Karla (2006)

Alternatieve titel: Lethal Marriage

Misdaad / Drama

geregisseerd door Joel Bender
met Laura Prepon, Misha Collins en Tess Harper

Paul Bernardo (Misha Collins) is al een serieverkrachter wanneer Karla Homolka (Laura Prepon) hem voor het eerst ontmoet. Ze lijkt er in eerste instantie echter geen idee van te hebben wat er achter het charmante voorkomen van Paul allemaal verborgen zit. Totdat ze zich verliest in een reeks gebeurtenissen die ertoe leidt dat Paul haar zusje misbruikt en zelfs vermoordt. Karla ziet in dat ze vreselijk fout bezig én mede schuldig is, maar uit angst voor Paul durft ze niks te ondernemen en houden de gruwelen daar niet op... Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van pascal83
Officiële site met trailer: http://karlathemovie.net/

Kan er niets aan doen, maar om eerlijk te zeggen. Het lijkt me niet veel, de trailer is ook behoorlijk oninteressant eigenlijk als je het mij vraagt.

Komt iig niet in me "nog zien" lijst voorlopig. Wacht eerst wel op de reacties van de overige leden!

avatar van Nixon17
Niet de beste film op dit gebied maar voor wat ik er van verwacht had is het nog een aardige film. Krijgt van mij een 2,5 omdat het een goeie verfilming is van een waargebeurd verhaal anders was het verhaal wat zwak geweest. Bij de beschrijving staat "besluiten drie jonge meisjes te ontvoeren" Ik vind dit geen goeie beschrijving het lijkt zo net of ze tegelijk 3 meisjes van een jaar of 10 ontvoeren het gaat echter om 3 verschillende moorden waarvan er 1 geen eens een ontvoering is en de meisjes zijn ook niet bepaald jong te noemen. (tussen de 16 en 18 schat ik) Ik zal even kijken of ik dat aan kan passen.

net de film gekeken
best een aangrijpende film
veel vrouwonvriendelijke scenes
als je er dan ook bij meetelt dat er een waarheid in het verhaal zit
denk ik dat het een indrukwekkende film is voor velen

zeker geen slecht verhaal

een 3.5*

avatar van janhero
Tja, wat moet ik er van zeggen? De film hinkte op 2 gedachten. Allereerst de onderdrukking en afhangkelijkheid en ten tweede de psychische gestoordheid van haar. Allebei kwamen ze er niet mooi uitgewerkt uit.

De makers van deze film hebben het zich een beetje te gemakkelijk gemaakt. Jammer. Er zat een beter verhaal in.

Gemiste kans. 2 1/2 *

matig erg matig,

op het einde krijg je een verhaaltje waarin verteld wordt dat Karla eigenlijk niet onder de invloed van paul stond. Dat dacht ik zelf ook terwijl ik na de film keek, maar toch laat de film iets heel anders zien, mischien komt het omdat het zogezegt het verhaaltje is wat Karla aan de dokter verteld.

Vond die gozer die Paul speelde erg goed in zijn rol, maar toch is de film een grote teleurstelling.**

avatar van Kisje
Een slechte film is het niet, maar soms had ik de indruk dat hij een beetje 'té'.. De film duurde ook wel lang, voor het verhaal. Je wist continu wat er ging gebeuren, en het is niet dat er opeens een ommekeer in het verhaal was ofzo.. Nee, het bleef bij hetzelfde verhaal: meisjes verkrachten, vermoorden, verkrachten, vermoorden.. Dat maakte de film langdradig..

2.5 *

avatar van bananenneus
Matige film...........kreeg de indruk om de kijker niet bloot te willen/durven stellen aan geweld t.o.v. de slachtoffers.
Verhaal vond ik erg langdradig en haalde het elke keer nét niet om me continue geintresseerd te houden.

avatar van fritsy
Had al is een keer zoiets gezien. maar deze film was spanningloos en langdraderig. de film boeide me voor geen meter.

zeer goede verfilming van het verhaal. De psychopatische handelingen worden zeer aangrijpend verfilmd. Dat je niet heel veel geweld en bloed ziet, is juist knap in elkaar gezet, daar er zo gefilmd en gesproken wordt dat je er zelf een gruwelijk beeld bij gaat verzinnen.

