Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Acid House (1998)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Paul McGuigan
met Stephen McCole, Maurice Roëves en Garry Sweeney

The Acid House is een stadssprookje in drie delen. Het eerste deel, getiteld 'The Granton Star Cause', is een zwarte komedie over wraak, voetbal en religie. De redelijk zelfingenomen Boab Coyle verliest in korte tijd de volledige basis van zijn bestaan: hij wordt uit zijn voetbalteam gesmeten, zijn vader wil dat hij nu eindelijk eens op zichzelf gaat wonen en zijn verloofde maakt het uit.Het tweede verhaal, 'A Soft Touch', is een satirische sociale schets: softie Johnny trouwt met de hoogzwangere Catriona, ook al is het zeer de vraag of hij de vader van het kind is. Deel drie, 'The Acid House', is komisch-surrealistisch: Coco houdt van raves en van de bijbehorende pillen. Tijdens zijn net iets te heftige trip wordt zijn bewustzijn verplaatst naar een pasgeboren baby en vice versa.

avatar van krabat
Een heerlijke film, precies mijn ding. Het geeft naar mijn menig je ergste nachtmerrie(s) weer en zit vol met zwarte humor. na het kijken van deze film bekruipt je een vreemd gevoel van misselijkheid en slappe lach. Ik kan me goed voorstellen dat sommige kijkers deze film niet kunnen waarderen, maar alles wat uit het verenigd koninkrijk komt weet ik zeer te waarderen.

Laatst pas gezien, echt een vette film! Die kleine overeenkomsten zijn inderdaad leuk en ik dacht al dat het een nummer van belle&sebastian was! Erg cool!

avatar van krabat
Ik zoek me rot naar de dvd-versie van deze film, wie helpt mij? Ik ben je eeuwig dankbaar!!!

Voor een belachelijk lage prijs ook geloof ik.

Onderhond schreef:

Voor een belachelijk lage prijs ook geloof ik.

zie het, geweldig! is alleen zonder ondertitel volgens mij. Nu is dat niet altijd een probleem, maar sommige personages hebben een bepaald accent waar je niet echt vrolijk van wordt. Maar in ieder geval bedankt!

damien
flauwe grappen slaat nergens op

avatar van remorz
Beetje rommelige vertaling van Welsh' verhalen. Bovendien lenen andere verhalen uit de bundel zich beter voor verfilming, maar goed.
Granton Star, is leuk gedaan. Begin had extremer gekund, maar de ontmoeting met God is hilarisch en de wraak daarna is erg grappig uitgewerkt.
Tweede filmpje vond ik zeer oninteressant, nergens gebeurt er echt iets, en de keuze voor dit verhaal vind ik dan vooral onbegrijpelijk. Toch had er meer in de uitwerking gezeten dan dit. Erg saai.
Het laatste verhaal was erg grappig gedaan, al had de hele trip van Coco een stuk korter gemogen.
Al met al leuk om naar te kijken, lekker schots-vloekend, drugsverslaafd en cynisch achterbuurtvolk wordt altijd leuk neergezet. De levendige beschrijving van Welsh is bij vlagen echt voelbaar in de verfilmingen, dat vond ik eigenlijk nog het leukst om te zien.
3,5*, al is het een beetje aan de gulle kant. I'm a sucker for Scottish; Wee lassies n daft cunts; leuk.

avatar van Rancid
Ik heb deze film vorig jaar (als ik had geblowd) zo´n 6 keer in een maand gezien en ik blijf hem fantastisch vinden. Vooral het punt van overeenkomst in het 1e en 3e verhaal, een erg klein detail wat je niet over het hoofd moet zien, is té grappig gewoon. Ik heb hem bij de Media Markt op dvd besteld, 15 euro ofzo. Kan ik hem binnenkort weer eens gaan kijken:). 4,5*, precies mijn humor en sowieso zo´n beetje alles wat uit Engeland en omstreken komt vind ik vet, de accenten, de humor, het low-budget-cult gevoel, te gek!

avatar van otherfool
Bizarre drieluik, waarvan het eerste verhaal me nog het meest boeide. Laten we het verder maar 'niet mijn ding' noemen: 2*.

