La Tigre e la Neve (2005)

Alternatieve titel: The Tiger and the Snow

Italië
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Roberto Benigni
met Roberto Benigni, Nicoletta Braschi en Jean Reno

La Tigre e la Neve vertelt het verhaal van de poëet Attilio de Giovanni (Roberto Benigni) die tot over zijn oren verliefd wordt op oorlogsjournaliste Vittoria (Nicoletta Braschi), die naar Irak wordt gezonden. Hij reist haar achterna, ondanks de oorlog die er plaatsvindt. De film speelt zich af tijdens de inval van de Amerikanen en Geallieerden in Irak in 2004.

De Italiaanse filmproducent Roberto Benigni gaat een komedie maken die zich afspeelt tegen de achtergrond van de oorlog in Irak. Benigni was in 1998 winnaar van een Oscar met zijn film La Vita è Bella.
De rolprent De Tijger en de Sneeuw gaat over een verliefde dichter die per abuis begin 2003 in Irak terechtkomt, aldus de filmmaker donderdag in een vraaggesprek met de Italiaanse krant Il Corriere della Sera.
,,Mijn film is een grote komedie over onze tijd'', zegt de cineast, die niet wilde vertellen hoe hij Irak heeft ingepast in de film die in december 2005 moet uitkomen. Benigni geldt als fel tegenstander van de oorlog in Irak. Beschuldigingen dat hij cynisch gebruik maakt van het conflict wijst hij van de hand.
(Bron: ANP)

Ben benieuwd wat hij hiervan gemaakt heeft.

avatar van Freud
Ik vind Benigni wel grappig, maar ik zie hem liever bij Jarmusch dan in zijn eigen films, die ontsporen altijd zo. Dit idee lijkt me eigenlijk niks, maar ik ben wel benieuwd.

Geen hoge verwachtingen.

kappeuter (moderator)
Het script is geschreven door Benigni en reguliere co-schrijver Vincenzo Cerami. Componist Nicola Piovani, die een Oscar won voor La Vita e Bella, zal de muziek verzorgen.
De film gaat 14 oktober in premiere in Italië.

trailer

Ik zie veel overeenkomsten met La Vita e Bela. Bijna hetzelfde concept, andere oorlog.

Weer, net als in La Vita E Bella, met Braschi als liefje van Bengini. Wist trouwens niet dat die twee getrouwd waren. Hij heeft het goed voor elkaar, die Bengini.

avatar van bioscoopzaal
Italian cinema strike hurts Benigni opening

ROME -- Despite an unprecedented opening weekend roll-out for Roberto Benigni's new film "The Tiger and the Snow", the box office take was nearly half that expected, due in large part to a weekend of protest that shut down Italian cinemas all day Friday.

With distribution on 754 screens officially -- an Italian record -- and the marquee name of Benigni, there was speculation that "The Tiger and the Snow" could have broken Italy's opening weekend box office record. But despite coming in first over the weekend, "Tiger" garnered just €3.1 million ($3.7 million) in three days -- less than half that of his previous film "Pinocchio" which brought in over €7 million ($8.4 million). "Pinocchio" was widely panned by critics and was a box office flop in the United States.

Bron: IMDb

Wat een zwaar vervelende, strontirritante clown, die Benigni. Zijn zogenaamd kolderieke maniertjes komen mij al halverwege hevig vervelend de strot.

De vergelijking met La Vita e Bela gaat goeddeels op. Wederom een herhaling van zetten: een 'menselijk' verhaal tegen de onmenselijke achtergrond van een woedende oorlog. Die poging slaat volledig de plank mis.

Roberto Benigni is vaak 'te'. En heel vaak betekent dat niet veel soeps.

De link met La vita e bella is inderdaad zo gemaakt. De film is wel iets minder omdat Benigni af en toe te druk is maar er zitten weer voldoende momenten in deze film die hem meer dan de moeite waard maakt.

3,5 *

Een erg leuke komedie en onderhoudende film, mijns inziens. Ik heb hem met 't gezin gezien en dit is echt ons soort humor; lekker flauw (maar niet voorspelbaar).
Sterke punten in de film zijn dat de regisseur geen kant kiest, endat op het eind pas blijkt dat Vittoria de moeder van de meisjes is .
Ik baalde wel van het frikkin' vogeltje dat op de schouder landde.. Zag er nep uit en voegde totaal niets toe.. 3*
Ik heb la vita e bella trouwens nog niet gezien.

avatar van Redlop
Melige slapstick en warme emoties lossen elkaar in hoog tempo af. Zal wel te sentimenteel zijn en zo maar bij mij werkte het. Heel mooi en ontwapenend. 4,5*

.... *gaap*..wat een saaie film!!!
heb hem helemaal gezien en vond alleen attillio wel goed.. maar hij moet echt veel betere films gaan maken hoor.

