Volver (2006)

Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Penélope Cruz, Carmen Maura en Lola Dueñas

Als de partner van Raimunda op merkwaardige wijze overlijdt, neemt haar leven een drastische wending. Ze probeert dit geheim te houden voor haar omgeving, maar dat levert alleen maar verwarring en misverstanden op. Toch probeert Raimunda uit alle macht haar gewone leven vol te houden. Haar verleden laat haar echter niet met rust, bovendien gaat het gerucht de ronde dat haar overleden moeder aan verscheidene mensen verschenen is. Een verhaal van drie generaties vrouwen die de oostenwind, vuur, waanzin en zelfs de dood overleven dankzij hun goedheid, hun leugens en hun grenzeloze levendigheid.

• Vanaf 12 september in de bioscoop (re-release)

avatar van josseheijmen
Thanx kos

speranza
josseheijmen schreef:
Wat kan ik in hemelsnaam over Penélope zeggen? Alle beschrijvingen doen haar tekort. Quiero-te P.

speranza
Penélope Cruz spat van het scherm af. Ze is een bijzonder lekker snoepje.

... en ze kan ook nog acteren .... zeker in deze film. Absolute topfilm.

Geweldige film.

Eerst beginnen om een lofzang te zingen voor Penelope Cruz. Wat een mooie vrouw is het toch, met een hele sensuele uitstraling en in deze film pronkt ze ook behoorlijk met haar imposante decolleté. Maar Cruz is veel meer dan een mooie vrouw, en ik doe haar niet graag tekort.

Ze acteert weer geweldig. Vol bezieling en overtuiging. Ze valt vooral op in de emotionele momenten, wat weet zij die emotie goed in de huiskamer over te brengen. Heerlijk om getuige te zijn van de dagelijkse beslommeringen van Raimunda, Cruz tovert dit personage tot leven, heerlijk om samen met Raimunda te lachen, te huilen en mee te voelen. Cruz bewijst hier maar weer eens waarom zij mijn één na meest favoriete actrice is.

Ook de charme van het hele Spaanse leven komt heel goed tot uiting. De laidback filosofie van de Spaanse mens, het eindeloos lullen over alles en niets. Ook het hele komische aspect is ook typisch Spaans, vooral kenmerkend door Cruz die af en toe heerlijk venijnig snauwerig uit de hoek komt.

Ook naar het einde toe waar je Raimunda echt leert kennen is aandoenlijk en ontroerend. Ook haar moeder weet zich hier een grote rol van betekenis te verschaffen. Aandoenlijk hoe ze "beter laat dan nooit" actie onderneemt tegen haar tirannieke man, . Ik heb altijd wel een zwak voor dit soort acties van ouders, erg mooie scene ook op dat bankje.

Ik ben overtuigt, overdonderd. Een film die mij een warm gevoel geeft en ook de kans geeft om te duiken in de cultuur waar mijn roots liggen. Hele mooie film en één van de meest aandoenlijke films die ik ooit heb gezien.

. ik ga hem ook maar eens kopen. Deze film kun je heel vaak kijken volgens mij.

avatar van Naomi Watts
Dat kan ik nu bevestigen kos. Nu net een week later weer gezien en het blijft werkelijk genieten. Ik kan alleen al leven op die heerlijke sfeer . Volgens mij nog dubbel zo lekker om deze te kijken op een zwoele zomeravond. Gauw kopen dus.

avatar van Legan
Volver was zonder twijfel een hele hele lange zit. Het verhaal is gewoon totaal oninteressant, net als de personages en de situaties. Ook cinematografisch en qua kleurgebruik slaapverwekkend. Het kost mij al moeite om er überhaupt iets over te schrijven. In ieder geval denk ik dat ik Almodóvar maar even voor gezien hou.

avatar van josseheijmen
Wat jammer Legan!

Laat hem toch niet links liggen ...

avatar van JellyEye
Lang naar uitgekeken, nu eindelijk gezien. Penélope Cruz op haar best in Volver. Wat kan die vrouw acteren zeg! En daarnaast is ze natuurlijk een plaatje in deze film. De film komt goed opgang door een origineel plot. Het spaanse leven, de interessante rollen en de mooie beelden leveren je een aangename 2 uur. Niet baanbrekend, maar toch een hele plezierige zit.

avatar van Vinokourov
Dit was erg oke, interessant kleurrijk drama. Alleen jammer dat er geplaybackt wordt door overduidelijk iemand anders, wanneer Penelope Cruz opeens gaat zingen . Daarentegen toch ook wel wat leuke shots van haar gezien.

avatar van je80roen
Zeker wel een aardig film, maar ook niet echt bijzonder. Plot was wel aardig dat ze je eerst laten denken dat moeder dood is en een geest is, maar dat blijkt dat ze onderduikt omdat ze mensen vermoord heeft Maar toch werd ik niet echt meegesleept doot het verhaal.

avatar van DVD-T
Mijn eerste Almodóvar, en die is zeker goed bevallen.

