Love (1927)

Romantiek

geregisseerd door Edmund Goulding
met Greta Garbo, John Gilbert en George Fawcett

Anna Karenina, een Russische vrouw, is getrouwd met een rijke man, maar heeft een affaire met graaf Vronsky, een gerespecteerde kapitein die in het leger zit. Ze laat haar man en zoon achter voor hem, maar begint op den duur haar zoon te missen. Ze keert terug naar huis en ontdekt dat haar echtgenoot haar leven heeft geruïneerd.

avatar van matthijs_013
De film doet zijn titel zeker zijn eer aan. De vonken spatten eraf. Maar wat verwacht je ook anders? Greta Garbo en John Gilbert hadden immers een verhouding toen deze film werd gemaakt. Na deze films ben ik Garbo als een van de meest intrigerende actrices uit de klassieke cinema gaan zien. De mysterie en arrogantie werken in haar geval juist positief. Ze is een ware legende, die bijna doet denken dat ze onmenselijk is.

Love is al vanaf de eerste seconde interessant. Garbo draagt de film, maar Gilbert kan er ook aardig wat van. Het prachtige klassieke verhaal wordt het beste uitgewerkt in een stomme film, waar melodrama nog geaccepteerd wordt. Want melodramatisch is dit zeker en helaas niet altijd in de positieve zin. Ik denk dat Garbo veel scènes zonder melodrama had kunnen doen. Zij had het naar mijn mening niet echt nodig om te overacteren, ze wist haar emoties al op natuurlijke wijze duidelijk te maken. Als er iets minder melodrama in zat, had dit zowaar een meesterwerk kunnen worden.

De interresantste scènes vond ik die tussen moeder en zoon. Garbo sleept hier erg meeslepend in. Vooral de scène waarin ze na lange tijd met haar zoon wordt herenigd is prachtig. Er wordt niet alleen door Garbo geloofwaardig geacteerd, maar ook de piepjonge Philippe De Lacy brengt het er goed van af.