Eragon (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije
Actie / Fantasy

geregisseerd door Stefen Fangmeier
met Edward Speleers, Jeremy Irons en Robert Carlyle

Wanneer Eragon een glimmende blauwe steen vindt, denkt hij het geluk op zijn hand te hebben; misschien kan hij hiermee eten voor zijn familie kopen. Maar wanneer de steen een draak laat verschijnen, realiseert hij zich dat hij een schat heeft gevonden, die wel eens net zo oud kan zijn als het Koninkrijk. Van de een op de andere dag is zijn leven compleet veranderd en wordt hem een eeuwenoud geheim toevertrouwd. Met een zwaard en de raadgeving van Brom die hem moet beschermen, moeten Eragon en de draak een koning met duistere krachten zien te stoppen voordat hij het Koninkrijk in gevaar brengt. Kan Eragon de kracht van de legendarische Drakenridders op zich nemen? Het lot van het gehele koninkrijk ligt in zijn handen...

686 BERICHTEN 32 MENINGEN
Nooit. We zijn verneukt door de filmstudio.

avatar van lordsnoopy
De 2e film stond op de planning, maar dat de filmmakers wilden wachten met het schrijven van de script omdat (toen) het 3e boek nog moest uitkomen. Ze wilden hiermee ervoor zorgen dat ze niet dingen uit de film zouden schrappen die pivotaal zouden worden in het 3e deel.
Daarna werd het nog iets meer uitgesteld toen bleek dat Christopher Paolini geen 3 maar 4 boeken in totaal zou schrijven.
Echter met tegenvallende winst (en het boek deel 4 komt pas eind dit jaar uiteindelijk uit) is -vrees ik- besloten om geen verder vervolg voor Eragon meer te maken

basabas schreef:
hij was 15 toen hij eraan begon hoor

Het maakt helemaal niet uit of hij 15 was, het gaat mij meer om de kwaliteit van het verhaal! En jammer genoeg is de kwaliteit bagger. Niet alleen de verhaallijnen van LOTR en Star Wars zijn overgenomen, ook de namen. Denk maar aan Eragon=Aragorn, Oromis=Orome, Melian=Melian, Beor Bergen= Huis van Beor, Isenstar=Isengard, Ardwen=Arwen en zo door. Met die prut in de boeken wil ik geen eens naar de film!

Ik vond het een erg leuke film. Er zat echt een leuk verhaal in.
Een echte aanrader dus.
Zelf heb ik de film helemaal grijs gedraaid.
Sommige stukjes zagen er wel een beetje nep uit, dat was wel jammer.
Maar verder was de film wel leuk

@ Lordsnoopy; alleen je laatste zin is natuurlijk echt waarheid. Als de film een daverend succes was geworden, hadden ze direct aan de vervolgfilm(s) begonnen.

avatar van DDT
amai die film is hier zo ondergewaardeerd

het verbaast me dat er nog geen rechtszaak tegen paolini is begonnen wegens plagiaat.

avatar van pierrrke
Bah hoe onorigineel kan een film zijn ! ik maak hier geen woorden meer aan vuil, enkel de draak die toch wel mooi gemaakt was krijgt één ster.

Mooi al die vergelijkingen met Starwars. En ze kloppen ook allemaal. Maar daarbij wordt wel vergeten dat Starwars zelf ook een grote rip-off is van allerlei grote mythologische en historische verhalen, waarmee het eigenlijk ook geen drol uit maakt in hoeverre Eragon leentjebuur speelt.

Film vond ik persoonlijk een erge tegenvaller
was wel te verwachten als je het boek al heb gelezen vallen de film altijd wel wat tegen maar ja
Verhaal deed een beetje zwakjes aan, vond begin stuk gelijk al raar beginnen met een draak die lijkt op een troetelbeeweer snel hersteld maar voor mijn gevoel op een erg rare manier
veder zijn er nog wat van zulke voorbeelden.
Het is ook maar een film voor 12 jaar en ouder
En ook wel rredlijk vermaakend

En mensen wordt eens wakker dit verhaal is een bij elkaar raapsel van legendes maar wat verwacht je dan ook van een verhaal over draken
PS op legendes zitten geen rechte dus hoe wil je hem aan pakken voor plagiaat

Vrijwel elke film speelt leentjebuur of is een rip off van een ander verhaal. Dat betekent echter nog niet dat je alle personages en locaties maar exact hetzelfde moet noemen met 1 of 2 letters verschil (zoals aangegeven door Azu).

