Volver (2006)

Spanje
Drama / Komedie

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Penélope Cruz, Carmen Maura en Lola Dueñas

Als de partner van Raimunda op merkwaardige wijze overlijdt, neemt haar leven een drastische wending. Ze probeert dit geheim te houden voor haar omgeving, maar dat levert alleen maar verwarring en misverstanden op. Toch probeert Raimunda uit alle macht haar gewone leven vol te houden. Haar verleden laat haar echter niet met rust, bovendien gaat het gerucht de ronde dat haar overleden moeder aan verscheidene mensen verschenen is. Een verhaal van drie generaties vrouwen die de oostenwind, vuur, waanzin en zelfs de dood overleven dankzij hun goedheid, hun leugens en hun grenzeloze levendigheid.

• Vanaf 12 september in de bioscoop (re-release)
avatar van manic
1 maart officieel op dvd (A-film) al zou ik zweren dat 'ie al maanden geleden voor 20 euro bij de frs lag. Vreemd genoeg is deze release met 5.1 track en niet met DTS zoals de regio 3 versie.

avatar van Ajax&Filmfreak
heb alleen zn laatste 4 films gezien, vond deze het lekkerst wegkijken.

Vind het niet zo'n goede film eigenlijk. Erg ongeloofwaardig, maar dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Moet zeggen dat ik en degene die met mij meekeken er erg laat achter kwamen dat die moeder geen geest was maar gewoon een mens van vlees en bloed. En dat ze dus niet dood was. Wel 'mooi' opgelost aan het eind, maar het lijkt net of Almódovar zich te diep in de nesten had gewerkt en even snel een einde nodig had. T spel van Cruz is natuurlijk wel top, maar ik had meer verwacht van de regisseur...

avatar van BlueJudaskiss
Mijn 5e Almodovar, en het torenhoge niveau van de vorige films werd bij lange na niet gehaald. Ik doe het maar even heel simpel af als een vrouwenfilm pür sang: het deed me totaal niets. En waarom hebben liedjes uit dat gebied altijd van die vage teksten die - als je er over na denkt - eigenlijk nergens op slaan? 2,5*

avatar van Freud
Dat komt omdat je er niet over mag nadenken, je moet ze aanvoelen .

avatar van Ché Cliché
Prachtige film met een briljante Penelope Cruz in mijn ogen. De manier van filmen is heerlijk 'ouderwets', terwijl het gebruik van kleur mij doet genieten. Ik vind het een prachtige film. het is pas mijn eerste Almodóvar, maar anderen zullen rap volgen. Prachtig zeg. 4 sterren.

Zeker geen slechte film, met een leuk verhaal dat vaak grappige situaties oplevert. Desondanks vind ik wel dat er wat meer had mogen gebeuren in de film, en het einde was voor mij een teleurstelling. Toch 3* waard.

Best aardige film, hoewel niet heel meeslepend.
Het einde was te rommelig, toch 3*.

avatar van Haarborstel
nietdatdus schreef:
Best aardige film, hoewel niet heel meeslepend. Het einde was te rommelig, toch 3*.

Ik kan me hier goed in vinden. Met hoge verwachtingen heb ik naar deze film van Pedro Almodovar uitgekeken, maar het heeft me niet kunnen ontroeren.

avatar van ralfsjam
dacht dat ik al iets geschreven had over deze film... maar niet dus.
voor de 2e keer gekeken, en wederom zeer genoten! leuk verhaal, goed acteerwerk en mooie muziek. aanradertje 4

ik vondt de film maar niets. is ook niet echt een komedie. goe geacteerd door Penélope Cruz daarom toch 2*

avatar van fritsy
RTL4 gezwets movie.

Vrouwenmeter! hiero

Ik denk toch dat sommige mensen dit soort films pas gaat waarderen als ze iets ouder zijn, is geen aanval hoor

avatar van keukenzout
Ja ik vond het een mooi film, alleen het einde een beetje te abrupt denk ik...Gelukkig wordt ie eindeloos herhaald op filmnet dus ik kijk m nog n keer...4*

Mooie film. Grappige en dramatische momenten worden op unieke wijze op precies de goede manier met elkaar afgewisseld. 4 sterren. Snel meer gaan zien van die Almodover.

avatar van helleke
Geen slechte film,af en toe grappige situaties.
Maar de film duurde ofwel iets te lang ofwel verliep ie gewoon te traag waardoor de aandacht gedurende de film wat verslapte.
Evenwel 3 sterren.

Goede film. Af en toe toch verademend zo'n europeesche film. Goed acteerwerk.

avatar van timburton
Lijkt me echt een geweldige film. Hoewel ik van vrienden hoor dat de film tegenloopt. Alleen al die hele Cruz interesseert me.

