The Four Horsemen of the Apocalypse (1921)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Rex Ingram
met Pomeroy Cannon, Rudolph Valentino en Alice Terry

Madariaga is een Argentijnse veeboer wiens dochters met een Fransman en een Duitser zijn getrouwd. Wanneer hij sterft, verhuist de een naar Duitsland en de ander naar Frankrijk. Zo komt Madariaga's kleinzoon Julio in Parijs, waar hij verliefd wordt op de getrouwde Marguerite. Wanneer de Wereldoorlog uitbreekt, besluit Julio in het leger te gaan.

lowhusky
De meest verdiende stomme film die er is, the four horsemen of the apocalypse, valentino's eerste film waarin hij de hoofdrol heeft.

avatar van The One Ring
Interessante poster. Deze poster lijkt echter niet bij de plotbeschrijving te passen. Ik kende alleen de titel en die gaf me altijd het idee dat het om een western ging, maar dat blijkt niet te kloppen. De poster past bij een fantasy-achtig ridderepos, de plotbeschrijving bij een oorlogsfilm. Geen idee wat te verwachten, maar ik ben wel geïnteresseert. Schijnt een goede film te zijn.

lowhusky
Hij klopt gewoon, de poster, er staat Rudolph Valentino onderaan. Net als deze.

avatar van The One Ring
Ik ontken ook niet dat hij niet klopt, maar het is gewoon een aparte poster voor een film die schijnbaar over de eerste wereldoorlog gaat. Misschien dat als ik de film zie ik snap waarom de poster gekozen is.

lowhusky
die 4 ridders waren toch bovennatuurlijk. iets met een totale vernietiging, ridders van plaag, oorlog, hongersnood en de dood.

avatar van The One Ring
Geen idee, ik weet niet wie die ridders zijn. Het zou best kunnen dat de titel symbolisch bedoelt is, evenals de poster.

lowhusky
Er is een plaag, er ontstaat een wereldoorlog, er is hongersnoord, en er vallen doden...het is symbolisch.

De Vier Ruiters komen uit de bijbel en wel uit boek 6 van de openbaringen van Johannes:

....En ik zag, en zie, een wit paard, en die daarop zat, had een boog; en hem is een kroon gegeven, en hij ging uit overwinnende, en opdat hij overwinne!...
.... En een ander paard ging uit, dat rood was; en dien, die daarop zat, werd macht gegeven den vrede te nemen van de aarde; en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven......
.......En ik zag, en ziet, een zwart paard, en die daarop zat, had een weegschaal in zijn hand.......
......En ik zag, en ziet, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was [de] dood; en de hel volgde hem na. En hun werd macht gegeven om te doden tot het vierde deel der aarde, met zwaard, en met honger, en met den dood, en door de wilde beesten der aarde......

Meestal worden de ruiters begrepen als: De Antichrist, Oorlog, Honger en Dood.
De vier ruiters zullen volgens de openbaringen verschijnen kort voor de ondergang van de wereld. De twee wereldoorlogen werden daar indertijd wel mee geassocieerd.

In de tijd dat deze film verscheen was Nederland nog goeddeels christelijk en de symboliek van de vier ruiters werd toen algemeen begrepen.

avatar van badfans69
Trivia:
Rudolph Valentino signed onto the film for $350 a week, less than Wallace Beery earned for his small role as a German officer. Metro provided Valentino only with his Argentine gaucho costume and his French soldier's uniform. For the Parisian sequence, Valentino purchased more than twenty-five custom-fitted suits from a New York tailor, which he spent the next year paying for.
link

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Heel behoorlijk anti-oorlogsdrama naar een roman uit 1916, toen WO I nog in volle gang was. Ik neem aan dat het korte stukje over Amerikaanse inmenging er door de regisseur bij verzonnen is, uit het boek kan het in elk geval niet komen.

Eerste film pas van Valentino die ik zag, toch een van de bekendste namen uit de tijd van de stomme film. Hij doet het niet onaardig als flierefluiter. Wel veel personages in deze film die lang niet allemaal uit de verf komen, en wat me ook minder beviel was de erg letterlijke weergave van de 4 ruiters uit de titel.

Daar tegenover staan ook een hoop knappe scenes, zoals die in het door dronken Duitsers bezette kasteel- het mag niet verbazen dat de film sterk anti-Duits is. De climax (twee neven die elkaar treffen op het slagveld) leek nogal voorspelbaar maar ik was toch verrast dat ze allebei omkomen. Curieuze laatste scène waarin de mysterieuze vreemdeling zich ontpopt tot Jezus.