Lost in a Harem (1944)

geregisseerd door Charles Reisner
met Bud Abbott, Lou Costello en Marilyn Maxwell

Prins Ramo (John Conte) is een sultan die door zijn oom Nimativ van de troon is gestoten. Hij verbergt zich met zijn getrouwe stamleden in de woestijn. Daar ontmoet hij Hazel Moon (Marilyn Maxwell), een showgirl die met haar handlangers Abbott en Costello in de woestijn gestrand is. Ramo ziet wel wat in Hazel. Tevens gijzelt hij Abbott en Costello omdat hij hen gebruiken wil om zijn plaats op de troon te heroveren.

avatar van Metalfist
Music! Maidens! Merriment!

Ik had vanmorgen mijn eerste kennismaking met Abbott en Costello gehad en dat smaakte naar meer. Omdat ik voor de moment ziek thuis zit kan ik me laten gaan op een aantal films die nog op de decoder staan en mijn oog viel op deze Lost in a Harem. Rio Rita was leuk maar zou het duo me niet vervelen na twee films op één dag?

Het antwoord is overduidelijk neen, het blijft een geweldige combinatie. Abbott en Costello doen op zich niet veel anders dan in Rio Rita maar het blijft allemaal wel bijzonder vermakelijk. De vele grappen zijn leuk gevonden, er zit zelfs een heerlijke verwijzing naar Duck Soup van The Marx Brothers tussen, maar ook het aantal muzikale nummers is serieus geknipt ten opzichte van Rio Rita. Ik kan het alleen maar toejuichen want dat was iets wat me wel tegenstond. Rio Rita had maar Kathryn Grayson Lost in a Harem heeft de mooie Marilyn Maxwell. Ik had altijd gehoord en gelezen dat de immer bevallige Marilyn Monroe was gebaseerd op Jean Harlow maar het lijkt me overduidelijk dat ze haar blonde platina haren van Marilyn Maxwell heeft. Ik heb het altijd al raar gevonden met Jean Harlow want ik vind niet dat ze er echt op trekt. Soit, Maxwell is overduidelijk geen Monroe maar doet het toch zeker en vast niet slecht. Ze is een mooie toevoeging aan het komische team en heeft zeker haar meerwaarde in de film. Ik hoop haar dan ook meer tegen te komen in Abbott en Costello films!

Iets wat Lost in a Harem ook meer heeft ten opzichte van Rio Rite is een plausibel verhaal. Het is niet dat me dat in Rio Rita stoorde maar het voelt toch een tikkeltje beter aan. Nadeel is dan wel dat MGM het blijkbaar niet belangrijk vond om het duo te verkassen naar een echte locatie maar dat alles werd gefilmd in de studio zelf. Het resultaat? Een hele boel echo's en galmen en dat werkt wel storend. Het hoort een film te zijn die zich afspeelt in een woestijn maar het voelt nergens als zo'n film aan. Jammer maar hier slaat MGM de bal wel mis. Gelukkig is de rest van de film wel leuk. Lost in a Harem staat weer vol van de komische situaties en ook de andere personages hebben vaak wel een humoristische noot. Op zich hoeft dit voor mij niet, ik heb dan ook liever dat de humor naar de hoofdrolspelers gaat maar de gigantische wachter van de sultan en Pokomoko guy zijn hilarisch, vooral die laatste was bij vlagen erg leuk.

Het is mijn 2e Abbott en Costello film op één dag en nog blijven ze me niet vervelen. Het is dat ik niet meer films van hun op de decoder heb staan want anders had ik er nog wel een derde gekeken. Lost in a Harem staat in ieder geval weer bol van de leuke situaties en ik denk dat ik het komische duo nooit beu zal geraken. Dat geldt ook voor Marilyn Maxwell natuurlijk.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat mij juist het meeste is opgevallen bij deze film zijn de prachtige camerashots die gebruikt zijn, ja het is allemaal in een studio opgenomen maar toch is het allemaal erg creatief uitgewerkt!
De muzikale acts in deze film zijn bijvoorbeeld echt prachtig gefilmd en lijken bijna een oude videoclip, iets wat mij bij andere Abbott & Costello films tot zover nog niet zo is opgevallen als in deze film.

Het duo is ook nog eens in topvorm en zijn vanaf de eerste minuut dat ze in beeld zijn al grappig en scherp! Daar boven op vind ik Marilyn Maxwell ook nog eens een goede tegenspeelster, niet alleen een prachtige vrouw(1 van de leukere uit de Abbott & Costello fillms) maar ook nog eens een vrouw die kan acteren en het duo leuk aanvult!

Het enige minpuntje vind ik dat deze film in het laatste kwartier toch wat van zijn kracht verliest, het ging naar mijn gevoel iets te lang door op het zelfde concept. De Pokomoko scenes zijn trouwens wel scenes om in te lijsten en behoren tot de grappigste scenes van het duo!