The Acid House (1998)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Paul McGuigan
met Stephen McCole, Maurice Roëves en Garry Sweeney

The Acid House is een stadssprookje in drie delen. Het eerste deel, getiteld 'The Granton Star Cause', is een zwarte komedie over wraak, voetbal en religie. De redelijk zelfingenomen Boab Coyle verliest in korte tijd de volledige basis van zijn bestaan: hij wordt uit zijn voetbalteam gesmeten, zijn vader wil dat hij nu eindelijk eens op zichzelf gaat wonen en zijn verloofde maakt het uit.Het tweede verhaal, 'A Soft Touch', is een satirische sociale schets: softie Johnny trouwt met de hoogzwangere Catriona, ook al is het zeer de vraag of hij de vader van het kind is. Deel drie, 'The Acid House', is komisch-surrealistisch: Coco houdt van raves en van de bijbehorende pillen. Tijdens zijn net iets te heftige trip wordt zijn bewustzijn verplaatst naar een pasgeboren baby en vice versa.

avatar van Wommeltje
Flipman schreef:
Ik denk dat je de film beter kunt aanschaffen of pindakazen dan dat ik het je vertel, mocht je het einde nog eens zien. Anders is 't niet leuk meer!

Pindakazen?

Wat een pracht van een film! 5/5

avatar van Stephanovic
Deze film was er verantwoordelijk voor dat ik me toch nog een enkele keer heb vermaakt tijdens de lessen CKV op de middelbare school!

avatar van Flipman
Wommeltje schreef:
Pindakazen?
Officieel MovieMeter jargon, hoor .

avatar van ORIGIN
Geweldige film! Vroeger vaak gezien. "Like fucking Rory for instance"

avatar van SaNDuTjE
Wat een absurde maar prachtige film van 3 verhalen vol humor en tragedie.

Ieder verhaal begint met een rustige en gecontroleerd opbouw om vervolgens steeds verder in goede zin te ontsporen. De goede score en verschillende cameratechnieken maken het een genot om naar te kijken. Ook de cast is erg goed en vooral overtuigend met als uitschieters Bremner in het beste van de 3 verhalen.

Het sterke aan The Acid House is dat ieder verhaal iets interessants heeft, of dit nu het verhaal is of de karakters die lekker overdreven en (anti-)sympathiek zijn. Dit samen met de vlieg, de baby en God krijg je een uiterst vermakelijke film die waarschijnlijk niet iedereen zal bekoren.

Mij in ieder geval wel.

man dat was gefokt. dat gebied leek wel een gedeïndustrialiseerde ghetto. ik voelde me zo vies na het kijken van deze film en ik ben wel wat gewend
was een klein beetje leuk

avatar van Rickyman
Blijft een fijn tof Brits filmpje van drie losse absurde verhaaltjes. Lekker grof en plat.
Vroeger vond ik 'm geweldig, maar nu toch een beetje minder.

Mooie avatar ORIGIN, de Multi Groove, dat waren nog eens tijden..

avatar van JoeCabot
Deze film zonder ondertiteling bekijken bleek toch niet zo'n strak plan.

The Acid House gaat echt wel all the way. En dan heb ik het niet enkel over het sappige Schotse accent. Zo goed als alle klassieke filmregels gaan overboord. Met als resultaat een heerlijk ongefilterde kijk op het white trash/drugsmilieu.

Voor twee uurtjes waanzin zitten we met de tandem Welsh-McGuigan wel gebeiteld. De eerste legt een geschift fundament met drie bullshitverhaaltjes die volledig ontsporen, McGuigan doet er nog een schep bovenop dankzij een 'onconventionele' filmstijl.

Een grootse film van het kaliber Trainspotting is dit natuurlijk helemaal niet. Je wordt nergens van je sokken geblazen, laat staan diep geraakt. Maar een lekkere brok middelvinger-cinema, dat is het zeker. 3.5*

Blijft fijn.

Dat Schots is zo heerlijk sappig dat McGuigan eigenlijk niet eens zoveel moeite meer hoeft te doen om een leuke film af te leveren. Samen met het schrijfwerk van Welsh zorgt het voor een karrevracht aan leuke, maar ook vaak tragische personages.

Nu iedereen zit uit te kijken naar de nieuwe Trainspotting, is dit eigenlijk de ideale film om de leegte tot de release van Boyle's nieuwste te vullen. Het begint leuk, tweede short is iets dramatischer, maar uiteindelijk is dit toch de film waarin Ewen Bremner één van z'n beste rollen neerzet.

Vernoem The Acid House en ergens gaat er bij een stemmetje af dat "Coco fuckin' Bryce!" schreeuwt. Heerlijke laatste short die de film een fikse boost geeft. Visueel soms wat kaal (wel fijne editing en leuke camerastandpunten), maar acteerwerk is goed, de verhaaltjes zijn leuk en de film vliegt voorbij.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van james_cameron
Trainspotting is één van mijn favoriete films, maar deze verfilming van enkele andere verhalen van Irvine Welsh is behoorlijk vervelend. Een paar akteurs uit Trainspotting duiken ook hier op, maar daar houden de overeenkomsten dan ook wel mee op. Dit drieluik is erg lelijk in elkaar gezet en matig gespeeld. De plotlijntjes weten daarnaast absoluut niet te boeien. Het is allemaal vooral erg overdreven, flauw en voor de hand liggend. Shite, kortom.