Project X (1987)

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Kaplan
met Matthew Broderick, Helen Hunt en William Sadler

De dwarse piloot Jimmy Garrett wordt te werk gesteld bij Project X, een ultrageheim militair project waarbij chimpansees worden blootgesteld aan (dodelijke) radioactieve straling. Chimpansee Mingus heeft nog eerder door wat er aan de hand is dan zijn 'baasje'. Met angstige geluiden maakt het beest duidelijk dat het niet pluis is in de experimenteerruimte.

avatar van Captain Pervert
Meer een familiefilm dan een thriller, maar best vermakelijk.

Mooie film met af en toe ook nog een ontroerend moment.
Broderick op de bres voor de chimp...

avatar van Tolkienfan
heerlijke film..is deze ergens in NL op dvd regiocode 2 te krijgen??

avatar van filmofiel
Nope, niet te krijgen in regiocode 2 maar ik heb wel de ondertiteling, heb 'm namelijk zelf vertaald. Ik vind het best een vermakelijke film.

avatar van forum1nl
Aangrijpende film, heb deze film inmiddels al meerdere keren gezien. Mooi verhaal, door de radioactieve experimenten erg aangrijpend!

avatar van riinyosa
Heette die chimpansee geen Mingus maar Virgil?

avatar van Mac Hammer Fan
Heb deze in juli gekocht en toen eens bekeken. Ik was eigenlijk gemist doordat op de online shop van HD WOW te weinig info stond en wilde de gelijknamige film van William Castle uit 1968 aanschaffen maar in de plaats kreeg ik deze in de bus. Al bij al viel het toch mee.
De jonge chimpansee Virgil wordt aan een universiteit opgevoed door het meisje Terry. Daar leert ze hem gebarentaal. Na een paar jaar verliest ze echter de voogdij en moet het beest naar de dierentuin. In de plaats wordt Virgil gezonden naar een Amerikaanse luchtmachtbasis waar ze apen gebruiken bij een experiment. Ze simuleren een vlucht met een vliegtuig en kijken wat de gevolgen zijn wanneer de dieren worden blootgesteld aan een hoge dosis radioactiviteit zoals bij een atoombom. Jimmy, een piloot, moet dat experiment, met de naam "Project X", begeleiden en krijgt alle chimpansees onder zijn hoede. Maar al gauw krijgt hij medelijden met de apen als hij vaststelt dat ze worden misbruikt.
De cast doet het goed en vooral de chimpansees krijgen van mij een pluim.
"Project X" oogt inderdaad soms meer als een familiefilm, maar het blijft een goede SF-thriller met een boodschap waar gevoel en humor niet ontbreken.

avatar van sinterklaas
Grappig dat je dit bericht plaatst op de dag na "het feestje"

avatar van Filmkriebel
Behoorlijke familiefilm over chimps die gebruikt worden als testpiloten in een militaire onderzoeksfaciliteit. De apen acteren beter dan Broderick en stelen de show, maar ze zijn zeker niet mooier dan de lieflijke Helen Hunt . Project X is vooral gericht op het aanwakkeren van emoties mede door het dramatische aspect rond blootstelling van de chimps aan radio-activiteit . Het grijpt aan en het medeleven werd bij mij makkelijk geprikkeld. De film schiet op het eind wat tekort en wordt slordig afgesloten.

Ondanks de geruchten over dierenmishandeling denk ik dat het vooral dierenactivisten-gelul is : in het plot staat het respect voor het dier duidelijk centraal en dat kan je niet zo brengen als je de dieren achter de schermen mishandelt.

Matige film over een waarbij een jonge piloot chimpansees moet trainen om te vliegen. Op zich een aardig verhaal (gebaseerd op waargebeurde feiten), maar de film heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Voornamelijk vanwege het langzame tempo (de film had met gemak een stuk korter gekund). Verder blijft het allemaal nogal braaf. En hoe leuk de aap ook is, die heb je op een gegeven moment ook wel gezien.