Ik denk dat mensen die gebrek aan empathie hebben, problemen hebben met het kijken naar deze film. Die moeten waarschijnlijk veel bloed en gruwelijke beelden zien om zich te kunnen inleven. Voor een vervente boekenlezer is dit sowieso dan een echte aanrader denk ik.

Het was echt een hele goede film en aangrijpend, boeiend en interessant tot het einde.

een 4!

Erg ongeloofwaardig verhaal. Werkelijk gebeurt? Vast maar niet erg boeiend om in een film vast te leggen. In ieder geval is deze film voor mij níet boeiend, kan hij bij mij de aandacht níet vasthouden. De film eindigd waar hij begon en de hoofdpersonen zijn lege karakters waar ik me niet in in kan leven. De film is een rechte lijn zonder een bepaalde ontwikkeling en het open einde laat ook een leeg gevoel achter.
'Bloed en gruwelijke beelden' waren er inderdaad niet te zien, maar er was ook geen vervanging in de vorm van een interessant verhaal of personage om je toch nog te kunnen inleven in de film.

1,5 ster

avatar van bananenneus
han de barman schreef:

Euh..........daar is televisie / film toch ook voor bedoeld ??
Anders zou ik het boek wel gaan lezen

Lis
Ik vind de film erg ingrijpend en het idee dat dit waar gebeurd is, vind ik gruwelijk, ook al weet je dat dit soort psychopaten bestaan. Je kan je er geen voorstelling van maken dat zo'n vrouw ( Karla) zover er in meegaat. Je bloedeigen zus!! Laten verkrachten. En haar met een of ander middel voor dieren bedwelmen. Walgelijk!
Ik zat onder het kijken ook vrij veel commetaar te leveren, van afschuw omdat ik het gewoon niet geloven kan, dat je als vrouw zover gaat; omdat je zoveel van je man houdt...
In elk geval geen film voor een gezellig avondje, mijn man liep halverwege ook weg, hij vond het 10x niets om ernaar te kijken.

Het idee dat dit echt gebeurd is spreekt mij heel erg aan, ben dus benieuwd. Snel even downloaden en dan kijken, daarna volgt mijn recensie

Mijn verwachtingen voor deze film waren bij aanvang niet groots. Iets wat mij begrijpelijk lijkt gezien het lage gemiddelde en de nogal zwakke b-achtige trailer. Verrassend genoeg weet Karla toch te imponeren. Dit komt voornamelijk door het aangrijpende verhaal dat schijnbaar ook nog eens waar gebeurd is.

De band onderling tussen de twee geliefden (lees; geschifte) personen is goed uitgewerkt. De gesprekken die plaats vinden in de psychiatrische inrichting tussen Karla en Dr. Arndt zijn degelijk. Dit komt mededoor een paar goede dialogen. Helaas zijn deze wel op een hand te tellen.

Regisseur Joel Bender zorgt verder voor een paar sterke aangrijpende scènes die voor een brok in je keel zorgen. Dit ondanks het feit dat er nog vele harde scènes vrij soft of totaal niet in beeld worden gebracht. Misschien is dit ook maar beter zo, want anders werd het wel een erg zware film.

Wij (mijn huisgenootje en ik) zijn het met de meeste reacties eens. Een zeer matige film.
De verhaallijn is absoluut niet opbouwend (of afbouwend) het gaat nergens naartoe.
Het karakter van Karla is in onze opinie irrealistisch en juist zij heeft een tekort aan empathie (hè han de barman, de vraag reist bij ons dan ook of hij de deskundigheid en achtergrond heeft om zo een sterke "statement" te maken...?! Een zeer nare opmerking.. waar is het überhaupt op gebaseerd??)
De scenes zijn langdradig en geven je een misselijkmakend gevoel.
Een verhaal dat je in 10 minuten kan vertellen verpest aan ruim 1,5 uur film.

