The Rose (1979)

Drama / Muziek

geregisseerd door Mark Rydell
met Bette Midler, Alan Bates en Frederic Forrest

Rose is oververmoeid door de vele tournees en zegt tegen haar manager dat ze er een jaar tussenuit wil. Hij weigert dit echter en Rose komt in een neerwaartse spiraal terecht. Allereerst ontmoet ze de chauffeur Dyer in wie ze de grote liefde van haar leven denkt te herkennen. Dyer kan echter niet omgaan met de schaduwkanten van haar succes en verlaat haar. Een optreden in haar vroegere woonplaats blijkt ook haar laatste te zijn wanneer de aan lager wal geraakte zangeres een fatale combinatie van drank en drugs inneemt.

avatar van Tara
Echt een onwijs goeie film. Lekker ruig, en geweldige muziek.
Bette Midler op haar best!

avatar van Tara
Lekker veel stemmen ook.....

goh... weet niet goed wat te denken. Vind Midler n klassebak maar loopt hier naar mijn gevoel te veel gewoon te brullen als n kip zonder kop. Eigenlijk is Midler toch ook wel n lelijke vrouw he...
Het stuk in de telefooncel (en daarna) vind ik dan wel weer schitterend.

avatar van Drs. DAJA
Erg gaafe en mooie muziek.
Mooi gefilmd.
Boeiend verhaal.
Erg gaafe concert opnames.
Goed gespeeld.

4 sterren.

Is en blijft toch een top film! Wat een zangeres.

avatar van uberjason
Bette Midler,

ik heb zelfs mn kat naar haar vernoemd, en dat moet dan toch wel wat zeggen....
schitterende acteer performenses van haar en Dyer, en al helemaal als je weet dat dit Midlers eerste film is.

Janis Joplin idee komt goed naar voren, en de songs zijn gewoon lekker en stevig, op het einde kreeg ik kippevel, zo hard kwam het aan, en als je dan de titelsong erachteraan hoort, is het gewoon even stil.

in een woord: PRACHTIG

avatar van mishad
Schitterend geacteerd en schitterend gezongen door Bette Midler in een op haar lijf geschreven rol. De explosieve concertscènes zijn werkelijk prachtig en een genot om naar te kijken. Daarom is het dan ook zo jammer dat de rest van de film een aaneenschakeling van losse, niet zo boeiende en weinig toe doende scènes is, die meer weg hebben van een slechte soap serie. 'The Rose' had een strakkere regie, maar vooral een veel beter script verdient waarin het indrukwekkende optreden van Midler meer tot zijn recht was gekomen.

Dat was mn eerste ontmoeting met Bette Midler in de jaren 70.
Wat was dat toen een mooie film, vooral op het witte doek!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mooie film! die na 30 jaar nog steeds boeiend en indrukwekkend is!
Verhaal is op een goede manier in beeld gebracht.. en de acteurs zitten stuk voor stuk volop in hun vel!
Kortom een film die ik niet snel vergeet.. en een film die zeker te weten indruk heeft weten te maken!
Voor nu 4 sterren.. maar misschien ooit wel meer!
Aanrader

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het enige goeie aan deze film is Bette Midler die een vergane rock chick voorstelt. Veel verhaallijnen komen overeen met Janis Joplin, maar het moet toch gezegd worden dat Midler geen Joplin is. De rest van de film is ook niet bepaald bijzonder en dat zorgt voor een sfeer die op zich wel past bij het idee van de film, maar niet is wat ik er van verwacht had. Er zat te weinig pit in voor een semi biopic rond een rock zangeres. En het mooie liedje The Rose had beter in de film gepast ipv bij de aftiteling....

Deze film heb ik vele jaren geleden al gezien, en toen was ik danig onder de indruk van Bette Midler's vertolking.
Ook nu ben ik dat nog steeds, het was haar eerste film en volgens mij ook nog steeds haar beste vertolking ooit, zowel de rol als de vocale performance.
Dat het verhaal vele gelijkenissen vertoont met het leven van Janis Joplin is door de makers altijd formeel ontkent, en het dat klopt dus ook dat het niet helemaal strookt met het ware leven van Joplin daarvoor zijn er wel te veel verschillen.
Toch zijn er wel enkele gelijkaardige kenmerken tussen beiden, maar dan kan je de film tegenwoordig ook linken aan een, intussen ook overleden, hedendaagse zangeres, namelijk Amy Winehouse die ook zulk een leven van drugs en drank heeft meegemaakt.
Het is dus een film die toont dat succes niet altijd een happy end kent, en die vooral aantoont dat seks, drugs en Rock'n'Roll niet altijd rozengeur en maneschijn oplevert.
Ik blijf dit een indrukwekkende film vinden met prachtige muziek en een prachtige hoofdrolspeelster en zangeres, een film die ik ondanks het tragische verhaal zeer warm kan aanbevelen.
Het nummer 'The Rose', dat hier op de aftiteling wordt gezongen door Bette Midler heeft ook een prachtige Nederlandstalige versie 'De Roos' en dat werd gebracht door de ook inmiddels verleden Belgische zangeres Ann Christy, dit even ter informatie en als eerbetoon aan deze geweldige zangeres van eigen bodem.

avatar van knusse stoel
Fijne film met prachtige muziek maar helaas een verhaal met veel persoonlijke "pijn" van Rose, onze hoofdrolspeelster.
Haar leven was net als op de film doos staat:

"She gave and gave and gave,
until she had nothing left to give"

Droevig........ maar intens zo mooi!

avatar van Piratje
Bette Middler vertolkt in deze film de prachtige rol van Rose, topzangeres, die door drugs, drank, slechte omkadering, vele slechte vrienden... aan lager wal komt en haar carrière eindigt waar ze ooit begonnen is.

Een bewijs dat rijkdom en succes ook keerzijden van de medailles kent als men onvoldoende stevig in de schoenen staat. Zo herkent men in deze film de teloorgang van tal van vedetten. En dit hoeven dan ook niet de allergrootsten te zijn. Kijken we gewoon even rond ons en...

Een verhaal met inhoud en boodschap. Prachtige cast en ook het plot vanaf de telefooncel grijpt je sterk aan. Puur drama.

Prachtige scenes in regie gebracht door korter levensanecdotes én de massaoptredens.

Aanbevolen.

In beginsel is er geen doordacht verhaal (is echt uitermate dun); het zijn meer aaneengeregen scènes. Maar deze film is troosteloos en depressief met een dramatische climax en Bette Midler speelt werkelijk de sterren van de hemel: ze is fenomenaal. Daarbij komt dat "The Rose" een van m'n favoriete liedjes is.

Wervelend en tegelijkertijd mistroostig verhaal over de teloorgang van een gevierde zangeres, losjes gebaseerd op het trieste leven van Janis Joplin. Bette Midler gooit haar hele hebben en houden in de strijd om haar rol op een meer dan geloofwaardige wijze invulling te geven. De doorgaans energieke Alan Bates daarentegen speelt nogal mat. De muziek is niet bepaald mijn ding, met uitzondering dan van de titelsong, maar dan is de film al afgelopen.