Talhotblond: (2009)

Documentaire

geregisseerd door Barbara Schroeder

Talhotblond is het ware verhaal van een mooie tiener die gebruik maakt van internet chatrooms om mannen in haar online 'web' te lokken. Wanneer ze ontdekt dat ze te maken heeft met een iemand die hetzelfde met haar voorheeft en door één van haar slachtoffers wordt tegengelogen, wil ze wraak nemen. Ze ontketent een fantasie die online escaleert en doorslaat naar het echte leven en eindigt in moord. Allemaal vanwege een meisje dat niemand ooit in persoon heeft ontmoet. Exclusieve toegang tot politierapporten, internet berichten, geheime notities en interviews geven een schets van de gevolgen die het schuilen achter een andere identiteit op het internet kan hebben.

avatar van voskat78
Een van de beste docu' s die ik afgelopen IDFA 09 heb gezien.
De werkelijkheid verzin je niet!!

voskat78 schreef:
Een van de beste docu' s die ik afgelopen IDFA 09 heb gezien.
De werkelijkheid verzin je niet!!

Geef ik je gelijk in. Wat ingrijpend is deze documentaire ook, ongelofelijk wat voor afschuwelijke dingen zich kunnen voordoen zowel virtueel als werkelijk.

avatar van .Fee.
In één woord: shocking.

avatar van rcksn
het verhaal van de film kon me niet echt boeien. Vond het op zich schokkend maar niet minder schokkend dan reportage op zondagavond bij sbs6.. wel mooi in elkaar gezet,

avatar van T.S.S.A.
Beklemmende documentaire.

Ik zat op IMDB te surfen bij Catfish, waar ik net de trailer van had gekeken. Veel reviews spraken over een tegenvallende film, waarbij het plot niet zo schokkend was als de trailer deed geloven. Één reviewer raadde aan om deze film te kijken. Duizendmaal dank, ik had dit niet willen missen.

Er gaat geen dag voorbij waarop ik me niet verbaas over hoe raar de mens kan zijn. Elke dag zie ik op welke manier dan ook bevestiging. Zinloos geweld, Familie drama, zuipen tot coma aan toe, iemand aanspreken op straat een doodvonnis... het haalt soms de krant al niet eens meer.

Hoe kan een mens zo geschift zijn, zonder te spoilen, en op deze manier misbruiken, liegen en zich er achteraf niks van aantrekken. Hoe kan fantasie zoveel met een mens doen dat realiteit geen waarde meer heeft. Ik ben zeker niet anti internet, of het verkennen van grenzen... Maar als je grip op alles om je heen verliest, waardevolle dingen op het spel gaat zetten... Dan verdient het een plaats in mijn eerder genoemde, zeer incomplete, rijtje. Ik ben niet perfect, niemand is perfect. Fouten maken is menselijk. Maar er zijn individuen, meer dan mij lief is, die dingen doen waar geen enkele vorm van goedpraten mogelijk is. Deze film is daar, helaas, een perfect voorbeeld van.

Be nice... don't lie...

Ik heb m net gekeken, als je Catfish net gezien hebt valt dit een beetje tegen vind ik. Catfish heeft een goede spanningsopbouw en gaat uiteindelijk een heel andere kant op dan je verwacht. Dit is gewoon een afstandelijke docu. Ik vind het wel moeilijk om te beoordelen wat nu echt is en wat niet. Catfish pretendeert realiteit te zijn echter klopt dat volgens mij toch niet. Dit lijkt allemaal wel echt, maar af en toe twijfel ik toch weer.

Dit is zonder twijfel de lelijkste documentaire die ik ooit gezien heb.

avatar van Chasey1
@ Zinzy, daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik dit een 0 zou kunnen geven zou ik het doen.

avatar van Thomas83
Duidelijk een heel stuk minder dan Catfish. Ik kreeg er al een slecht gevoel bij toen aan het begin van de film direct duidelijk werd dat slachtoffer Brian in een voice-over tot de kijker spreekt. Hoe verzin je het. De docu is regelmatig ook ongepast gedramatiseerd, met heel fout van die dramatische muziek op de achtergrond. Verder vraag ik me af of echte chat-teksten zijn gebruikt, want de gesprekken verliepen vaak wel erg debiel. Sowieso erger ik me altijd al een beetje aan dat chat-taaltje, en in dit geval ook het totale gebrek aan interpunctie en domme taalfouten.

Er komen nog wat betrokken aan een het woord en een of andere specialist die verdacht veel op George Bush lijkt. Vond hem alleen niks toevoegen en zijn naam is ook niet blijven hangen, ondanks dat men werkelijk elke keer als hij weer in beeld kwam het nodig vond om zijn naam en beroep weer even met een tekstje in beeld te brengen.