avatar van Flipman
Lijkt me geweldig! Ondanks dat ie niet door Danny Boyle is geregisseerd, is de stijl van "Trainspotting" in de trailer van deze "The Acid House" erg herkenbaar! Ik wil graag eerst het boek lezen, maar ik ben ontzèttend benieuwd naar deze film!

avatar van Flipman
Nou, eindelijk het boek bij toeval tegengekomen. Eigenlijk kwam mijn moeder hem tegen, ik kreeg 'm van haar. Dank, Moeder !

avatar van Flipman
Eindelijk gezien, ik moest 'm pindakazen en daardoor zag ik hem zonder ondertiteling; gelukkig had ik de verhalen gelezen, want soms was het niet te volgen !

Lijkt af en toe inderdaad op "Trainspotting," met die namen en zo. Ik heb het boek nog niet helemaal uit, de novelle, "Een Lepe Lul" ("A Smart Cunt"), daarin ben ik nog bezig, de korte verhalen heb ik allemaal uit.

"The Granton Star Cause" is geweldig, vanwege de heftig vloekende God ! Als ie echt zo is, is ie best wel cool! Tja, vóórdat Bob (of Boab) in een vlieg wordt veranderd is het voor mij meer zo van: 'ja ja, ik ken dit verhaal, spoel nou maar door,' hoewel nog wel onderhoudend; tot het moment dat ie met God in discussie raakt, natuurlijk. Dan wordt het pas écht leuk! Dit verhaal krijft van mij (de film-versie, dus) een drie en 'n half.

"A Soft Touch" is zeker waar 't het acteerwerk van Kevin McKidd betreft meesterlijk bewerkt. Op zich vrijwel hetzelfde als het verhaal waarop het gebaseerd is, met een cameo van God uit "The Granton Star Cause" . Goed geacteerd, onderhoudend, maar verder bood het geen visuele verrassingen; deed "The Granton Star Cause" wel. Ook dit verhaal krijgt een drie en 'n half.

Het laatste verhaal blonk uit; "The Acid House" is een verhaal waarover ik zelfs in spoiler berichten weinig wil zeggen, je moet 't gewoon zien ! En/of hebben gelezen, natuurlijk. Verder wil ik wel opmerken dat de gedaanteverwisseling was te wijten aan blikseminslag, niet aan die trip. Het einde is iets anders dan het originele verhaal, en daarom ook het leukst. Dit verhaal krijgt een vier.

Oh ja, die schoonmaker in de kleedkamer aan het begin van de film, met dat T-shirt van "Reservoir Dogs" aan; da's dus Irvine Welsh !

Al met al krijgt de film het voordeel van de twijfel; ik geef een vier. Zou leuk zijn als er meer verhalen uit de bundel waren verfilmd.

avatar van 93.9
Heb erg genoten van deze film.
Alleen erg hinderlijk waren de vele 'cameratrucjes', daar hield ik in films als 'Snatch' ook al niet van.
Duidelijk geval van een mislukte stijl-vorm.
In de ninetees was dat zo modern en eigentijds.
Nu ziet het er juist oud en hinderlijk uit.

avatar van maxcomthrilla
The Granton Star Cause:

Soms erg grappig, met name de conversaties tussen Boab en god . Leuk, dat dat ze in discussie gaan en dat god fel van zich afbijt en de schuld bij de mensen legt. Maar ook zijn grove scheldpartijen mochten er wezen.

Soms nogal frustrerend en daardoor uitlopend op een teleurstelling omdat een leuk uitgangspunt nogal banaal wordt uitgewerkt. toen hij een vlieg werd verwachtte ik immers een overvloed aan grappige situaties . 2,75*

A Soft Touch:

De minste van de 3 verhalen. Alles draaide om het verhaaltje en dat had weinig om het lijf. De lijdensweg van de softie vond ik gewoonweg niet grappig. Ondanks dat hij helemaal uitgebuit werd. Slechts de buurman was grappig, schijt aan alles en iedereen en grappig toen hij deed alsof hij Johnny een dienst verleende. Je mag voor 10 pond Catriona neuken . 2,25*