Volver is een film die wat zware onderwerpen aansnijd, maar het over het geheel toch wel lekker luchtig houd. De humor vond ik echter niet altijd even goed werken, maar werd nergens echt storend. De zwaardere onderwerpen zijn best interessant om te volgen, alleen duurt de film gewoon net iets te lang en verdwijnt je aandacht op het laats wel een beetje. Het blijft maar doorgaan. Visueel ziet het er erg mooi uit. Goed gebruik van kleuren, en erg mooie shots. Cruz acteert er werkelijk op los, en laat heel wat moois zien. Ook de rest van de cast doet het erg leuk. Best benieuwd naar meer van deze regisseur.

avatar van (R)filmmaker007
DVD-T schreef:
Mijn eerste Almodóvar, en die is zeker goed bevallen.

Ook mijn 1ste Almodovar, en ook goed bevallen!
ik heb zijn andere werken bekeken en ik volver nog altijd de beste
nu wil ik natuurlijk zijn nieuwste ook gaan zien.

het is geweldig hoe P. almodovar een zwaar onderwerp zo luchtig weet te brengen. Bij zijn vorige werken is dit net niet zo luchtig

eh wat was nou de moraal van dit lang slepende verhaal een korte lijst van dingen

1 de dochter van de overleden vrouw wist op het laatst nog niks

2 wat er met het restaurant gebeurt is onduidelijk

3 het is een vreselijke meisje meisje film

braak

gmx
Vond 'm toch wel een stukkie minder dan "Vicky Christina Barcelona". True, Penelope spettert van het scherm af maar ik vond dat de film naar mijn smaak IETS te veel op haar lekkere voorgevel rust. Beetje goedkoop scoren is dat toch wel, had eerlijk gezegd niet verwacht dat Almodóvar hier voor zou vallen.

Verder paar ongeloofwaardige dingetjes in het script en het overduidelijke playbacken van Penelope was toch wel een smetje op haar verder zeer overtuigende acteerprestatie.

Desalniettemin, prima film.

3.5 *

Deewee
Misschien niet de meest 'interessante' film van Almodóvar, maar toch is Volver een van mijn persoonlijke favorieten. Minder eigenzinnig misschien, maar toch, de dialogen, humor, acteerprestaties... En natuurlijk ziet de film betreft het visuele aspect er ook weer goed uit.

speranza schreef:
Penélope Cruz spat van het scherm af. Ze is een bijzonder lekker snoepje.

ga ik volledig mee akkoord

laundromat
Checken mensen!

Hable con mi Madre!

Lekkere film weer van Almodóvar, met Penélope Cruz als stralend middelpunt!
En Lola Dueñas, die haar zus Sole(dad) speelt, ken ik dan weer uit "Mar Adentro" en "Hable Con Ella".
Alleen vond ik het einde wel erg onverwacht eigenlijk.
Ik vermoed dat het volgende gebeurt, maar ik weet het niet zeker:
Ik denk dat Irene (de moeder van Raimunda en Sole) de terminaal zieke Agustina die kanker heeft, een dodelijk spuitje gaat geven, zodat Agustina op een rustige en humane wijze kan sterven. Een soort euthanasie dus! Dat zou wel een mooi einde zijn vind ik persoonlijk.
Wie denkt dit ook? Of wie denkt dat er iets anders gaat gebeuren?

avatar van Naomi Watts
Precies mijn bevinding. Lijkt me het meest plausibele en voor mij persoonlijk ook het meest bevredigende einde. Ook doet irene dit natuurlijk om dat ze vindt dat ze dit Agustina verschuldigt is omdat ze haar moeder vermoord heeft. Dit is Irene's manier om met zichzelf in het reine te komen, haar boetedoening.

avatar van narva77
Ik ben dus gelukkig niet de enige die dat denkt. Best wel geniaal eigenlijk, mooi einde!
Dan heb ik óók vrede met het onverwachte einde!

Geweldig! Zoals Pedro Almodór meestal is.

Voor mij is deze film een homage aan de kracht van vrouwen.

avatar van JDSsmetje
Het begin met de moord op de vader en dergelijke was zeer boeiend maar vanaf Carmen Maura erbij komt verminderd het medeleven en dus ook het kijkgenot aanzienlijk. Jammer, want Penépole Cruz bewijst zichzelf.

avatar van missl
Ik vond de humor er niet echt in terug maar wat een mooi verhaal. Het grijpt je en blijft interessant. Hangt een lekkere sfeer en natuurlijk is dat spaans ook fijn om naar te luisteren. Normaal ben ik geen fan van Cruz maar in deze film doet ze het prima net als de anderen overigens.

avatar van Metalfist
Mijn eerste Almodóvar

Volver was een film die al lang op mijn verlanglijstje stond maar het was er nooit van gekomen om hem eigenlijk effectief te kopen. Ook had ik mijn twijfels of Almodóvar wel mijn soort regisseur was. Nu kwam de film een hele tijd geleden op televisie dus heb ik hem natuurlijk opgenomen. Gisteravond was het dan eindelijk tijd om hem eens op te zetten.