Een 0.5! (0 was niet een optie)

goede film, erg aangrijpend

avatar van melanie178
Film lijkt me erg indrukwekkend, zeker omdat het een waargebeurd verhaal is.

Zie onderstaand het ware verhaal van deze zogenoemde "Ken en Barbie"

"Het is 1987 en de Canadeese Karla Homolka is een leuke, jonge blonde meid van 17 jaar. Zij heeft veel plezier in het leven en valt als een blok voor de 23-jarige Paul Bernardo. Nog geen uur later duiken ze samen het bed in en de knappe accountant zegt dat hij van haar houdt. Zij verloven zich niet veel later en hij belooft haar een trouwerij waar al haar vrienden jaloers op zullen zijn...

Bovenstaand verhaaltje klinkt als zoetsappige scène uit een willekeurig romannetje. Maar het verhaal van Karla en Paul is alles behalve gewoon. Terwijl Karla denkt haar droomprins te hebben gevonden, bezorgt Paul jonge meisjes een nachtmerrie waar hij trots op is. Zo trots, dat hij het opgewonden aan Karla verteld. Zij is echter zo dol op hem dat ze het niet wil horen of zien. Zijn liefde voor haar is haar zo veel meer waard dan het gruwelijke leed dat hij andere vrouwen aandoet...

Uit naam der liefde
Die liefde van Paul voor Karla neemt echter ook extreme vormen aan. Zo noemt hij haar zijn seksslavin en beult haar regelmatig af. In plaats van bij hem weg te gaan, geeft zij met liefde gehoor aan zijn absurde eisen: Toen hij haar leerde kennen was zij bijvoorbeeld al geen maagd meer en Paul vindt dat het aan Karla is om er voor te zorgen dat hij met een maagd seks kan hebben. Zijn oog valt op haar jongere zusje Tammy. Omdat Karla zijn idee gewoon logisch vindt, stemt ze er in toe en geeft haar zusjes maagdelijkheid als kerstcadeautje aan Paul. Paul belooft haar uitdrukkelijk met haar te zullen trouwen en zij zal alles doen om haar toekomstige echtgenoot gelukkig te maken.

Videotapes
Als Paul vindt dat je gebeurtenissen die de moeite van herinneren waard zijn moet filmen, is Karla het ook daar mee eens. Zo wordt de verkrachting van haar bloedeigen jonge zusje, door Karla's grote liefde, op film vastgelegd. Onder andere deze film is vijf jaar later bepalend in de strafzaak die tegen Karla en Paul loopt. Dit jonge stel bestaat namelijk echt en samen hebben zij meerdere filmpjes- en diverse jonge slachtoffers gemaakt...

De grote vraag is: Werd Karla door haar liefde voor Paul meegesleurd in zijn gewelddadigheden en is zij daardoor medeplichtig? Kon ze niet ontsnappen uit zijn misleidende wereld? Of is Karla nog gewetenlozer dan Paul?

Een begrip
Paul Bernardo bekende in totaal 25 verkrachtingen - hij wordt verdacht van meer - en werd in 1993 tot levenslang veroordeeld. Bij de drie moorden waarvan hij samen met Karla verdacht werd, probeerde hij de schuld in de schoenen van Karla te schuiven. Er is een sterk vermoeden dat Paul Bernardo ook de dader is van een aantal soortgelijke onopgeloste moorden. Karla Homolka kwam in 2005 na twaalf jaar cel vrij. Vooral in Canada zijn er protestgroepen die er op uit zijn haar het leven zo zuur mogelijk te maken. Sinds haar vrijlating is zij meerdere malen met de dood bedreigd. Ook is een grote groep mensen niet blij met de film Lethal Marrige a.k.a Karla. Zij vinden dat de naam Karla hierdoor een begrip is geworden, net als Madonna, Britney of Beyoncé, en daardoor een te positieve uitstraling krijgt. Maar Karla is geen popster..."

avatar van code9
Behoorlijk boeiende film over een meisje dat haar knappe verloofde en latere man zo verafgoodt dat ze hem soms bijna blindelings volgt en steunt als deze aan het verkrachten en moorden slaat.