The Acid House:

Dit filmpje red de film van een onvoldoende. Geweldige rol van 'Spud ' ( zo zal hij mij altijd bijblijven ) als hallucinerende gast. Het uitgangspunt werd nu juist erg grappig uitgewerkt. Erg leuk, toen hij een gedaante verwisseling met een baby onderging en de hersencapaciteit van een adolescent op hem losliet. Ik heb toen constant in een deuk gelegen, erg leuk hoe mama meeging in de wensen van haar baby . 4,5*

Conclusie: deze mag nog geen eens in de schaduw staan van Trainspotting. Slechts het laatste filmpje kon mij echt vermaken. 3*

Spartaan
Ik had speciaal voor deze film een chocolademoussetaart bij de Alberth Heijn gehaald om tijdens het kijken te smikkelen. Nou die kon ik dus gewoon laten staan omdat die smerige scenes met die vlieg in de hondestront mijn eetlust vernietigden.

Een misselijkmakend werk. De regisseur zal zelf ook aan de LSD hebben gezeten.

avatar van Ché Cliché
Niet echt fantastisch. Ik zag deze na Trainspotting en ging met een 'vergelijking' de film in. Dan valt deze film zeker tegen. 2 sterren. Net aan gehaald.

avatar van Inland Rabbit
Deze is op MTV vandaag. Na alle reacties hier, ga ik die zeker kijken.

avatar van Demoniac
Beetje vage film. Het zijn drie van elkaar losstaande verhalen en dat vind ik jammer. Beter was het geweest als deze drie verhalen op de een of andere manier met elkaar te maken hebben.

wel grappig trouwens dat in het derde verhaal de vlieg uit het eerste verhaaltje langskomt

1e verhaal: 3,5 *
Iemand die alles verliest en dan toevallig God tegenkomt, die hevig vloekend duidelijk maakt dat het een waardeloze klootzak is. Grappig uitgangspunt wel eigenlijk. Dit deel vondt ik het grappigste.

2e verhaal: 2,5*
Geweldadig verhaaltje over een laffe en domme man die met een vrouw trouwt die nogal gemakkelijk met de benen uit elkaar gaat. Ze is flauw van hem, gaat een paar nummertjes met de buurman maken, raakt zwanger, buurman wil er niks meer van weten, dan maar weer terug naar haar man. Neemt die sukkel haar ook nog weer terug. Klinkt mij ongeloofwaardig in de ogen, maar werd wel mooi in beeld gebracht. Dat was trouwens een groot pluspunt van de hele film.

3e verhaal: 3,5*
Een grote trip. Spud van Trainspotting is wel weer een genot om te zien. Vondt ik in Trainspotting geweldig, maar hier is ie ook weer goed. Ik vond de baby er niet uitzien, maargoed, de opzet van dit verhaal is wel heel leuk en het stoort ook niet echt

Totaal geef ik een kleine drie sterretjes.

Grappige film.
Het zijn eigelijk 3 verhalen samengevat uit n boek
in die film gepropt dacht ik.
Ik snapte eerst helemaal niks van.
Van de ene verhaal naar ander.
Mja. Had leuker verwacht

avatar van movielunatic
Ja luek, goede zwarte humor, beetje Trainspotting/Spun achtig

avatar van JoeCabot
Hey, heb een vraag: heb de film opgenomen, maar blijkbaar niet volledig. Heb hem tot het stukje dat een raar gekleed meisje in een kerenwinkel is en een rek met kleren op haar vriend (?) valt. Is dit dicht bij het einde, en zo ja, hoe loopt het dan af (dan weet ik dat ook weer)?

avatar van Flipman
Ik denk dat je de film beter kunt aanschaffen of pindakazen dan dat ik het je vertel, mocht je het einde nog eens zien. Anders is 't niet leuk meer!

vermakelijke maar tegelijker tijd ook een verschrikkelijke film. 3* van mij.

avatar van Rephlex
Ik heb me ontzettend bescheurd om deze film!
De combinatie van zwartgallige humor en LSD-achtige enscenering werkt voor mij als een trein!
Valt wellicht beter te waarderen na inname van een willekeurig psychedelicum.
Heerlijk tijdens een nachtje experimenteren, 4 sterren!

