narva77
Dit is toch die film waarin een van die gasten nog aan de drugs zit, en waarin ook een sportvliegtuigje wordt opgeknapt? Yep, ook gezien.

avatar van Zavo
Ja, hij was ooit op tv in Nederland.

avatar van Mads Smikkelsen
Eindelijk vandaag gezien, nu heb ik alles van Mads Mikkelsen gezien he he. vond de film trouwens niet verkeerd.

avatar van Movie-Addicted
Dit is ook zo een beetje de laatste film die ik met Mikkelsen (tot nu toe) heb gezien. Wederom weer een heerlijk filmpje!

*3.5

avatar van Sergio Leone
Onderhoudend.

Vildspor hinkt een beetje op verschillende genres: thriller, misdaad, drama, een vleugje romantiek zelfs, ... Hoewel het eindresultaat rechtdoorzee is mis ik de emotionele punch die deze film had kunnen/ moeten hebben.

Met Mads Mikkelsen en Nikolaj Coster-Waldau beschikt Vildspor over twee acteerkanonnen. Ik zie ze allebei graag bezig en dan is het hier genieten geblazen, want beiden zetten sterke prestaties neer. In het begin lijkt Mikkelsen de show te stelen, maar Coster-Waldau moet niet onderdoen, zeker niet gezien het verloop van zijn personage.

Een minpunt is het visuele luik, dat gewoon lelijk is. Een gelikt eindresultaat had ik weliswaar niet verwacht, maar een mooi shot had er af en toe wel ingemogen. Veel bijzonders biedt deze film dan ook niet, behalve de twee hoofdrolspelers.

Kleine 3,5

In deze spannende thriller werd vooral bijzonder goed geacteerd (een ijzersterke cast). Het dramatische verhaal, met onder meer de ingrediënten eenzaamheid, pijn en angst om te sterven, over verzwegen gebeurtenissen uit het verleden en het dilemma te kiezen voor je gezin of een oude vriend wordt intrigerend gebracht, maar is zo nu en dan ook onevenwichtig. Het decor van IJsland is supermooi en maakte het verhaal intenser.