Karla (2006)

Alternatieve titel: Lethal Marriage

Misdaad / Drama

geregisseerd door Joel Bender
met Laura Prepon, Misha Collins en Tess Harper

Paul Bernardo (Misha Collins) is al een serieverkrachter wanneer Karla Homolka (Laura Prepon) hem voor het eerst ontmoet. Ze lijkt er in eerste instantie echter geen idee van te hebben wat er achter het charmante voorkomen van Paul allemaal verborgen zit. Totdat ze zich verliest in een reeks gebeurtenissen die ertoe leidt dat Paul haar zusje misbruikt en zelfs vermoordt. Karla ziet in dat ze vreselijk fout bezig én mede schuldig is, maar uit angst voor Paul durft ze niks te ondernemen en houden de gruwelen daar niet op... Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van MrHorror
melanie178 schreef:
Ook is een grote groep mensen niet blij met de film Lethal Marrige a.k.a Karla. Zij vinden dat de naam Karla hierdoor een begrip is geworden, net als Madonna, Britney of Beyoncé, en daardoor een te positieve uitstraling krijgt. Maar Karla is geen popster..."

Het laatste wat de film wel doet, vind ik, is van Karla een popster maken. Ik ken het verhaal ook en kan toch wel zeggen dat ik Karla in dit geval toch net zo gestoord vind als Paul, vooral als je de aftiteling ziet: ze toonde geen medelijden en er werd gedacht aan een psychose. Sorry, maar ik kan daar met de beste wil toch echt niks positiefs in zien...

avatar van MrHorror
en o ja, mn mening over de film: laura prepon heeft de uitstraling van een zoutzak, misha collins was goed op dreef, dialogen waren soms hilarisch, regie en acteren houterig, maar wel een goed neergezette sfeer. 2.5*

nightbreed schreef:
Ik ben gek op waargebeurde verhalen over (serie)moordenaars, psychopaten en mensen die het pad van de destructie hebben gevolgd.
Logisch dus dat ik deze film ook moest zien.
Ik kende het verhaal natuurlijk al en was een klein beetje teleurgesteld dat Karla eigelijk als een slachtoffer wordt afgeschilderd, een slachtoffer van de liefde voor haar vriend.
Ik zal niet te veel verraden maar helemaal aan het einde (de aftiteling) zie je pas hoe de vork ongeveer in de steel moet hebben gezeten.
Jammer dus dat ze de versie van Karla hebben verfilmd en niet de versie die de rechtbank en de psychologen aannemelijk vonden.
Ook jammer is dat het verhaal verteld wordt via terugblikken waardoor je niet echt in het verhaal kunt komen, de spanning ontbreekt dus.
Dit is geen film voor mensen die een spannend of leuk verhaal willen zien.
Dit is meer een film voor de freaks zoals ik die gek zijn op waargebeurde tragedies.

Cijfer: 3,5

Goed dat dit ook even gezegd word. Ik heb me mateloos geirriteerd aan het feit dat de film Karla bijna vrijpleit, in die zin dat zij alles heeft gedaan onder dwang van Paul, maar zo is het helemaal niet. De details van haar vergrijpen zijn in de werkelijkheid veel erger dan in de film naar voren komt. Zoals de verkrachting en dood van haar zusje. Wat ik erg jammer vind aan de film is dat er weinig word verteld over de rechtzaak zelf en het verloop hiervan (verhoren etc). Het einde wordt een beetje afgerafeld. Helaas. De gruwelijke daden van Karla en Paul worden mij teveel in beeld gebracht. Ik werd halverwege de film misselijk van wat zij gedaan hebben. Karla had nooit meer vrij mogen komen. Een van de grootste fouten in de geschiedenis van de Canadese politie.

gandalf schreef:
Erg ongeloofwaardig verhaal. Werkelijk gebeurt? Vast maar niet erg boeiend om in een film vast te leggen. In ieder geval is deze film voor mij níet boeiend, kan hij bij mij de aandacht níet vasthouden. De film eindigd waar hij begon en de hoofdpersonen zijn lege karakters waar ik me niet in in kan leven. De film is een rechte lijn zonder een bepaalde ontwikkeling en het open einde laat ook een leeg gevoel achter.
'Bloed en gruwelijke beelden' waren er inderdaad niet te zien, maar er was ook geen vervanging in de vorm van een interessant verhaal of personage om je toch nog te kunnen inleven in de film.

1,5 ster

Het verhaal opzich staat als een huis. Als je je wat meer verdiept in de zaak dan is deze film goed te pruimen, alleen is het de film niet geheel objectief naar mijn mening. Ik heb genoeg gruwelijke beelden voorbij zien komen. Je wilt toch niet echt alles te zien krijgen wat Karla en Paul hebben geflikt? Het is misselijkmakend namelijk als je de details van alle verkrachtingen en moorden leest. Zoiets hoort niet helemaal in beeld gebracht te worden. Ik vond dit zelfs al te veel.

Meneer Bungel
De keuze voor flashbackvertelling via een kwalificatiegesprek voor (eventueel) voorwaardelijke vrijlating van Karla is op zich niets mis mee, maar er werd wel erg veel geswitcht in de tijd, en de insteek (in hoeverre is Karla schuldig en hoe staat zij daar zelf tegenover) kwam het zo niet echt ten goede. Los daarvan zegt op het einde het regeltje dat zij nooit berouw heeft getoond naar de nabestaanden toe meer dan genoeg. Ook de interactie tussen beiden (psych en Karla) was onindrukwekkend.

Prepon en Collins zetten heel aardige prestaties neer, maar zwaargewichten zijn het ook weer niet. Blijft over een redelijk adequaat (tv-film-like) portret van een intrigerend en indertijd veel beschreven en -besproken Noord-Amerikaans seriemoordend gruwelduo.

Een zeven was teveel; 3,5* ---> 3,0*.

ramonbrenda
ik vond dit goede film met aantrekkelijk verhaal 3 sterren waard

avatar van Left4Dead
Het verhaal kende ik al, de film niet.
Toch is het redelijk neergezet en blijft het bij de feiten.
Ook al is het allemaal te idioot voor woorden wat de twee allemaal hebben gedaan, elke keer viel mijn mond toch weer open. Vooral met het zusje, gevoel- en gewetenloze gasten die Ken en Barbie killers zoals ze in Amerika genoemd worden.