Goto
Cynisch, zwart en grappig!

Heerlijk filmpje met de juiste soort humor, subtiel is het niet, wel leuk. De film bestaat uit 3 delen met ieder hun verhaal lijn en characters. Het eerste filmpje was erg sterk, geinige characters en een leuk verhaaltje. De tweede was minder, gebeurde helaas niks echt leuks. De derde was dan weer het best met sterk gebruik van editing en muziek.

Visueel somber maar het past wel goed bij de film. Acteerprestaties waren oké. Verder geen hoogstaande film maar wel prima vermaak.

avatar van Ravenstein
Vooral het tweede verhaal maakt deze film redelijk hard, maar het eerste en het derde verhaal bevatten veel grappig stukken die zorgen voor de nodige lachsalvo's.
Het is inderdaad niet subtiel, maar dat hoeft voor mij niet. Liefst lekker grog voor mij, dus hier werd ik geregeld op mijn wenken bedient.

Ik heb er van genoten... Goede muziek ook...

avatar van Icer
Eindelijk gezien, in alle sketches zit wel een stukje waarheid verscholen denk ik, wie is er niet teleurgesteld door de mensen in zijn of haar omgeving en wie is er niet zo stom geweest een kansloze relatie te herstellen?

Alles in overdreven mate natuurlijk, maar is dat eigenlijk wel belangrijk?. Wat is het verschil tussen besodemieteren en erg besodemieteren? Verraden en erg verraden? Eigen belangen en grote eigen belangen?

Mij spreekt het wel aan, maar ik ben wel de enige in mijn huiselijke kring.

avatar van FunkStarr
Heb hem nu twee keer gezien en ben nog steeds niet overtuigd, dit is gewoon mijn ding (of humor, zoals sommige dit noemen) niet.
Vrienden van me vonden dit een geweldige film, ik vind hem eigenlijk best slecht.
Allereerst al vanwege het feit dat al door velen eerder genoemd is: de 3 filmpjes vormen eigenlijk geen geheel of hebben een (te) klein verband met elkaar.
Verder kon ik mijzelf er nauwelijks op betrappen dat ik moest lachen, vooral in het tweede filmpje valt er mijns inziens bitter weinig humor te ontdekken.
Ik vind wel dat de eerste twee filmpjes uiteindelijk wel een bepaalde boodschap hebben, en dat vind ik dan het positieve aan deze film, het weet je toch wel te raken op 1 of andere manier.
Ik vond echter het derde filmpje nog het leukst om naar te kijken.
Voorlopig 2,5* vanwege de positieve puntjes.

avatar van wimnoot
Ik heb een tijd in schotland gewoont en mijn vrouw komt uit noord-ierland, dus met de accenten heb ik geen probleem. Verder heb ik alle boeken van Irvine Welsh in het engels(schots) gelezen. Ik ben een fan. Helaas was er waarschijnlijk niet genoeg geld om van deze drie verhalen meer te maken. De kern van de zaken hadden ze wel bij het juiste eind. Het eerste verhaal gaat over iemand zonder ambitie, die lummelend door het leven gaat, zich niet realiserend dat hij alles in eigen hand heeft.het tweede verhaal gaat over iemand die zo weinig eigenwaarde heeft dat hij zich in laat met het asosiaalste soort vrouw wat er bestaat. het derde verhaal is meer fantasie waar een schotse druggie plats vewisseld met een posh baby.Ik vond het wel leuk om deze personages in levende lijve tezien maar het had beter gekunt.

Niet al te best. Heb hier weinig om moeten lachen. Hoewel het hier om drie totaal onafhankelijke verhaallijnen gaat en ze zeker niet te lang duren, kwamen ze allen iets te kort.
Leuk voor even, dat zeker wel, maar het zakte geregeld wat in.
Eerste en derde verhaal zijn beter dan het zwakste tweede verhaal.

Jammer maar niet echt m'n ding (waar ik toch wel wat op hoopte). Moet je wel eens gezien hebben.

Dikke 2,5 *