Dit is weer een prachtige fim van pedro almodovar. ook weer fantastisch acteerwerk van penelope cruz. wel spijtig van het een beetje teleurstellende einde.

avatar van wibro
Film deed mij helemaal niets.

Geen sterk plot.
Ik verveelde me rot.

Ik was blij dat hij afgelopen was.

Er werd wel goed geacteerd.
Waardering: 2,5*

avatar van Mac Hammer Fan
Ik vind dit wel een bijzonder originele film, die eigenlijk verschillende genres en gevoelens combineert. Een mengsel van misdaad, humor, drama dat eventjes gaat aanleunen tegen het magisch realisme. Maar je gaat toch echt meeleven met de protagonisten van het verhaal. Alleszins veel genietbaarder dan "La Mala Educacion", maar het kan toch niet tippen aan "Hable con Ella".
Het feit dat de prent zomaar liefst 44 awards en nog 47 nominaties in de wacht sleept zegt genoeg over hoeveel mensen die film weten te waarderen.
Pedro Aldomovar is een groot talent van de Spaanse Cinema, dat kan niemand ontkennen, of je nu van zijn films houdt of niet.

****
Een minpuntje aan de A-film DVD is dat de ondertitels weg zijn als je de film omwille van een reden eens moet onderbreken en je DVD-toestel uitzet. Dan moet je weer vanaf het menu herbeginnen.

avatar van Siorgi
Puik werk van Penélope! Is echt een briljante actrice. Verhaal is ok, de omgeving en vooral de warme kleurengloed maken de film zeer mooi om volgen.

avatar van 93.9
Twijfel tussen 3 en half of 4 sterren.
Vind deze film iets minder sprankelijk dan z'n vorige films.
Normaal werken cliches wel bij Almodovar.
Nu niet altijd.
Verder natuurlijk wel weer de prachtige kleurenshots!

avatar van Herisson
Vrij trage film die je toch blijft kijken en zeker niet verveeld, maar geen absolute topper.
Wel 3,5*

Ik heb het een uur volgehouden. Daarna was ik het beu om te ....lezen, of, hoe een vertaler het kijkgenot can boycotten door ieder gesproken woord letterlijk te gaan vertalen. Een film is om naar te kijken en de onderschriften moeten zich beperken tot de essentie. Indien de persoon die instaat voor die onderschriften de film niet begrijpt dan komt ge inderdaad tot toestanden zoals hier bij Volver. Spijtig. Wat ik er wel van meegedragen heb is dat de film toch niet het niveau haalt die ik er van verwachtte en zeker niet de charme van bijvoorbeeld een Cria Cuervos.

avatar van Ejerika
Laat me eerst zeggen dat ik Penélope Cruz een practige en goede actrise vindt.

Bij de films van Almodóvar geniet ik het meest van de kleuren. Muren, bloemen, vazen, kleding, noem maar op. Zo mooi.
Daarom 3,5 ster.

avatar van Montorsi
Mooie film, maar vond het plot toch wat te mager voor een echt hoog cijfer.

avatar van Baggerman
Oef! Wat een prachtvrouw blijft Penélope Cruz toch! Zwijmelend zitten kijken! Het uitzicht is dus al mooi!!

Net als in de andere films die ik van Almodóvar heb gezien, bleef ook het plot deze de film tot het einde toe volledig onvoorspelbaar. Een dikke plus hiervoor. Verder mooi kleurgebruik, vooral de kleur rood blijft steeds terugkomen.

Het einde vond ik wat abrupt. Toch wat mij betreft de leukste film van deze regisseur!

avatar van Fryce
Heerlijke tragische film die op een luchtige manier gebracht word. Ik moest er even inkomen, maar daarna had hij mij goed te pakken.

avatar van josseheijmen
Ah, wat een heerlijke vijfsterrenfilm!

Almodóvar grijpt me in mijn kraag en laat me niet meer los. Wat een troubadour! Ik vind deze Spanjaard uit La Mancha de beste verhalenverteller van de hedendaagse cinema.
Wat trakteert hij ons toch steeds maar weer op prachtige vertellingen.

Volver is voor mij compleet foutloos. Daarbij moet ik wel opmerken dat het interview met Almodóvar op de extra's behoorlijk bijdraagt aan mijn waardering van de f. Ik denk dat ik na de eerste ziening, zonder daarvoor de extra's te hebben bekeken, geen 5 st had gegeven.

Dan wil ik nog iets zeggen over de 'Oosten-wind', die je gek maakt. Ik hou daar wel van, een verschijnsel (zoals de wind) dat als het ware de gedaante van een karakter aanneemt in een verhaal. Dit doet me in de cinema denken aan Chocolat en in iets mindere mate aan The English Patient.

Wat kan ik in hemelsnaam over Penélope zeggen? Alle beschrijvingen doen haar tekort. Quiero-te P.