2* voor het beetje humor +1 punt....

Mug
Pure walging ging door m'n hele lijf. Heb uw medemens lief, wordt door Benigni geinterpreteerd als 'medepersoon' en niet 'medemensen'. De humanist in me sprong uit z'n vel. 0,5*, wat anders. Een ware misdaad tegen de mensheid.

kappeuter (moderator)
La Vita e Bella kon je wel bekoren?
Ik denk dat Benigni weer eens met iets nieuws moet komen.

Mug
La Vita E Bella is van geheel andere orde. De 'sprookjesachtigheid' en de 'Italiaanse' romantiek is alhier weer aanwezig, maar dit gaat geheel ten dienste van de tragiek in Irak. Benigni die zich uitgeeft als chirurg (en zodoende met het Rode Kruis mee mag) en dat om 1 persoon te redden, zijn grote liefde. Geen oog voor wat er om hem heen gebeurt. In La Vita E Bella doet hij dat juist om die gruwelijkheden te verbergen voor zijn zoontje. Maar ja, deze keer is hij helemaal alleen. *vloekwoord* Mijn bloeddruk loopt hoog op...

FisherKing
Maar, dat doet ie in La Vita E Bella toch ook met de perceptie van slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog ? (of zie ik dat alleen maar ) Als je dat zielige jongetje (niet voor niets zo geschreven en gecast (alle mensen vinden kinderen zielig)) even wegdenkt.

Mug
Benigni cijfert in La Vita E Bella de verschrikkelijke gebeurtenissen en de slachtoffers die dat hebben opgeleverd niet weg voor de kijker (wel voor z'n zoontje), dat is het hoofdpunt. Ach ja, de oude discussie aldaar. Misbruik volgens velen, die niet kunnen doorprikken tot de essentie van de film.

Hetzelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor La Tigre e la Neve. Het probleem hier is dat zijn grote liefde in een soort coma ligt in een ziekenhuis in Bagdad. Hij hoeft niks voor haar te verbergen als het ware. Dus gaat hij op zoek naar medicijnen (alleen voor haar, andere oorlogsslachtoffers komen niet eens aan bod, toch vreemd voor een 'arts van het Rode Kruis'). Er is niks sterkers dan liefde is het motto. Maar liefde voor wie? Deze keer maakt Benigni wel degelijk misbruik van een (waargebeurd dramatische) situatie.

FisherKing
Ah, bedankt voor de toelichting. Ik zal de film maar "vermijden"

avatar van valerio2003
echt een hele leuke en mooie film ,heeft mij verschrikkelijk vermaakt en dat op kerstochtend
zeker de moeite waard om deze film te kijken
hij is grappig en gewoon super leuk

NanneB
Tom Waits speelt zichzelf in deze film!

avatar van Verhoeven
Waar Roberto Benigni in La Vita È Bella nog met vrijwel alles wegkomt is deze film niet alleen irritant maar vrijwel identiek als zijn voorganger. Dit keer heeft hij het jongetje vervangen voor een schone Italiaanse dame en de oorlog verplaats naar Irak. Buiten dat loopt Roberto Benigni als een gek door de film en kan geen moment zijn snavel houden laat staan zijn rust vinden. Hij kaart alweer hetzelfde probleem aan en blaast vervolgens het verhaal uit.

Ik vond de monoloog waar Benigni beschrijft aan de oude medicijnman waarom hij hem moet helpen Vittoria te genezen een van de mooiste ooit. Hij sprak pure poezie van het begin tot het eind en het raakte me heel erg. Petje af voor de Benigni!

avatar van shockdog
Saaie film met een verschrikkelijk irritante Roberto Benigni. Heb hem na een half uur uit gezet.

