Stella Maris (1918)

geregisseerd door Marshall Neilan
met Mary Pickford, Ida Waterman en Herbert Standing

Stella Maris is een mooi, verlamd meisje, uit een rijke familie. Zij beschermen haar voor de ruwe werkelijkheid van de wereld, zodat zij geen idee van de wrede dingen heeft die sommige mensen doen. Het meisje Blake is een wees die te vertrouwd is met de ruwe werkelijkheid van de echte wereld. Deze twee jonge vrouwen worden verliefd op John, liefde die door het feit wordt gecompliceerd daar hij gescheiden leeft van zijn vrouw en nog gehuwd is.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk een van de beste films van Mary Pickford. Hier totaal geen gekkigheid (tenzij misschien een kleine beetje met de hond) maar een erg serieus drama. Pickford toont met haar dubbelrol aan dat ze overtuigend 2 personages uit totaal verschillende milieus kan spelen. Moet wel iets geweest zijn enkele scènes waarbij ze met zichzelf communiceert. Het tragische einde greep me toch naar de keel, maar maakte het alleen maar sterker.

avatar van Flavio
Sterk en vrij donker drama van Dickensiaanse proporties met superster van toen Mary Pickford in een dubbelrol. Overigens pas de eerste film die ik van haar zie, echt grote films heeft ze niet op haar naam zo op het eerste gezicht.

Uiteindelijk best wrang en ironisch dat het arme weesmeisje die al zoveel ellende heeft doorstaan zichzelf ook nog eens opoffert zodat het rijke bevoordeelde stel elkaar kan liefhebben.