Volver is me dan ook echt goed bevallen. De thema's lijken op het eerste zicht vrij zwaar (incest, pedofilie, moord, ...) maar Almodóvar brengt dit uitermate luchtig en humoristisch. Ik wist in de eerste plaats totaal niet waar de film over ging, Cruz was voor mij al genoeg om mijn interesse te wekken, en dat is maar goed ook. Almodóvar slaagt erin om vanaf zijn openingsscène waar Raimunda samen met haar dochter het graf van haar ouders komt proper maken de kijker mee te trekken en pas weer los te laten als de aftiteling over het scherm rolt. Het wordt allemaal met de losse hand en uitermate luchtig gebracht en juist hierdoor vielen de plottwists me zwaarder. Voor andere mensen zal het misschien voorspelbaar zijn geweest maar ik zag het niet aankomen dat de moeder effectief nog leefde, ik dacht dat ze de psychische toer op gingen, maar al helemaal niet dat Raimunda zelf bepoteld werd door haar vader en dat haar dochter tegelijkertijd haar zuster is. Uiteindelijk komen ook alle details mooi bijeen en zat ik echt bijzonder geamuseerd naar de film te kijken. Ik ben er vrij zeker van dat er nog meer Almodóvars zullen volgen. Er is wel één minpuntje en dat is de titeltrack die ergens in het midden van de film zit. Op zich een mooi nummer maar het had beter tot zijn recht gekomen mocht Cruz het effectief zelf hebben gezongen.

Waar ik gisteren nog de Italiaanse film roemde om zijn overdreven gebaren en luidruchtige dialogen moet de Spaanse film daar zeker niet onder voor doen. Het is gewoon heerlijk om te zien hoe de dialogen in de eerste plaats op niets uitdraaien maar dan toch nog door Cruz een heerlijk fel tintje krijgen. Ook het kleurgebruik is uitermate mooi en Almodóvar heeft een sterk oog voor mooie en ongebruikelijke shots.

De reden dat ik oorspronkelijk Volver wou zien was voor de rol van Penélope Cruz. Ze wisselt vaak nogal wat van niveau maar over het algemeen neigt ze toch naar de betere kant. Met Volver doet ze de balans helemaal naar de juiste kant overslaan. Ze ziet er prachtig uit en waar ik me meestal wat stoorde aan haar Engels is hier natuurlijk helemaal geen sprake meer van maar komt haar accent eindelijk eens tot haar recht. Het is een behoorlijk imposante vrouw en een waar genot om naar te kijken. Cruz is overduidelijk de ster van de film maar de rest van de vrouwelijke cast moet vast en zeker niet onderdoen. Carmen Maura zorgt vooral voor het luchtige in de film door haar constante verstoppertje maar Lola Dueñas en Yohana Cobo zijn ook gewoon uitstekend als zuster en dochter. Ik heb sowieso eigenlijk al een zwak voor dit soort familie epossen.

Eerste Almodóvar en het is direct een sterke film. Als Atame, die ik hier ook nog opgenomen heb liggen, me nu ook nog bevalt dan wordt het toch eens tijd voor eens te zien voor een box set of iets dergelijks. Cruz zit in haar beste rol die ik tot nu toe heb gezien maar ook de andere cast is uitstekend. Almodóvar zorgt voor een aantal mooie shots, inclusief meermaals Cruz haar decolleté maar ook voor een mooi kleurgebruik. Het luchtige sfeertje doet de film naar een iets hoger niveau stijgen.

Dikke 4*

laundromat
@ Metalfist, in de 1e plaats: gefeliciteerd met je 1e Almodóvar! Heb er veel gezien, ben fan. Zijn nog aantal die ik moet zien (heb Atame ook opgenomen).

Heb je recensie met plezier gelezen. En de 1e keer zag ik ook niets aankomen hoor!

Hoop dat meer je bevallen. Almodóvar gebruikt verschillende thema's, ik weet niet of allen je aanspreken; transseksualiteit en homoseksualiteit, katholicisme (Mala Educación, La (2004). Gewoon checken

avatar van Metalfist
Ik heb hier ook nog denk ik Hable Con Ella liggen dus ik ben benieuwd, in ieder geval bedankt voor het compliment!

Metalfist schreef:
Mijn eerste Almodóvar

Grappig, aangezien je uit Vlaanderen komt!
Gisteravond kwam namelijk "¡Átame!" ("Tie Me Up! Tie Me Down!") op Canvas! Niet gezien?