avatar van sinterklaas
Ik lees hier boven allemaal negatieve reacties, maar toch vond ik dit wel een schitterende feel good film met een Jarmusch snufje derin. Roberto Begninni kan ook alweer zo lekker irritand acteren waardoor de film ook steeds leuk word. Daarnaast is het ook erg leuk om Jean Reno hierin tegen te komen als Arabier. Wat kon die man het toch weer goed, en dat nog in een Begnini film. En daartussendoor mag Tom Waits nog ff wat muziek laten horen. En het sfeertje is ook schitterend, zomers, vrolijk en meeslepend en toch vind ik dat zo'n "irritande spaghettivretertje" toch wel een prachtige film heeft gemaakt. En dan ook nog met een cynische knipoog naar het Irak oorlog, dat uiteindelijk ook een grote rol speelt hierin. Irak is wel een beetje goedkoop nagebouwt maar daar weer Begnini toch ook weer de boel op stelten te zetten. Vooral met die scene's als: Dat die vliegveldmedewerkers hem uitlachen omdat ie een reis naar Bagdad wil en hem vervolgens de volgende dag zomaar op het journaal tegen komen bij het team van het rode kruis, die scene met die kameel, die scene dat die Amerikanen denken dat het een zelfmoord terrorist is, en natuurlijk het hoogdepunt, zijn vriendin die daar in het ziekenhuis op sterven ligt en dat Attilo en Jean Reno op maffe wijze een medicijn proberen te vinden. Dat stukje deed me ook wel wat denken aan Good Bye Lenin, in een coma liggen terwijl er buiten oorlog of iets anders naars aan de gang is. Je kan het allemaal zo gek nog niet bedenken.

En ook de Rome-scenes waren erg sfeervol en het is toch ook een perfecte locaties voor dit soort films. Alles is ook lekker zonnig en vrolijk en die scene met die zogenaamde sneeuw van paardebloemen en dat er dan zogenaamt zomaar ineens een circus is opengebroken waarbij de giraffen en struisvogels en tijgers loslopen door de straten. Dat zon overbodige leuke iets ff het hoofdzaak van de film word. Zie titel.

Wat wel weer jammer was was de zelfmoord van Jean Reno.

Maar voor de rest een schitterende sublieme feelgood, anti-oorlogsfilm. Roberto Begnini mag op zon manier wel meer films maken en kan nog wel eens de broederregiseur van Jarmusch worden. (alleen op komische stijl dan)

Wat een verschil met La Vita è Bella, wat een teleurstelling! Roberto Benigni is hier uitermate irritant, bij het genante af. Ook het verhaal weet geen moment te boeien en de humor is van een bedenkelijk niveau.

AddictedToMovies
Nee, het is geen La Vita E Bella, maar heel slecht is anders. Roberto Benigni maakt van zichzelf wel een erg sympathieke man maar toch kan ik van hem genieten als acteur. Als komedie is ie dus redelijk geslaagd, maar als oorlogsfilm absoluut niet. In La Vita E Bella combineerde hij die twee prachtig, maar dit is ronduit belachelijk. Totaal niet overtuigende oorlogsituatie met slappe personages (zelfs Jean Reno vond ik niet overtuigen) met als dieptepunt de Amerikaanse soldaten. Hier en daar een leuke vondst, maar over het algemeen duurde het te lang en je weet toch wel waar het heen gaat. Aan het einde krijg je ook nog eens een wel erg zwak twistje. Enkele lichtpuntjes zijn Nicoletta Braschi en de terugkerende droom, met een geweldig gastoptreden van mijn persoonlijke held Tom Waits! Het begon goed, hier en daar best aardig, maar verhaal is pakkend noch overtuigend. Middelmatige film van Benigni, die als filmmaker toch een eendagsvlieg lijkt te zijn, maar als acteur erg komisch blijft (denk ook aan Down By Law).

avatar van Jessen0wnt
Voorlopig 2 sterren, viel na 45 minuten in slaap. Eerlijk gezegd vond ik de dialogen en grappen erg zwak en irriteerde Roberto zelfs een beetje. Hoewel ik helemaal weg bent van La Vita e Bella, schijnen niet perse alle films van een meesterwerk-regisseur tot zijn recht te komen. Erg zwak en erg oninteressant allemaal. Ga hem morgen wel nog even afkijken, hoorde van mijn mams en zus dat de film wel een andere twist kreeg maar ook weinig goeds beloofde. 2 sterren

De film heeft zo z'n momenten, maar vergeleken met Benigni's La Vita è Bella is dit een tamelijk waardeloos prul. Ik had voortdurend moeite om mijn aandacht er bij te houden. Een regelrechte tegenvaller.

avatar van sonyjh
Film sprong zo'n beetje van de hak op de tak

avatar van Marvinleeaday
Vond vooral het einde erg sterk.

avatar van Onceuponanytime
Deze film wordt meteen vergeleken met 'La Vita è Bella' ( combinatie van liefde, oorlog, humor en tragedie ) maar komt heel wat minder sterk tot uiting. Het grappige gedeelte is er wel, maar de drukte, het irritant gedoe van Attilio de Giovanni (Roberto Benigni) overschaduwt het geheel en maakt de kijker soms zelf nerveus.