Het enige wat ik nou echt schokkend vond aan het verhaal is hoe de moeder van Jessica haar blijkt te hebben gespeeld en haar fouten niet echt lijkt te willen erkennen na wat er allemaal is gebeurd. Het blijkt zelfs zo te zijn dat ze honderden foto's van haar dochter op haar computer had staan, vaak stiekem genomen, die ze dan naar meerdere mannen stuurde. Dat is echt verknipt. Bij je eigen dochter.Dat laatste kwam wel in het laatste half uur naar voren, maar voor de rest hadden ze dat half uur er net zo goed uit kunnen knippen. Matige docu en op visueel vlak ook maar aan de amateuristische kant. 1.5*.

avatar van Noud
Een van de vele slechte Amerikaanse docu.
Irritante muziek, lelijke beelden, wat Thosmas83 al zegt; verschrikkelijke voice over.
Er zit geen spanning in. Niks maakte mij nieuwsgierig.

Wat kan je een documentaire toch verschillend beleven. Ik vond het verhaal dermate interessant dat ik de vorm waarin het gegoten is goed kon hebben. Je moet nu eenmaal wat verschillende personen wat laten zeggen omdat het anders erg saai wordt. Verder vond ik de docu goede wendingen hebben, al met al erg onderhoudend.
Waar het helemaal misgaat is in het laatste deel:
Het is erg Amerikaans dat er weer slechteriken gezocht moeten worden.
En in deze documentaire hebben ze de moeder van Jessica in het vizier genomen. Er is maar 1 moordenaar in dit verhaal, namelijk degene die een wapen gepakt heeft en een jongen van 22 van dichtbij heeft neergegeschoten. Wat de moeder van Jessica gedaan heeft is walgelijk en vreselijk, maar heeft niets met moord te maken. Goede zaak dat ze niet veroordeeld is dus, maar erg jammer dat ze in de documentaire nog zelfs even een recent filmpje van haar postten, duidelijk met de bedoeling haar openbaar te schandpalen.

Toch 3* omdat het buitengewoon interessant was.

avatar van dvanhezik
Noud schreef:
Er zit geen spanning in. Niks maakte mij nieuwsgierig.

bedoel je niet sbs 6(repotage?)

avatar van rcmarc
Noud schreef:

Volkomen onzin, Noud.
Deze doc gaat niet over een voice over of een muziekje het gaat over het verhaal zelf. Catfish zie ik dat iemend het er over heeft, is een film geen documantaire en dus niet te vergelijken want films zijn altijd meer overdrevener dan docu's

Dit is een verhaal dat helaas aan de orde van de dag is. Bijna iedereen vreet twitter en facebook voor ontbeit, lunch en diner, te belachelijk voor woorden. Als je wat te vertellen heb, hop slinger dat socialmedia maar aan en deel het met de rest. Voor dove mensen, slechthorende mensen (als ik zelf) en mensenschuwe mensen is dit soms ideaal maar wat is er nou mis met de telefoon pakken, een afspraak te maken en ff gezellig een bakkie doen bij iemand. ??.

Iedere nederlandse zin kan je bijna op 3 verschillende manieren op vatten dus na 1 verhaal kan je al meerdere opvattingen krijgen en vaak in de negatieve hoek. Al deze social media gebeuren is emotie loos, je ziet geen gelaatsuitdrukkingen en je hoort geen klanken van stemmen maar dat maakt 'de opvatting' van je verhaal wel wat jij zou willen.

Als je in het echt een date heb kan je je voordoen als iemand van 18jaar terwijl je in feiten 38 bent. Grote kans is dan dat je alsnog alleen an je tafeltje zit. Deze film is puur om te laten zien waar onderandere "WIJ" als ouders mee te maken kunnen (gaan) hebben met onze kinderen. Maar natuurlijk ook voor mensen die zich ook in zulke situaties bevinden en ze dna ook eens zien hoe het kan aflopen of hoe ver het allemal kan eskaleren. Ik vind het een TOP DOC !.

avatar van Shinobi
"You can say anything you want online."

Deze docu ligt in de lijn van Catfish (2010), alleen dan meer schokkender. Tevens doet het me een beetje denken aan het programma 'Reportage' dat elke zondag op SBS 6 wordt uitgezonden. Het enige wat nog ontbreekt, is Pepijn Bierenbroodspot om het verhaal te brengen.

