Les Chevaliers du Ciel (2005)

Alternatieve titel: Sky Fighters

Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Gérard Pirès
met Benoît Magimel, Clovis Cornillac en Géraldine Pailhas

Er wordt alarm geslagen bij de luchtbasis Farnborough in Engeland. Terwijl hij in volle vlucht was is een Mirage 2000 gevechtsvliegtuig opeens boven de Noordzee verdwenen. Kapiteins Michel Navarre en Sébastien Vallois worden er op uit gestuurd om het vliegtuig te vinden. Het duurt niet lang voor ze hem hebben gevonden, hij zit verscholen onder een Airbus A340. Vervolgens opent hij ook nog de aanval op de twee kapiteins. Het blijkt het begin van een grote terroristische operatie.

avatar van james_cameron
Het is de fransen vreemd genoeg toch gelukt om een nog slappere film dan Stealth te maken. Een onbenullig script, leeghoofdige personages, zeer rommelige montage en een spanningloze opbouw doen de film al snel de das om. Het eerste uur gebeurt er ook nog eens vrijwel niets. Technisch is de film best oke en er zijn een aantal spectaculaire vliegscenes, maar het is te weinig om de boel te redden.

Dit is een van de allerslechtste films ooit. Zo'n budget en het dan zo verknallen. Slechte acteurs, slecht (van de hak op de tak) script, als de spanning (dat beetje dat er is) wordt opgebouwd is het opeens voorbij. Wel een paar mooie dames, met weinig acteer talent. Een sm trekje van mij om zo'n film tot het einde af te kijken....

kijk deze film niet, ZONDE van je tijd

rav
Wat een superfilm!
Ik keek de film eigenlijk vanwege de vliegscenes en wist niet dat er een verhaallijn omheen zou zitten.

Ook al was het een flinterdun verhaaltje, ik heb het ze vergeven want ze maken het meer dan goed in de actiescenes. Muziek had wel beter gekund imho.

Je moet wel van vliegtuigen houden om deze film leuk te vinden.
Franse (betere!) versie van Top Gun...

avatar van Materny
Topgun

avatar van wolfhound
Helaas zal deze film ondanks de goede bedoelingen inderdaad mijn top 10 ook niet halen.
Degenen die niet van vliegtuigen houden zullen de film zeer hoogst waarschijnlijk dan ook als matig beoordelen.
Maar ..... WAT EEN VLIEGSCENES ZEG.
Hoe zeg je dat ook weer op z'n Frans... Chapeau!!
Echt fantastische beelden met oog voor detail. En daar doet bij mij het flinterdunne verhaal niet aan af. Een echte aanrader voor dus voor iedereen die de militaire luchtvaart een warm hart toedraagt. En voor alle anderen die van goede "Armee de l'air"-actie houden. Ja, ook ik vond sommige vliegscenes die van Top-Gun overtreffen. (Daarbij moet dan uiteraard wel gezegd dat Top Gun in '85 - '86 gedraaid is.)

Daarom van mij 3,5 ster

Ik heb hem gister gezien op tv en vond het een mooie film.

het verhaal is idd mager en soms vond ik dat de actie in eens werd afgekapt.

daarin tegen wat een vliegscenes, ik ben niet een vliegtuig freak of iets in de buurt maar ik heb zeer genoten van de actie in de lucht!

avatar van PsychoTiger
Uitstekende film!
De vliegscenes zijn echt meer dan prachtig!

avatar van mnrk
Dit was een prima Franse versie/combinatie van Stealth en Top Gun....

Het verhaal was natuurlijk niet zo bijzonder,maar de vliegscene's met de Mirage's zagen er zeer spectaculair uit.

Het acteerwerk was ook in orde en gelukkig spraken ze gewoon in het "Frans" en niet een combinatie van "Engels met een Allo Allo gehalte"....dit kwam de film alleen maar ten goede.

avatar van Dennissssss
Wat een slechte film is dit zeg! De special effects zijn matig. De actie slaat nergens op, het begint ineens en het is ook ineens afgelopen. Slecht geacteerd. Warrig verhaal, het springt van de hak op de tak. Het enige wat wel leuk was, waren sommige beelden vanuit de jagers.

Ik lees hier bij de andere berichten woorden als: spectaculair, uitstekend, super... Hebben jullie een andere film gezien dan ik soms?

Een 1* voor de beelden vanuit en van de jagers.

avatar van blurp194
Flinterdun.

Met als bron overduidelijk een stripverhaal dat dateert uit de tijd dat Frankrijk zich nog een supermacht achtte. Ohja, dat doen ze nu nog steeds... maar ik bedoel toch iets serieuzer dan nu. Op zich komt de sfeer van het stripverhaal erg goed over. Knap gefilmd, erg mooi gefotografeerd, sommige scenes kan je rechtstreeks in een stripstijl overzetten, tekstballonnetje erin en klaar.

Maar het verhaal is echt te dun, te rammelend. En de acteurs hebben niet de moeite genomen om zich in hun rol in te leven - met als triest dieptepunt Alice Taglioni. Wat overblijft zijn de spectaculaire beelden in de lucht en de heerlijk simplistische stripverhaalsfeer. En oh, het Franse taalgebruik heeft ook wel wat.

avatar van speliz
Top GUN kijken, ,blijft de allerbeste.....