Male and Female (1919)

Avontuur / Drama

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Thomas Meighan, Gloria Swanson en Lila Lee

Een gezelschap bestaande uit onder andere Lord Loam, zijn twee dochters, zijn butler en meid strandt op een verlaten eiland. Gedurende hun gedwongen verblijf daar valt het klasseverschil weg.

avatar van matthijs_013
Voorspelbaar, maar wel mooi. De teksten in de film waren erg lastig en ouderwets. Het was dus echt niet goed bij te houden. Toch begreep ik het verhaal wel. De sets waren leuk.

Wat een geweldige film! zet de klassieke regels van 'ik mag dit' en 'ik mag dat' echt helemaal overhoop! en dat voor een film uit 1919!

avatar van Bruens
Die leeuwen scene is geniaal, alle leeuwen waren echt, dat was nog eens acteren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film van DeMille, vooral bekend van zijn spektakelfilms, over rangen en standen- niet zozeer over sexe-verschillen. Master & Servant was naar mijn bescheiden mening dan ook een betere titel geweest dan Male & Female.

Thomas Meighan is goed als Crichton, gereserveerd en gedienstig als butler, dominant in zijn rol als "koning"- om zodra ze ontdekt worden weer terug te vallen in zijn oude rol. Je zou daaruit kunnen concluderen dat volgens DeMille het klasse-systeem geaccepteerd en in stand gehouden wordt door zowel de heersende als de werkende klasse. We zien Crichton ook pas lachen in de laatste scene als hij de bevallige Tweeny in zijn armen houdt- geluk vindt je in je eigen klasse kennelijk. Gloria Swanson is ook goed als nukkig verwend prinsesje, en ook Lila Lee als eerder genoemde Tweeny valt positief op. De clowneske Lord Loam was wat vervelend.

Het begin in Londen heeft zo zijn momenten maar de film begint pas écht na de schipbreuk. De scene in het oude Babylon was een onverwachte maar wel geslaagde change of scenery, waar Swanson zich meet met echte leeuwen, zo vertellen de trivia op IMDb.