Pirmais
Goede poster!!

ehs21 schreef:

Even voor de duidelijkheid 'exact het zelfde' betekend 100% het zelde een naam met 2 leters verschil kan dus nooit exact het zelfde zijn

ok bedankt captain obvious! (klint toch beter dan mierenneuker ) Zolang iedereen maar snapt wat ik bedoel.

ehs21 schreef:

Ik ben het met je eens dat de namen niet bepaalt orgineel zijn maar leg me dan uit waar ze dan "Leentje buur"hebben toegepast met de locatie/verhaal want dat mis ik
want het thema is niet echt nieuw maar van een paar oude legendes heeft hij naar mijn mening een leuk 'nieuw' verhaal gemaakt

Naja originele locaties zijn sowieso vrijwel onmogelijk qua bossen of bergen. Het verhaal is toch een soort van Star Wars in een LotR jasje, en in deze film helaas minder uitgevoerd.

avatar van zgfproduction
ik heb erg genoten van deze film. ook een origineel verhaal.

avatar van T.S.S.A.
Vrij tergende film. Vluchtig in elkaar gedraaid geheel, mist elke vorm van diepgang en is nergens spannend.

Het acteerwerk is ontluisterend, vooral van de hoofdrolspeler. Compleet ongeloofwaardig neergezet. Ik snap ook echt niet dat Malkovich zich aan deze film heeft ontleend.

Het enige positieve aan de film was de CGI, vooral de draak zag er leuk uit.

2* misschien leuk voor het jonge tiener-publiek, maar anders vooral wegblijven.

Tuurlijk was dit geen Lotr, een stuk luchtiger en zeker niet orgineel, maar leuke fantasy moedig ik alleen maar aan, en deze was zeker vermakelijk, jammer dat er geen vervolg is..

Maar wat zitten mensen soms te zeuren over orginaliteit terwijl men lyrisch is over zaken die ook helemaal niet orgineel zijn. Dat je simpelweg niet realiseert dat ook dat bij tig andere, minder bekenden, partijen geleend is. Neemt niet weg dat in dit geval misschien wat simpel is gedaan maar dat maakt dit geen rotzooi! Dikke 3*

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eragon vond ik een niet zo goede film.

Allereerst de hoofdpersoon. Edward Speleers speelt Eragon en hij doet dat heel erg slecht. Hij dreunt maar een beetje zijn tekst op, maar acteren is het niet te noemen. Ik vond Eragon ook een verschrikkelijk irritant personage. Bijna de gehele film weet meneer het altijd beter. Ik vond Eragon een heel vervelend, arrogant dom en roekeloos personage. In combinatie met het slechte acteerwerk van Speleers heb je temaken met een hoofdpersoon waarmee ik totaal niet mee kon meeleven. Dit doet de film geen goed.

Eragons draak maakt het er ook niet beter op. Ik begrijp dat de draak in deze film bij de goeie hoort. Maar het uiterlijk van de draak was wel heel liefelijk gemaakt. De draak had er best wel wat angstaanjagender eruit mogen zien. Maar waar ik me pas echt aan storende was die vreselijke voice over van de draak. Want dat is een heel lief stemmetje. Ik wist niet wat ik hoorde. Belachelijk dit. Het is en het blijft wel een draak en zo lief stemmetje past totaal niet bij een draak. De draak komt door het stemmetje en het uiterlijk veelte lief over. Dat we met een goede draak te hebben moet je naar mijn idee alleen duidelijk maken door het karakter. Dat moet je niet ook nog eens duidelijk maken met het uiterlijk en de stem. Want als je dat doet komt de draak raar over.

Jeremy Irons als Brom acteert ook niet al te best. Brom is in de film een soort mentor van Eragon. Maar Jeremy Irons heeft nu niet bepaald charisma en weet daarom niet te overtuigen als mentor. Eigenlijk vond ik niemand echt goed acteren in deze film. Op het gebied van casting faalt deze film volledig.

Het verhaal daarentegen vond ik wel leuk bedacht. Maar ik had het gevoel dat de filmmakers haast hadden. Het verhaal word nog al snel verteld. Niet alleen Jeremy Irons treft blaam dat we Brom niet goed overkomt als mentor. Ook het script is schuldig. Want Eragon leert alles veel te snel. Voor dat je er erg in hebt kan Eragon zijn draak heel erg goed berijden en kan Eragon heel veel spreuken zonder moeite uitspreken. We krijgen bijna niks van zijn leerproces te zien in de film. Dit is heel erg jammer. Van het ene op het andere moment is Eragon van een jongetje een held geworden. Deze ontwikkeling kwam ongeloofwaardig en te snel over. De filmmakers raffelen de film af.

