• 8.561.383 stemmen

Alternatieve titel: Tunisian Victory: An Official Record

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Frank Capra, Hugh Stewart en John Huston

Met onder meer: Leo Genn, Burgess Meredith en Bernard Miles

IMDb beoordeling: 6,7 (621)

Plot Tunisian Victory

Documentaire over de Tweede Wereldoorlog, vanaf de invasie in Noord-Afrika tot en met de val van Tunesië. Twee gigantische konvooien, het één Brits en het andere Amerikaans, ontmoeten elkaar in het midden van de Atlantische Oceaan en gaan samen op weg naar Afrika. Door middel van flashbacks wordt getoond hoe de planning van deze enorme operatie is gegaan.

image

Narrator (stemrol)

American soldier (stemrol)

British soldier (stemrol)

Narrator (French version) / Récitant (stemrol)

Onderhond

Njah.

Qua onderwerp niet meteen iets waar ik erg veel interesse in toon, maar gezien het trio bekende regisseurs toch iets wat ik wel even wilde meepikken, vooral wanneer het me in de schoot geworpen wordt.

Gemaakt tijdens of net na de oorlog, waardoor je de invalhoek van deze docu wel al een beetje kan raden. Het mag dan een "official record" heten, enige zin voor propaganda was de documakers niet vies. Trots wordt verteld over de overwinning van het thuisfront, alsof het de normaalste zaak van de wereld is (want wij zijn wij en wij zijn goed).

Los van dat toontje veel feitelijkheden (hoop ik dan, neem toch aan dat ze daar niet al te veel mee geknoeid hebben), en gezien het onderwerp mij niet zo boeide vond ik dat niet meteen heel interessant. Liefhebbers (beetje raar woord in deze context) van WOII hebben er waarschijnlijk wel een leuke kluif aan, mij kon het niet echt boeien.

Tarkus

Oorlogsdocumentaire geregisseerd door 3 bekende regisseurs, die al een heel palmares op hun actief hadden staan voor de oorlog en er na de oorlog nog wat zouden aan toevoegen.

De documentaire toont voornamelijk echte beelden uit de strijd zelf, met archiefbeelden van Duitse zijde.

Interessant is het allemaal wel gezien we vanuit Europees standpunt toch weinig weten over de strijd in Noord-Afrika.

Toch wel nieuwe informatie, en dus wel interessant.

Kortom: zeer realistische beelden die deze documentaire het bekijken waard maken.