Enfin, bij het horen van de theatrale voice-over had ik zo mijn bedenkingen. Hoe kom je erop om een documentaire te vertellen vanuit iemand die al dood is, hierdoor doet het wat af tegen de 'echtheid' van de schokkende gebeurtenissen. Het was beter geweest als er een normale presentator of voice-over was geweest.

Afgezien van dat, wordt de rest gedegen gebracht door specialisten en familie; zelfs de dader doet zijn zegje. De manier waarop de - vrij expliciete - chatgesprekken in beeld komen zijn leuk en als kijker zijnde sta je zo even in de schoenen van de betrokkenen. Overigens zijn deze gesprekken authentiek - inclusief fout taalgebruik -, aangezien je later een glimp ziet van enkele transcripten.

Al met al best een vermakelijke docu om eens gezien te hebben. Dat moet de filmindustrie ook hebben gedacht, omdat het is verfilmd: TalhotBlond (2012). Wel een halve ster eraf wegens de ongepaste voice-over.

2,5 Sterren.

avatar van DjFrankie
Leuk om te kijken, niet allemaal logisch maar wel realistisch.

avatar van Marcellus
Catfish, maar dan een stuk duisterder. Erg boeiend verhaal, maar een matige documentaire die qua stijl inderdaad doet denken aan die foute SBS6 reportages op de zondagavond. Meer op vermaak en spektakel gericht dan op het informeren van de kijker, iets wat we helaas steeds vaker zien in documentaires de laatste jaren.

Zoals meermaals hier wordt aangekaart is het grootste probleem dat het verhaal verteld wordt vanuit het perspectief van het slachtoffer. Zijn vertelstijl is theatraal en melodramatisch, en het is vreemd omdat hij de enige persoon is die als gevolg ervan is gestorven (waar je stom genoeg meteen van op de hoogte word gebracht). Het maakt de documentaire ook onnodig manipulatief en subjectief; alsof Lolita zou worden geschreven vanuit haar perspectief in plaats van die van Humbert. Dit is dus een documentaire over mensen die leven in een fantasie door te pretenderen iemand anders te zijn, die wordt verteld door een persoon die doet alsof hij het slachtoffer is. Het slachtoffer wie tevens de enige betrokken partij is die wél gegrond was in de realiteit. Vreemd dat de ironie Schroeder compleet ontgaan is.

Daarnaast zijn er nog de tenenkrommende analyses van de klinische psycholoog, wie nooit met de drie betrokken personen heeft gesproken of op enige manier betrokken is geweest bij de zaak, maar desondanks constant in beeld komt. Analyses die puur gebaseerd zijn op speculaties die doen denken aan de onsamenhangende en pseudowetenschappelijke uitlatingen van een eerstejaars Psychologie student. Lijkt erop dat Schroeder per se een specialist erbij wilde betrekken, wat in dit geval enkel resulteert in irritatie bij de kijker.

De docu gaat ook wat te lang door na de laatste onthulling en houdt zich helaas vooral bezig met de minder boeiende aspecten van dit verhaal. In plaats van de algemene focus te leggen op de gevaren van het vertrouwen van online persoonlijkheden en wat de betrokkenen bewoog dergelijke keuzes te maken (en meer dan veronderstellen doen ze niet), lijkt de maker meer geïnteresseerd in wie de hoofdverantwoordelijke is voor Brian's dood en de gevolgen daarvan. Het gevolg is dus blijkbaar stukken interessanter dan de oorzaak, wat voor mij in ieder geval niet het geval is.

Al met al is het resultaat vooral zonde. Het plot is uiterst interessant en relevant in de huidige tijdsgeest, maar er zat véél meer in dan dat er door Schroeder uit wordt gehaald. Raad men aan om in plaats van deze documentaire te kijken een goed artikel over dit verhaal op te zoeken en deze te lezen.

avatar van Insignificance
Wat de bovenbuurman zegt. Complete mispeer om zo'n voice over te gebruiken en niet alleen dat, ook hetgeen hij zoal te vertellen heeft (en de toon waarop), is nauwelijks te harden. Alsof-ie een stel kleine kinderen toespreekt. De psycholoog die wordt opgevoerd doet het niet veel beter. Je hoeft er echt niet voor gestudeerd te hebben om op zijn bijdrage te komen.

Goed, dat de babbelaar om het leven is gebracht, weten we dan alvast. De docu werkt dus toe naar iets anders, maar het zal niemand verbazen wat dat is. Hooguit wie het is. Weerzinwekkend, ja, maar wat en hoe Schroeder het brengt, onnozel chatje hier, plat inzichtje daar, komt nooit verder dan goedkope TV rommel. Cybersexed to death, laat ze hem zeggen. Pff..