De special effects vond ik wel aardig. De draak zag er veel te lief uit. Maar de overige special effects waren redelijk, maar verder niet al te bijzonder. De muziek van Patrick Doyle vond ik niet zo goed. Zijn muziek mist bij deze film een bepaalde magische sfeer die muziek wel moet hebben bij dit soort films.

De actie scènes stelde niet zo veel voor. De actie scènes konden een heel stuk beter. Bijvoorbeeld aan het eind van de film vind er een veldslag plaats. Dit kon echt beter. De veldslag had veel mooier in beeld gebracht kunnen worden. Dit had allemaal veel spectaculairder en beter gekund. Wat we te zien kregen in deze film op actie gebied vond ik erg tegenvallen.

Al met al vond ik Eragon geen goede film. Slecht acteerwerk, slechte muziek, een te lieve draak. En helaas is het verhaal ook niet al te best uitgewerkt.

1 ster voor deze film.

avatar van joolstein
Zoooo, zonde er zat zoveel in deze film!! Ik had de eerste twee boeken al gelezen dus misschien komt het ook wel daardoor. Maar echt de verhaallijn die in het boek redelijk sterk is word hier gewoon afgeraffeld en heel vaak niet eens gevolgd. Er zijn uiteindelijk vier delen van het boek uitgekomen en maar 1 film. Aangezien ze het gewoon de nek omdraaien. De vergelijking met Harry Potter wordt snel gemaakt en ook begrijpelijk maar waar die films briljant zijn gefimd en uitgewerkt. Is dit gewoon belabberd! Mij bekruip het gevoel dat ze er gewoon geen zin in hadden of ze moeten wel heel erg tegen gewerkt zijn door bemoeienis van de film maatschappij

avatar van Thorongil
Nog eens herzien, was al zeker 5 jaar geleden. 1.5 ster was wel wat streng, geef hem nu 2. Het is allemaal cliché, maar best vermakelijk.

avatar van DragQueen
Redelijk, en opzich een luchtige fantasyfilm, met prima uitgevoerde actie. Het acteerwerk van de cast is degelijk. Het verhaal is bij vlagen wat teleurstellend, en speelt leentjebuur bij andere films uit het genre. Leuk om eens gezien te hebben, maar ook niet veel meer. 2,5 Ster.

avatar van W.V.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb de film onlangs opgenomen en heb me aan een kijkbeurt gewaagd, ik zeg gewaagd want na het zien van de Potter reeks en de LOTR trilogie moeten dit type films van goede huize komen om mij te bekoren. Gek genoeg heb ik me wel vermaakt met de film terwijl er eigenlijk genoeg op valt aan te merken. De film is van 2006, heeft een open einde maar tot nu toe heeft niemand het schijnbaar aangedurfd om een vervolg te maken en dat snap ik wel. Wanneer het er wel van komt, laat dan de hoofdrolspeler wel iemand zijn die kan acteren, want dat vond ik het hele grote minpunt van deze film. Dat de film schaamteloos jat van de Potter reeks en LOTR vond ik nog niet eens zo erg. de actie scenes zijn goed in beeld gebracht, de draak is prachtig gemaakt de landschappen zijn prachtig en Carlyle speelt een memorabele filmschurk. Alleen blijf ik bij hem wel met de vraag zitten waarom hij, de almachtige magier, nu zo bevreesd is voor de koning. Jammer genoeg worden de bijrollen, op die van Irons na, niet uitgewerkt, daar had namelijk veel meer in gezeten.
Ondanks alle minpunten heb ik me gek genoeg toch vermaakt, alleen dit verhaal is al eens eerder verteld, in de film Dragonheart, en die was toch wel beter als deze film.

avatar van john mcclane 2
Wie het boek waarop het gebaseerd is kent,,zal niet blij zijn met deze verfilming .
Ik sluit me daarbij aan.
Remake aub .

Tarkus schreef:
Mooi gemaakte film met prachtige beelden.
Maar het verhaal sprak me niet erg aan en ik had de indruk dat het allemaal nogal snel moest gaan. De ganse opzet doet een beetje denken aan "Lord Of The Rings", maar dat verhaal werd wel verteld in 3 (lange) filmen, en hier wordt alles ingeblikt in amper 1 uur en 40 minuten.
Wel een sterke cast met een prachtige rol van de bijna onherkenbare Robert Carlyle, een van m'n favoriete acteurs.

Heb de film spotgoedkoop op de kop kunnen tikken en daarom opnieuw bekeken.
En ben wel blij dat ik deze prachtig gemaakte film, de speciale effecten zijn supermooi, in mijn collectie heb nu.