Deze 'Karla' wordt zeker niet positief afgeschilderd maar ook niet als een totaal gevoelloos monster, wat ik de geloofwaardigheid alleen maar ten goede vind komen. Ze heeft duidelijk regelmatig (veel) moeite met de bizarre wensen van haar vriend/man (zoals het feit dat deze in haar bijzijn haar jongere zusje wil ontmaagden, waar ze met gemengde gevoelens mee instemt, en wat mede door haar toedoen tot de dood van het zusje leidt), zeker als deze zijn eerste direkte moord pleegt.

Ondanks het feit dat de film zich kwa explicietheid duidelijk erg moest inhouden (geen duidelijk bloot, geen duidelijk geweld) is de impact er toch nauwelijks minder om. Dit is vooral te danken aan het compacte, goed lopende scenario en de goede acteerprestaties.

Hoewel het voor sommigen moeilijk te aanvaarden is schetst het personage Karla een realistisch beeld van een vrouw zoals er velen zijn, die ver over haar grenzen heen gaat en heen laat gaan als het haar liefde voor haar partner betreft. Natuurlijk is haar -vaak gedwongen, maar soms ook vrijwillige- meewerken aan de verkrachtingen en moorden níet maatgevend (gelukkig niet) voor meisjes en vrouwen die met een jongen of man in een vergelijkbare emotioneel-afhankelijke situatie terecht zijn gekomen (denk aan loverboys).

Verbazend laag gemiddelde voor dit eenvoudige, maar goed uitgevoerde thrillerdrama.

avatar van nightbreed
Ik ben gek op waargebeurde verhalen over (serie)moordenaars, psychopaten en mensen die het pad van de destructie hebben gevolgd.
Logisch dus dat ik deze film ook moest zien.
Ik kende het verhaal natuurlijk al en was een klein beetje teleurgesteld dat Karla eigelijk als een slachtoffer wordt afgeschilderd, een slachtoffer van de liefde voor haar vriend.
Ik zal niet te veel verraden maar helemaal aan het einde (de aftiteling) zie je pas hoe de vork ongeveer in de steel moet hebben gezeten.
Jammer dus dat ze de versie van Karla hebben verfilmd en niet de versie die de rechtbank en de psychologen aannemelijk vonden.
Ook jammer is dat het verhaal verteld wordt via terugblikken waardoor je niet echt in het verhaal kunt komen, de spanning ontbreekt dus.
Dit is geen film voor mensen die een spannend of leuk verhaal willen zien.
Dit is meer een film voor de freaks zoals ik die gek zijn op waargebeurde tragedies.

Cijfer: 3,5

avatar van russell
Een echte film waarbij je continue bij je eigen denkt "ga bij hem weg, en heel snel, stom wijf". Ik vond de film heel boeiend maar helaas wel voorspelbaar. Gewoon een interresante film om naar te kijken met in je achterhoofd het idee dat het waargebeurd kan zijn maakt het spannender.

CousCousje
Shocking movie (als het waargebeurd is)
Dat er zulke mensen bestaan.
Is het kijken waard.

Cijfer: 3

avatar van ADDICTED
ondergewaardeerde film!
Goed verhaal,spanning zit erin.

Shocking!!

Mogen meer van zulke films!

avatar van queenie
aardige film die goed neer zet dat iemand erg onderdrukt kan worden door iemands persoonlijkheid. Inderdaad dat er zulke mensen zijn die op die dingen kicken......3*

avatar van 606
erg goed geacteerd en aangrijpend verhaal.

3,5 ster

avatar van Pestiis
indd aangrijpend verhaal...

sterk geacteerd en het verhaal zelf was ook absolute insanity...
ik geef t een 4 sterren

avatar van xangadix
Aangrijpend..? Aan de hoogste boom met dat tuig..!

avatar van Dani_11
Zeer aangrijpende film...
heb me geen moment verveeld, zeer goed in mekaar gezet

avatar van vampyrmaiden
natuurlijk is het aangrijpend. Zo'n vrouw is ook het slachtoffer van die man!