Markens Grøde (1921)

Alternatieve titel: Growth of the Soil

Noorwegen

geregisseerd door Gunnar Sommerfeldt
met Amund Rydland, Karen Poulsen en Ragna Wettergreen

Isak is een pionier, en komt aan op een open stuk veengrond in de bossen in het noorden van Noorwegen, ver weg van de beschaafde wereld. Hij besluit het land voor zichzelf te claimen. Hij ontmoet er Inger, een ongewenste vrouw met een hazenlip uit een afgelegen dorp. Ze trouwen, en krijgen drie kinderen, twee jongens en een meisje. Het meisje heeft echter ook een hazenlip. Inger vermoordt het meisje en begraaft haar, om Isak leed te besparen. Inger wordt echter betrapt, en wordt tot acht jaar cel veroordeeld, terwijl ze zwanger is van een vierde kind. Isak blijft met een gebroken hart achter, en voedt zijn twee zoons alleen op.